• Chocoholica

Hur få människan att sluta tråka mig om amningen?

Har ett problem. En bekant tycker att det är onödigt med amning. Hon menar på att barn får i sig det de behöver ändå. Det köper jag, men det står lite överallt om fördelarna. Bland annat ska mjölken vara nyttigare, barn som ammas ska vara friskare med mera, med mera. Visade personen en artikel där det stod bra förklarat vad som är bra med amning men då kontrade hon med att trots detta har din pojk varit rejält förkyld några gånger. Har aldrig hävdat att barn som ammas aldrig blir sjuka. Hon tycker också att man ska sluta amma när de börjar få fast föda och att barn inte ska få använda bröstet som napp. I helvete ska hon lägga sig i det för? Blir vansinnig på människan. Argh! Jag vill att hon lägger ner en gång för alla! Tips emottages tacksamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-14 23:30
    Har lyckats lugna ner mig något. Tror jag vet var skon klämmer. Hon hade problem med amningen och tyckte att det var jobbigt. Hon ammade sina barn väldigt kort tid. Jag hade också problem med amningen från början men har fortsatt eftersom jag är en enveten fan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-14 23:47
    Tack alla för tipsen. Ska prata med henne lugnt och fint och förklara att jag kommer att fortsätta vad jag än säger. Ska be henne att aldrig mer ta upp det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-14 23:48
    Vad HON än säger skulle det stå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-16 23:32
    Tänkte jag skulle uppdatera även om tråden är gammal (om nån skulle läsa). Hon lade ner helt och hållet. Jag talade om att jag tänkte amma så länge JAG kände för det och sen dess har det inte varit något. Tack igen alla som gav mig tips.

• Svar på tråden Hur få människan att sluta tråka mig om amningen?
  • lövet2

Jag skulle inte ens diskutera saken, eftersom hon uppenbarligen har något privat problem med just amning. Svara aldrig annat än "Jaså?" eller "Jaha?" och ryck på axlarna. Förhoppningsvis lägger hon ner diskussionen, eftersom det är svårt att diskutera i form av en monolog.

• viseversa

Du ammar och hon måste påpeka detta hela tiden?! Isåfall säger du...."var TYST nu tack!!!" Eller "håll truten" till henne.

• arkeologitjejen

Säg till vänligt, men bestämt att hon faktiskt inte har med det att göra. Säg till henne att hon inte behöver amma sina barn, men att du nu vill amma ditt barn och att hon inte ska lägga sig i hur du matar ditt barn.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Chocoholica

Har sagt till på skarpen en gång, eller rättare sagt så röt jag åt henne och då lovade hon att sluta. Detta verkar dock vara bortglömt...

• Hannah76

För mig spelar det ingen roll vilket sätt som är det bästa.. DU vill amma - din bekant ska skita i ditt beslut.

Hon gör som hon vill i sitt liv, du gör som du vill i ditt liv. 

• mfe

"Vet du att jag tar mig hemifrån på max 5 minuter om jag ska iväg, jag behöver packa blöjor och extra kläder och klä mitt barn och sedan iväg, jag behöver ALDRIG komma ihåg en termos med vatten, ersättning, flaska osv. Jag har då alltid maten med mig och inte tar den slut ifall barnet helt plötsligt vill ha mer."

• nozpa

Men be människan hålla käften. Alt bara le emot henne och bemöda dig inte med att svara. 

• LinneaJosie

Jag hade sagt åt henne att lägga ner amningsdiskussionen eller dra åt h-vete. Jag är dock inte känd för att vara diplomatisk när jag blir arg. Du har ju redan gett henne en massa chanser att skärpa sig och försökt den trevliga vägen, ergo - dags för den otrevliga vägen.

• Bibbidi
    Chocoholica skrev 2013-04-14 21:51:28 följande:
    Har ett problem. En bekant tycker att det är onödigt med amning. Hon menar på att barn får i sig det de behöver ändå. Det köper jag, men det står lite överallt om fördelarna. Bland annat ska mjölken vara nyttigare, barn som ammas ska vara friskare med mera, med mera. Visade personen en artikel där det stod bra förklarat vad som är bra med amning men då kontrade hon med att trots detta har din pojk varit rejält förkyld några gånger. Har aldrig hävdat att barn som ammas aldrig blir sjuka. Hon tycker också att man ska sluta amma när de börjar få fast föda och att barn inte ska få använda bröstet som napp. I helvete ska hon lägga sig i det för? Blir vansinnig på människan. Argh! Jag vill att hon lägger ner en gång för alla! Tips emottages tacksamt.
    Be henne att sluta lägga sig i att du ammar ditt barn.
    Och du ska sluta lägga dig i att hon inte ammar sitt barn (varför ens visa en sån artikel?)

Båda håller tyst om ämnet amning - både nöjda. Solig 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • MrsC74

Alla gör som de vill. Hon kanske blev provocerad av din artikel.
    En del kan amma. En del inte. En del vill amma. En del inte. Så enkelt är det.

• cloudberry79
    MrsC74 skrev 2013-04-14 23:12:49 följande:
    Alla gör som de vill. Hon kanske blev provocerad av din artikel.
    En del kan amma. En del inte. En del vill amma. En del inte. Så enkelt är det.
    Fast det är inte okej att diskutera andras amning eller klaga på den, så hon får skylla sig själv. Man får inte göra som man vill - man får inte racka ner på andras val kring amningen.

Jag antar att det är någon du vill ha kvar i ditt liv när du envisas med att fortsätta umgås med människan, jag vet hur svårt det är att försvara sin amning ibland, särskilt om den som rackar ner på en får med sig någon annan på tåget.. Det är ingen annans ensak hur länge, hur ofta eller hur gärna du ammar! 
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Chocoholica
    cloudberry79 skrev 2013-04-14 23:42:51 följande:
    Fast det är inte okej att diskutera andras amning eller klaga på den, så hon får skylla sig själv. Man får inte göra som man vill - man får inte racka ner på andras val kring amningen.

Jag antar att det är någon du vill ha kvar i ditt liv när du envisas med att fortsätta umgås med människan, jag vet hur svårt det är att försvara sin amning ibland, särskilt om den som rackar ner på en får med sig någon annan på tåget.. Det är ingen annans ensak hur länge, hur ofta eller hur gärna du ammar! 
    Det stämmer bra det. Men jag vet hur jag ska lösa det. Jag ska säga det som det är, att jag tycker att det är påträngande. Det är mitt privata och hon har inget med det att göra.
  • MrsC74

Cloudberry : med alla gör som man vill
    menar jag angående amning. Inte att man får racka ner på folk. Inte TS vän och inte TS själv. :)

• cloudberry79
    MrsC74 skrev 2013-04-15 05:47:31 följande:
    Cloudberry : med alla gör som man vill
    menar jag angående amning. Inte att man får racka ner på folk. Inte TS vän och inte TS själv. :)
    Jo, jag förstod nog det, men det lät lite som att det var helt okej för TS vän att tråka henne om amningen
    (M)amma till V -07 och E -12
  • MrsC74

Nä då missförstod du :)
    Fattar inte grejen men att man ska lägga sig i vad andra gör. Finns folk åt båda hållen.
    Visst kan man ha åsikter och ibland diskuterar man. Men att ständigt påpeka
    och tråka. Ja varför ?

• Chocoholica
    cloudberry79 skrev 2013-04-15 08:07:07 följande:
    Om du redan rutit ifrån en gång skulle jag nog faktiskt, vid en icke-amnings-relaterad diskussion, ta upp frågan om VARFÖR personen gör så här. Utgå från dig själv, så hon förstår att hon sårar dig och inte behöver gå i försvarsställning. Säg "Jag blir ledsen/arg/besviken när du rackar ner på min amning och vill inte att vi diskuterar den saken igen, för när du tar upp frågan om min amning inkränktar du på mitt privatliv".
    Det var ett bra förslag tack. Ja, det gör hon verkligen. Mina bröst, min tid och mitt beslut.
Svar på tråden Hur få människan att sluta tråka mig om amningen?