• Anonym

Vad ska jag tänka på inför att bli Sambo.

Idag bor vi hos min kille och min lägenhet är uthyrd för samboprövning.
    Vi ska flytta in hos mig om 2 månader. han kommer inte vara skriven hos mig utan förblir inskriven hos sina föräldrar då han hyr sitt i andra hand just nu.

Nu till frågan, vad är det som gäller, ska vi skriva sambo avtal eller ej? Om ja vad ska det stå i denna?
    Allt han flyttar in med är kläder, en tv och dator. 

Tacksam för all hjälp i detta fråga.

• Svar på tråden Vad ska jag tänka på inför att bli Sambo.
  • Rani

Ni kan ju inte skriva samboavtal om ni inte är skrivna ihop. Då är ni ju inte sambos på papper.

Ett avtal reglerar ju gemensamma tillgångar och sådant. Antar ni inte har så mkt av det?

• Anonym

Allt i huset är mitt men han han ingen lägenhet när han flyttar in till mig men behöver vi inte skiva något då han fysiskt flyttar in men är inte mantel skriven hos mig?

Ska vi skriva något avtal huvudlaget eller blir han som en informell inneboende? 

• surfacing

www.boekonomi.se/bodelning_sambor.htm

www.boekonomi.se/sambors_egendom.htm

www.regeringen.se/sb/d/8953/a/110669

Matnyttig information om du tänker på hur det blir om ni kommer dela på er framöver.

"Förhållandena under samboförhållandet

Huvudregeln är att vardera sambon under samboförhållandet själv sköter sin egendom och svarar för sina skulder. Det finns vissa inskränkningar i en sambos möjlighet att förfoga över sin egendom. En sambo får inte utan den andre sambons samtycke sälja, ge bort, inteckna/pantsätta eller hyra ut bostad och bohag som kan komma att ingå i en framtida bodelning eller som den andra sambon kan få rätt att överta."

Läs om sambolagen, då får du en uppfattning om vad du kan behöva "skydda" vid en eventuell delning längre fram.
  • Rani
    Anonym skrev 2013-04-15 00:12:09 följande:
    Allt i huset är mitt men han han ingen lägenhet när han flyttar in till mig men behöver vi inte skiva något då han fysiskt flyttar in men är inte mantel skriven hos mig?

Ska vi skriva något avtal huvudlaget eller blir han som en informell inneboende? 

Officiellt blir han inget eftersom han inte är skriven hos dig. Alltså bor han inte där utan his sina föräldrar. Så någon sambolag borde ju inte gälla alls.

Om det inte finns några tillgångar att skydda eller fördela så finns det ju inget att skriva i avtalet.
  • Anonym

Sambo blir man när man lever tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden och ingen är gift. Ni kommer alltså att ses som sambos även om han är skriven hos sin mamma!

Vid en separation ska ni dela på bohag och bostad som är förvärvat för gemensamt bruk. Allt som ni hade innan behöver ni inte dela på.

• Anonym
    Rani skrev 2013-04-15 00:09:11 följande:
    Ni kan ju inte skriva samboavtal om ni inte är skrivna ihop. Då är ni ju inte sambos på papper.

Ett avtal reglerar ju gemensamma tillgångar och sådant. Antar ni inte har så mkt av det?

Det stämmer inte! Man behöver inte vara skriven på samma adress för att vara sambos!!
  • Rani
    Anonym skrev 2013-04-15 05:44:27 följande:
    Det stämmer inte! Man behöver inte vara skriven på samma adress för att vara sambos!!

Hur är man sambos då menar du? Men ska ju vara stadigtvarande sammanboende för att räknas som sambos i laglig mening. Jag kan förstå vid jobbpendling med dubbelt boende etc. Men hur kan man hävda att man varit sambo om man aldrig varit skrivna tillsammans och inte har några gemensamma tillhörigheter? Vad skulle sambolagen gälla då?
  • Rani

Ts. Huvudpoängen är att du och din partner inte har några gemensamma tillhångar. Alltså finns inget behov av samboavtal. Han har ingen laglig rätt till dina grejer. Om ni börjar skaffa saker gemensamt och han skriver sig hos dig, då kan det behövas.

• Anonym

Man måste vara skriven där man bor! Bor han hos dig får han inte vara skriven hos sina föräldrar!

• Anonym

Ett samboavtal är till för att avtala BORT det som står i sambolagen. Det verkar vara mycket missuppfattningar kring detta, och många tror att man skriver in sådant som man vill ska gälla. Så är inte fallet, det avtalar endast BORT det som står i sambolagen.

Alltså kan ni ha nytta av ett sådant. Det vill säga, ni skriver att ni inte ska dela på tillgångarna vid en separation.

• Anonym
    Rani skrev 2013-04-15 12:04:26 följande:

Hur är man sambos då menar du? Men ska ju vara stadigtvarande sammanboende för att räknas som sambos i laglig mening. Jag kan förstå vid jobbpendling med dubbelt boende etc. Men hur kan man hävda att man varit sambo om man aldrig varit skrivna tillsammans och inte har några gemensamma tillhörigheter? Vad skulle sambolagen gälla då?
    Och sammanboende är de ju. Enligt lag bor du där du tillbringar huvuddelen av din tid, inte där du är skriven.

Annars skulle det ju vara hur lätt som helst att fuska med bostadsbidrag etc. Bara att säga att "nä... han/hon bor inte här för han/hon är inte skriven här.." Så fungerar det inte. De kommer att vara sambos i laglig mening.
  • Kjell2

Sambolagen gäller när man bor ihop under äktenskapsliknande former. Var man är skriven har inte med saken att göra. Vidare ska man vara skriven där man bor. Speciellt viktigt blir detta om man har någon form av bidrag kopplat till boendet. Får myndigheterna nys om att man får bidrag på felaktiga grunder kan man bli återbetalningsskyldig och i värsta fall åtalad och straffad.

Då han flyttar in i din bostad är det inte överdrivet mycket ni behöver tänka på avseende det juridiska. Börjar ni sen köpa saker till det gemensamma hemmet, möbler t ex, kommer de räknas som gemensamma och skall delas vid en eventuell bodelning. Dett oavsett vem som har betalt.

Kanske viktigast att ni gör innan ni flyttar ihop är att ta ett rejält snack om pengar och hushållsysslor. Hur ska ni fördela kostnader och inkomster. Nu och i framtiden om det händer något, t ex arbetslöshet.

Samma sak gäller hushållssysslor. Hur ska ni dela på saker som städning, matlagning, tvätt, renovering, skottning, bilvård mm.

• Rani
    Anonym skrev 2013-04-15 12:24:42 följande:
    Och sammanboende är de ju. Enligt lag bor du där du tillbringar huvuddelen av din tid, inte där du är skriven.

Annars skulle det ju vara hur lätt som helst att fuska med bostadsbidrag etc. Bara att säga att "nä... han/hon bor inte här för han/hon är inte skriven här.." Så fungerar det inte. De kommer att vara sambos i laglig mening.

Frågan är om det finns behov av samboavtal. De har inga gemnsamma tillgångar och är inte skrivna ihop. Det finns inget att reglera i avtal. Eller vad skulle det vara? De har ju ingen rätt till varandras grejer sedan innan. Vad är de de ska avtala?
  • Kjell2
    Rani skrev 2013-04-15 12:34:05 följande:

Frågan är om det finns behov av samboavtal. De har inga gemnsamma tillgångar och är inte skrivna ihop. Det finns inget att reglera i avtal. Eller vad skulle det vara? De har ju ingen rätt till varandras grejer sedan innan. Vad är de de ska avtala?

Något samboavtal lär inte behövas till en början med. Om någon av dem senare köper en dyr möbel och inte vill att den ska bodelas vid en separtion kan det vara idé att upprätta någon form av avtal som specificerar att just den är enskild egendom. Samma om de senare flyttar till ny bostad och vill ha koll lite på vem den ska tillhöra vid en bodelnning eller skydda någons större insatts.
  • Rani
    Kjell2 skrev 2013-04-15 12:50:10 följande:
    Något samboavtal lär inte behövas till en början med. Om någon av dem senare köper en dyr möbel och inte vill att den ska bodelas vid en separtion kan det vara idé att upprätta någon form av avtal som specificerar att just den är enskild egendom. Samma om de senare flyttar till ny bostad och vill ha koll lite på vem den ska tillhöra vid en bodelnning eller skydda någons större insatts.

Exakt.

Om omständigheterna förändras så kan det behövas. I dagsläget nej.
Svar på tråden Vad ska jag tänka på inför att bli Sambo.