• FruSen

Hu i h-vete ska jag minska produktionen????

Jag drunknar!
    Avskyr verkligen detta!

Våra tvillingtjejer föddes för en vecka sedan, 6 veckor för tidigt. De växer bra och jag ammar dem varje mål och har nu även börjat amma ganska fritt om behov finns (vilket det hittills inte gjort).
    Mjölken rann till utan problem, men eftersom flickorna är prematura var jag tvungen pumpa för att få igång produktionen. Flickorna sondmatas ännu var tredje timme, dock går det knappt att sonda dom efter amning längre - de verkar få i sig tillräckligt.
    För att få igång produktionen började vi rätt tidigt med att lägga flickorna till bröstet, därefter pumpade jag. Dvs var tredje timme.
    Nu suger flickorna jättebra och med tanke på att de får sjukt ont i magen eller kräks och knappt går att sondmata efter amning verkar det som att de får i sig bra med mat via amningen. Imorgon ska de börja ta amningsvikt.
    Men. Då de är prematura orkar de ju heller inte äta varje mål och det har fallit sig så att de ammats från ca 6 på morgonen till kl 22 på kvällen. På natten sköter personalen på neo matningen då de mestadels sover genom matningen. De gånger flickorna är väldigt "på hugget" kommer de in med dom och väcker mig så jag kan amma. Det har hänt en gång.
    När de inte orkar äta själv, tex på natten behöver de ju matas via sonden och vad krävs då? Jo, att jag även pumpar så det finns för att tilläggsmata.
    Jag har igår och idag försökt pumpa på morgonen och på kvällen efter flickorna ätit.
    På morgonen är mina bröst bokstavligen sprängfyllda, det rinner okontrollerat och jag har faktiskt tagit dessa jätteenorma bindor från förlossningen som amningskupor nattetid då vanliga amningskupor blir dränkta inom 1 timme (inte så lyckat när man ska sova)... Jag pumpar aldrig ur helt, brösten är alltjämt spända och hårda som fotbollar och utdrivningsreflexen går igång hela hela tiden....
    Nu när de ammat under dagen fortsätter mjölken rinna till, vid varje måltid och även mellan målen. De behöver knappt suga ens, de gapar och sväljer och får i sig ganska stora mängder mjölk.
    I morse efter matningen tog jag bara ut 300 ml (totalt) med pumpen, hade gott kunnat fortsätta mer då brösten var långt från tömda. Det tog dock bort de värsta spänningarna och det var jag ute efter. Nu ikväll efter en hel dag med amning var de åter igen sprängda och jag fick ut 400 ml (totalt) innan de slutade kännas onda efter en hel jäkla kväll med maratonamning. De har alltså ätit från brösten från kl 18 till 21.20 - och brösten var fullare efteråt... Jag hade ändå massor kvar ! Kommer vakna kl 02 inatt och dö en smula...
    Jag avskyr detta!!!!!!!
    Hur ska jag kunna reglera så jag sliper dränka mig och mina barn vid varje amningstillfälle? Och slippa byta amningskupor varje kvart.
    Har riktigt god lust att skippa hela den här jävla amningen och ge ersättning rakt av! 
    Gråter

• Svar på tråden Hu i h-vete ska jag minska produktionen????
  • 2013

Att amma är ett jävligt tufft jobb som kräver skitmycket av en. Jag förstår din frustration.
    När du inte måste pumpa för att ha mat åt flickorna så pumpa bara ut så lite du behöver. Amma båda flickorna på samma bröst om det räcker och amma på nästa bröst först vid nästa amning.

Mjölkproduktionen kommer att stabilisera sig, men det kan ta lite tid.

• Cindys Mamma

På vår neo tar de emot bröstmjölk till andra behövande, kanske ett alternativ? Eller om du kan frysa in för framtida bruk?

Om du vill sluta så finns de tabletter att få, det borde de kkunna hjälpa dig med!

Lycka till och grattis till barnen!

• Flickan och kråkan

Nu har jag ingen erfarenhet av just prematurer och att kombinaera sondmatning med amning, men däremot har jag en hel del erfarenhet av överproduktion. Det man gör för att komma till rätta med det är att blockamma. Det innebär att man ammar rån ett och samma bröst flera tillfällen på raken. Sedan byter man och gör likadant med det andra och så håller man på så. 

Jag har fått minska produktionen med båda mina genom blockamning. På amningscentrum på Karolinska säger de att man ska vila ett bröst tre helst fyra amningstillfällen. Eftersom jag ammat fritt så har jag gått efter klocka istället. Låtit ett bröst vila så länge jag vågat - har hamnat på cirka 6 timmar och sedan bytt. Det spänner och är obehagligt. Det finns även en ökad risk för mjölkstockning (jag har aldrgi drabbats av det pga blockamning), men det hjälper

Jag förstår att du måste pumpa för tilläggsmatningen, men se då till att inte pumpa från det bröst som är på "vila".

Ja, det är mitt tips. 

• FruSen

Jag dubbelammar vilket jag helst vill göra. Ser hellre att de äter samtidigt än att de ska äta en och en, det tar väldigt lång tid annars. Tid jag inte kommer ha sen när vi kommer hem då jag har en fyraåring också.

Att amma båda på samma bröst räcker gott och väl, skulle kunna amma 10 på samma bröst
    Det är fruktansvärt, jag avskyr det här!!!!

Jag fattar inte varför mjölken rinner till om och om igen i bröst som redan är överfulla?? Trots att ingen bebis gråter eller nåt!  

• FruSen
    Cindys Mamma skrev 2013-04-12 23:07:32 följande:
    På vår neo tar de emot bröstmjölk till andra behövande, kanske ett alternativ? Eller om du kan frysa in för framtida bruk?

Om du vill sluta så finns de tabletter att få, det borde de kkunna hjälpa dig med!

Lycka till och grattis till barnen!
    Det gör de här också och neo kommer köpa upp all mjölk som blir över efter vår tid här. Men jag vill ogärna behöva gå upp 2-3 gånger/natt för att pumpa ur för att öht kunna sova. Ju mer jag pumpar desto mer producerar ju brösten, inte ett alternativ för mig som "bara" nöjer mig med att det räcker till mina egna två. 
  • FruSen

Förlåt för min frustration och mina uppgivenhet, hormonerna rusa, allt är åt helvete idag, jag saknar min man och min stora dotter då jag ligger på neo med flickorna. Många ha fått åka på permis i helgen och min skatt hemma fyller 4 år idag och jag kunde inte ens ge henne en kram då vi bor väldigt långt från sjukhuset!!
    Hjärtat blöder och brösten läcker (sprutar) och allt känns skit just nu! Gråter

• Aileen Allannah
    FruSen skrev 2013-04-12 23:16:02 följande:
    Förlåt för min frustration och mina uppgivenhet, hormonerna rusa, allt är åt helvete idag, jag saknar min man och min stora dotter då jag ligger på neo med flickorna. Många ha fått åka på permis i helgen och min skatt hemma fyller 4 år idag och jag kunde inte ens ge henne en kram då vi bor väldigt långt från sjukhuset!!
    Hjärtat blöder och brösten läcker (sprutar) och allt känns skit just nu! Gråter
    Men fina du! Vad det låter jobbigt! Vad säger personalen, har de några tips? Finns det någon amningsmottagning kopplad till sjukhuset?
  • norrlandsflicka

Mjölkuppsamlingskupor är bra när man läker mycket mjölk. Har haft problem i början att det läkt en del när jag ammat mina barn, främst från det andra bröstet när jag ammat, men också annars. Har kört med mjölkuppsamlingskupor och dubbla inlägg. Mjölkuppsamlingskupor är lite luriga dock, lätt att glömma av man har i bh:n och lutar man sig fram så rinner det ut och tröjan blir blöt. Är ju lite svårare på natten dock...

• iser

Det låter superjobbigt. Jag har ingen erfarenhet av hur det är att ha två men när mitt första barn föddes som låg på IVA och sondades så var det trögstartat i början. Jag sondade var annan h  dygnet runt och pumpade var tredje i början och ganska snabbt så fick jag pumpa för att inte sprängas. jag var ett levande lik. Det stabiliserade sig när jag slutade pumpa. 

En sak jag funderar på eftersom dina barn verkar ta brösten bra är om du inte istället för att pumpa kan handmjölka eller bara låta det rinna fritt i uppsamlingskopp och sedan frysa in och samla på lager? När man donerar bröstmjölk får man inte göra så men eftersom det är till dina egna? De elektriska pumparna är ju väldigt effektiva för produktionen. Samtidigt så är det nog så att du måste gå upp på natten för att pumpa och tömma. Om barnen inte hade sondats så hade de ju ammat på natten nu istället och brösten tar ju tyvärr inte paus.  Det ordnar sig snart även om det måste vara fruktansvärt jobbigt nu.

Hoppas ni får komma hem snart så du får gosa med storasyster.  

Svar på tråden Hu i h-vete ska jag minska produktionen????