• Johjo

Min femåring (snart sexåring) tar mat från skåpen

Ja alltså. Det skulle inte vara något problem om hon gjorde sin egen frukost men nu handlar det om att hon tar godsaker, chips, tortilla bröd och nu senast en burk rostad lök. Hon tar det till sitt rum, gömmer det och äter när hon inte tror att någon ser. Jag har prövat att prata med henne, men hon lider av svår dyspraxi och ligger därför långt efter med språket. Hon svarar därför "jag vet inte" så fort man frågar henne något. Det är hennes svar på i princip alla frågor. Jag vet att beteendet startade efter att hon kollat på ett avsnitt av spöket Laban när de smygäter under bordet i ett av avsnitten. Men jg vet inte hur jag ska komma tillbukt med problemet så hon inte fortsätter. Den rostade löken hon åt igår har gjort henne riktigt dålig i magen och det är ju inte så bra. Kan någon hjälpa mig!?!

• Svar på tråden Min femåring (snart sexåring) tar mat från skåpen
  • Duckan

Har inga tips, bara delar med mig att min onge gör likadant. Har hittat riskakor, russin och annat gott på hennes rum. Hon gillar att snaska i smyg helt enkelt.

• Dixie

Har det pågått länge? För om det är spöket Laban som inspirerat kanske det övergår snart?

• keron

Har inget tips jag heller. Mina tjejer på 9 och 6 år har också gjort så i flera år. Mest den äldsta. Sen klagar de över magknip...

• Nyfiken gul

förvara inte sånt hon kan komma åt då?

om det är mackor, riskakor och mineralvatten hon kommer åt är det väl inte hela världen.

men snacks, kakor, och andra saker hon kan må dåligt av  skulle jag lägga i ett högt skåp utom synhåll. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nape

Min femåring skulle nog förstå om man satte gränser. "Ok, du får ta en riskaka eller en frukt." Kanske till och med ha en vattenflaska i kylen som man får ta och ha med på sin "picnic"?

Eller om du har en speciell låda där man får ta ibland? En blå låda i kylen där du har ett äpple, minimorötter osv?

• Regnig måndag

Ha inte sånt hemma! Det anser jag är A och O och inte hur man ska gömma det!

Det är ett vanligt problem med "tjuvätande" barn men allvarligt, hur ska de egentligen veta att de inte får äta om de är dösugna?
    Visst livet blir lite tritsare utan rostad lök, riskakor och allt vad det är men det är ofta så det är i en period. Lite samma som med spädbarn, livet är förbannat trist att man måste offra hur mycket sömn som helst men man gör det ändå.

Det man bara måste ha som smör bröd etc gör man så otillgängligt som möjligt som tex stoppar in det i frysen.
    resten, det man kan avvara avstår man för en period.
    Det går över.
    det också,

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Johjo

Hon har hållt på så här i snart ett och ett halvt år men det är först nu det har eskalerat till att vara varje natt/morgon.

Och vi lägger undan det i höga skåp eller undan gömt, hon letar reda på det endå.

Vi skämtade här hemma om att vi skulle sätta lås på kyl och skafferi men det vet jag inte skulle fungera.

Nu imorse tog hon en burk sylt och skedade i sig. Jag kan inte plocka bort allt för då skulle jag inte ha ngt kvar i skåpen känns det som. :/
    Jag känner mig riktigt hjälplös och vet inte alls vad jag ska göra.

• Nyfiken gul

hur lyckas hon få tag i det då`?  Hur sent/tidigt uppe är hon?

vet ni att hon är tidigt uppe och ungefär samma tid får ni helt enkelt enkelt se till att nån av er vuxna är uppe den tiden helt enkelt och k an passa henne så hon inte gör så.

eller helt enkelt vara lite brutal och ge henne konsekvenser hon förstår.   Om det ändå inte händer något mer än magknip när hon stjäl mat så fortsätter hon ju....  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Regnig måndag
    Johjo skrev 2013-04-13 08:52:41 följande:
    Hon har hållt på så här i snart ett och ett halvt år men det är först nu det har eskalerat till att vara varje natt/morgon.

Och vi lägger undan det i höga skåp eller undan gömt, hon letar reda på det endå.

Vi skämtade här hemma om att vi skulle sätta lås på kyl och skafferi men det vet jag inte skulle fungera.

Nu imorse tog hon en burk sylt och skedade i sig. Jag kan inte plocka bort allt för då skulle jag inte ha ngt kvar i skåpen känns det som. :/
    Jag känner mig riktigt hjälplös och vet inte alls vad jag ska göra.
    Jo man kan sluta att köpa hem. Det är trist för egen del men det går, förhoppningsvis äe det bara en period.
    Det blir ju dubbelt att gömma och sätta lås på, förbjuden frukt smakar ju bäst.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • vampyria2

jag fattar inte riktigt varför ni inte ser när hon gör det, min son som snart är sex år skulle kanske lyckas sno med sig nått in på rummet med innan han han äta upp det så skulle jag garanterat ha sett det.

vad säger hon när ni pratar med henne? Skulle jag komma på min son med nått sånt så skulle jag ta ett allvarligt snack med honom och förklara varför man inte får göra så, sen skulle jag bli väldigt förvånad om det hände igen. 

Svar på tråden Min femåring (snart sexåring) tar mat från skåpen