• Milandan

Hur länge får en häst vara utan hästkompis??

Hej jag undrar hur länge en häst får vara ensam utan hästkompis, för vi ska ha en häst i sommar och den kommer komma lite tidigare än sällskapet! Så undrar vad som är "Max"

• Svar på tråden Hur länge får en häst vara utan hästkompis??
  • Whitetrash86

Finns ju hästar som lever helt ensamma även om det inte är att rekommendera.  Beror ju på hästen, vad den är mest van vid. Hade 1 häst som bara tyckte det var skönt att vara ensam 1 månad, den andra fick tuppjuck, sprängde stängslet och sprang ut på vägen efter bara 2 dagar.

• Idorf

skulle se till att få dit häst kompisen så fort som möjligt, hästar är ju flock djur och mår bäst av att ha sällskap, men ni får vara sällskapet under tiden den blir själv, mkt pyssel, rida, vara i stallet flera ggr om dagen osv, allt för att den ska må så bra som möjligt.

väldigt få hästar "trivs" ensamma, dom får bara vänja sig vid att vara de helt enkelt i dom fallen där vissa är det! 

• Milandan

Okej nu fick jag en liten inblick på det hela:) Tack så mycket för hjälpen!

• Kallebus

Det är väldigt beroende på individen hur det fungerar.

Min gamle ponny älskade att få vara i fred och kunde gå själv hur länge som helst. När jag köpte shettis tll honom så gick han iväg från honom?! 

Min nuvarande är väldigt flockbunden och blir vansinnigt orolig om hästarna går ifrån honom.
    Tar jag honom däremot till ett nytt ställe och ställer honom själv (utan andra hästar inom synhåll) så är han helt ok med det?!

Man vet liksom inte riktigt i förväg hur dom kommer att reagera. 

Svar på tråden Hur länge får en häst vara utan hästkompis??