Hu i h-vete ska jag minska produktionen????
Jag drunknar!
Avskyr verkligen detta!
Våra tvillingtjejer föddes för en vecka sedan, 6 veckor för tidigt. De växer bra och jag ammar dem varje mål och har nu även börjat amma ganska fritt om behov finns (vilket det hittills inte gjort).
Mjölken rann till utan problem, men eftersom flickorna är prematura var jag tvungen pumpa för att få igång produktionen. Flickorna sondmatas ännu var tredje timme, dock går det knappt att sonda dom efter amning längre - de verkar få i sig tillräckligt.
För att få igång produktionen började vi rätt tidigt med att lägga flickorna till bröstet, därefter pumpade jag. Dvs var tredje timme.
Nu suger flickorna jättebra och med tanke på att de får sjukt ont i magen eller kräks och knappt går att sondmata efter amning verkar det som att de får i sig bra med mat via amningen. Imorgon ska de börja ta amningsvikt.
Men. Då de är prematura orkar de ju heller inte äta varje mål och det har fallit sig så att de ammats från ca 6 på morgonen till kl 22 på kvällen. På natten sköter personalen på neo matningen då de mestadels sover genom matningen. De gånger flickorna är väldigt "på hugget" kommer de in med dom och väcker mig så jag kan amma. Det har hänt en gång.
När de inte orkar äta själv, tex på natten behöver de ju matas via sonden och vad krävs då? Jo, att jag även pumpar så det finns för att tilläggsmata.
Jag har igår och idag försökt pumpa på morgonen och på kvällen efter flickorna ätit.
På morgonen är mina bröst bokstavligen sprängfyllda, det rinner okontrollerat och jag har faktiskt tagit dessa jätteenorma bindor från förlossningen som amningskupor nattetid då vanliga amningskupor blir dränkta inom 1 timme (inte så lyckat när man ska sova)... Jag pumpar aldrig ur helt, brösten är alltjämt spända och hårda som fotbollar och utdrivningsreflexen går igång hela hela tiden....
Nu när de ammat under dagen fortsätter mjölken rinna till, vid varje måltid och även mellan målen. De behöver knappt suga ens, de gapar och sväljer och får i sig ganska stora mängder mjölk.
I morse efter matningen tog jag bara ut 300 ml (totalt) med pumpen, hade gott kunnat fortsätta mer då brösten var långt från tömda. Det tog dock bort de värsta spänningarna och det var jag ute efter. Nu ikväll efter en hel dag med amning var de åter igen sprängda och jag fick ut 400 ml (totalt) innan de slutade kännas onda efter en hel jäkla kväll med maratonamning. De har alltså ätit från brösten från kl 18 till 21.20 - och brösten var fullare efteråt... Jag hade ändå massor kvar ! Kommer vakna kl 02 inatt och dö en smula...
Jag avskyr detta!!!!!!!
Hur ska jag kunna reglera så jag sliper dränka mig och mina barn vid varje amningstillfälle? Och slippa byta amningskupor varje kvart.
Har riktigt god lust att skippa hela den här jävla amningen och ge ersättning rakt av!