• Argpappa

Änmäla en rektor???

Någon här som vet vart man vänder sig för att anmäla skola och rektor?

Min 12år gamla dotter och hennes klasskompisar har vid ett flertal tillfällen blivit hotade av en jämnårig pojke under skoltid. Han har vid upprepade tillfällen sagt att han ska våldta henne (och dom andra), dessutom hotat en elev med kniv. Han har visat porrfilmer på mobilen och stängt in flera tjejer på toaletten genom att hålla för dörren.

Har varit i kontakt med skolans rektor, som säger att han inte har hört talas om hoten/incidenterna trots att lärare har informerat honom om detta via både mail och direkt kontakt.

Samma rektor anmälde MIN son till dom sociala myndigheterna för att han tjuvrökte på skolan och var rädd för att gå hem och berätta det, för att han visste att han hade gjort fel.

Och nu till det stora "WTF?!"... Pojken som har hotat och behandlat andra elever på ovanstående vis är skolchefens son och med det händer absolut ingenting. Det är som att det aldrig har hänt. Så vad gör jag? Vart väder jag mej? Pojken är över 12 och i kontakt med polisen tyckte dom att det var märkligt att ingen anmälan gjorts.

Luktar det lite illa?

• Svar på tråden Änmäla en rektor???
  • Fatheya
    Argpappa skrev 2013-04-10 12:01:38 följande:
    Ska ringa dom vid 12:30! Dom har ju anmälningsplikt?
    Vilka menar du har anmälningsplikt? Har inte fått i mig kaffe än så jag är lite trögtänkt.
  • Fatheya
    Argpappa skrev 2013-04-10 12:05:52 följande:
    Rektorn menar jag!
    Ja, rektorn har anmälningsplikt.
  • mucklas

Ja, skolinspektionen är rätt instans. Med dokumentation. Be aktuella lärare att vidarebefodra sina mailkonversationer till skolinspektionen, alt till dig så du kan presentera dem. Om inte den som borde tagit hand om problemet har fått en chans att göra det vill skolinspektionen att de ska få det. 'Pappersspåret' är viktigt. Om du haft kontakt med rektor skickar du med det också. Spela in samtal om du ringer rektor (är lagligt f ö, så länge du är part i samtalet) och skicka med inspelning. Skriv, skriv. Prata med barnen och skriv ner var de säger. Ju mer du har på fötterna desto lättare går det.
    Lycka till!

• Argpappa

Dom tystar ner händelsen. Var och träffade rektorn igår som sa att han inte visste om hoten? Gick och hämtade
    läraren som berättat det för mig som ställde honom mot väggen. Jag frågade varför inte det gjorts en polis anmälan? Då svarar han att dom lämnat över "ärendet" till antimobbing gruppen?

• Mizzii
    Argpappa skrev 2013-04-10 12:20:43 följande:
    Dom tystar ner händelsen. Var och träffade rektorn igår som sa att han inte visste om hoten? Gick och hämtade
    läraren som berättat det för mig som ställde honom mot väggen. Jag frågade varför inte det gjorts en polis anmälan? Då svarar han att dom lämnat över "ärendet" till antimobbing gruppen?
    Vilken jädra rektor.
    Hade själv fasen tryckt upp idioten mot väggen och sett till att han fan hade gjort något omgående. 
  • RakPedagog

Jag tycker inte att du ska vända dig till Skolinspektionen i första hand. Du har ju vänt dig till rektorn och inte fått gehör, då är det dags att ta ett steg uppåt. Det brukar finnas skolområdeschefer som du kan kontakta i din kommun. Dyker du upp där med gedigen dokumentation och en svag antydan om Skolinspektionen så bör det hända grejer. Min erfarenhet av liknande händelser är att det är bättre att försöka få till stånd en lösning nära problemet.

• LunaLunatic
    Mizzii skrev 2013-04-10 12:25:37 följande:
    Vilken jädra rektor.
    Hade själv fasen tryckt upp idioten mot väggen och sett till att han fan hade gjort något omgående. 
    Ja, man kan lösa allt med våld! Eller, uhm...
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • hammarhajen

Du kan inte veta om det hänt något eller inte. Rektorn har sekretess och kan INTE berätta för dig om åtgärder som rör andras barn. Barnet som hotar kanske också blivit anmält till sociala myndigheter, det kommer ni ALDRIG att få veta av skolans personal om de uppför sig professionellt.

Däremot låter det märkligt att rektorn säger sig inte känna till hoten... Mitt enda tips där är att skicka mejl med info till rektorn och SPARA mejlet du skickat och ev. svar. Då har du skriftliga bevis för din sak om du tar ärendet vidare.  

Svar på tråden Änmäla en rektor???