• iduberga

Borta 8 dar från 1,5-åring?

Jag ska resa bort i 5 dagar, varav två är resdagar då jag hinnar träffa mitt barn innan jag åker och när jag kommit hem.

Nu tänker sambon ta barnet med sig till sin familj i en annan stad två dagar tidigare än när jag ska åka, och dessutom stanna en dag senare efter att jag kommit hem. Mitt barn kommer inte få träffa mig på åtta dagar då och det känns förjäkligt! Hade inte åkt från första stund om jag visste att det skulle sluta såhär. Sambon har peppat mig att följa med på resan, men nu känns det som att han vill straffa mig/ är avundsjuk eller nåt. Men den enda som straffas är ju vårt barn.

Vad säger ni? Hur länge är det ok för ett barn att vara ifrån den ena av sina föräldrar?

• Svar på tråden Borta 8 dar från 1,5-åring?
  • MrsKnapa

Såklart så länge de funkar och hen har ju sin pappa!
    De ska dock inte vara för att straffa dig då barnet i de läget används som verktyg.
    Men så behöver de ju inte heller vara :)
    Kommer barnet må bra me sin pappa, så åk o njut av resan :)

• Tallen

Tror inte att din sambo staffar dig- när min man åker bort på längre affärsresor brukar jag göra precis som din sambo. Detta för att göra det enklare för mig själv samt passa på att umgås med min föräldrar en längre tid

• iduberga

Mrs Knapa, tack! Barnet kommer ha det bra med sin pappa och annan engagerad släkt.

Ellie, jag har läst och läser anknytningsteorier på högskola... Barnet har en mycket stark anknytning till både mig och pappan, (som dessutom är den som är förldraledig nu). Och vi har inte lämnat hen vid upprepade tillfällen som artikeln nämner kan vara skadligt. Samtidigt så är det omöjligt att veta hur ett barn upplever en separation. För mig känns 3-4 dagar redan långt.

• lostinspace

Tycker väl att det låter otroligt vettigt av din sambo att hitta på något tillsammans med barnet under den tiden du är borta istället för att bara gå hemma och uggla. Jag hade gjort precis samma sak, att det sen är lite synd att det inte timar helt med när du åker och kommer är ju inte mycket att göra åt....

• Tygtiiger

Men det är ju stor skillnad på att lämna sitt barn tillsammans med sin andra anknytningsperson i en trygg miljö, och att båda anknytningspersonerna försvinner. Du får kanske en argare och mer klängig unge när du kommer tillbaka, och det är klokt att planera för lite kortare jobbdagar och lite besvärligare nätter veckan efter, men jag hade absolut åkt. Det kan tillochmed vara enklare för ditt barn att vara bortrest med pappa än att gå hemma och vänta på dig. 

(Min man åkte iväg en vecka när vårt ena barn var drygt ett år och det gick jättebra. Ungen var salig när pappa kom hem igen, och hade det tryggt med mig och äldre syskon (och mormor!) som uppbackning.) 

Krupke, we've got problems of our own!
  • rödnos

Jag åkte iväg på jobb när dottern var ca 1,5 och var borta 12 dagar. Sambon åkte då till sin familj och kom hem dagen efter mig med dottern. Gick finfint! hon var ju med familj hela tiden.

• iduberga

Tack för era bra svar! Får hoppas att det känns mer jobbigt för mig än vad det gör för mitt barn. Jag kommer att åka på resan som redan är betald och allt, och ska försöka njuta av den istället för att lida av samvetskval....

• rödnos

Dessa samvetskval... De är nog oundvikliga tror jag.
    Du ska se det går fint! Och ja, DU kommer tycka det är tusen ggr jobbigare än din lilla.
    Du kommer även njuta nåt kopiöst av att vara hemma sen!

Svar på tråden Borta 8 dar från 1,5-åring?