• Tessan86

Bra mat för hård bebis mage?

Hej!
    Jag har en dotter på 6 månader. Hon får ersättning då jag ej kunde amma (som jag helst av allt ville)  pumpade men hon blev inte nöjd med mängden så hon fick ersättnig från ca 2 månaders ålder. och det har hennes mage klarat utmärkt bra tills jag ville börja med smakportioner från ca 5 månader. då började hon bli hård. vi prövade katrinplommon men då fick hon mycke gaser o magnip.. hjälpte inte. har gjort hemmagjort morotspure men fick veta på bvc att det va stoppande..
     så Jag undrar om det är någon som har bra tips på bra barnmat man kan ge till 6 månaders baby? som håller magen igång.
    Hon tycker så mycket om att smaka "nya" rätter som finns att köpa.. men vill inte att hon blir så hård i magen.. Hon äter burkmat endast till lunch i övrigt ersättning.
    Vill gärna fortsätta med det då de annars funkar bra.. o hon tycker om det o är nyfiken.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Bra mat för hård bebis mage?
  • Molgan 008

Prova plommon igen tycker jag, fast bara i liten mängd åt gången. Russin kan man koka och mika till puré också, men jag tror att effekten är densamma.

Vi har även fått tips från BVC att man kan sätta en tesked messmör i ersättningen/vällingen mot hård mage.

Hoppas det löser sig! :)

• Natulcien

Hon klarar sig på enbart ersättning ett tag till, så ta det lugnt med maten du. Avbryt matintroduktionen och ge enbart ersättning igen tills magen blir bättre, sen kan du försöka igen, mycket försiktigt.

• skogsvitter

Varför började ni med smakisar så tidigt när hon uppenbarligen inte var mogen ännu? Håller med Natulcien, avbryt smakisarna och ge endast ersättning. Magen är inte mogen ännu så du måste liksom vänta helt enkelt.

Dessutom, inte låter du väl bebisen äta allt bara för att hon är nyfiken? De kan ju vilja ha både kaffe, vin, godis, öl, snus och annat smått och gott som folk trycker i sig med barn i närheten, utan att för den sakens skull nödvändigtvis ge det till barnet! Detsamma gäller ju sånt som tex kattsand, grus eller allmänt skräp som bebisar gäääärna stoppar i munnen. Låter du henne äta sånt med?

• Tessan86

Började med att vi pratade i mammagruppen på BVC om smakportioner att man kan ge dom lite om dem verkar intresserade.. o varför inte tänkte vi?! börja med att hon fick smaka på mitt finger lite av morotspure. o nu är hon 6 månader får ersättning fortfarande såklart men endast lite burkmat till lunch. vart hon lite hård i magen av.  inte tidigt enl bvc sköterskan. enda rådet jag fick var att avvakta med morotspure, märker redan att magen är bättre! varför sluta med det andra om det funkar för henne? e ju bra om dem kan komma i gång lite sakta.
    Självklart låter jag inte barnet smaka på allt! vad tror du? är väl ingen mamma som  gör det till sina barn. är väl en självklarhet! de är som "någon" har hittat på tex både fredagsmys o lördagsmys liksom.. ska man låta barnen få båda liksom?! vad är logiskt?

• Tessan86

tänkte bara på lite tips om bra mat man kan börja med.. som brukar funka bra för dem små magarna.. :)

• Jenny 993

känner igen mig då jag har haft samma problem men mitt barn blev så förstoppade att vi blev tvugna att åka till barnakuten å få lite hjälp......tips i ersättningen kan du hälla i lite rapsolja... men prova även med päronpure som du kan göra själv genom att riva ett moget päron på det finaste som finns på rivjärnet så blir det som pure....ett normalstort har jag delat på 2gånger... jag har även gjort flera omgångar å frusit in..

andra frukter som e lösande är mogen banan, aprikos, fikon

unvik omogen banan, blåbär, kokt potatis, ris, vitt bröd å majsvälling för det e stoppade    

• Tessan86
    Jenny 993 skrev 2013-04-15 11:09:48 följande:
    känner igen mig då jag har haft samma problem men mitt barn blev så förstoppade att vi blev tvugna att åka till barnakuten å få lite hjälp......tips i ersättningen kan du hälla i lite rapsolja... men prova även med päronpure som du kan göra själv genom att riva ett moget päron på det finaste som finns på rivjärnet så blir det som pure....ett normalstort har jag delat på 2gånger... jag har även gjort flera omgångar å frusit in..

andra frukter som e lösande är mogen banan, aprikos, fikon

unvik omogen banan, blåbär, kokt potatis, ris, vitt bröd å majsvälling för det e stoppade    
    Tack för tipset! hennes mage har kommit i gång bra =) Hon får lite plommonpure i taget o hennes mage verkar klara det fint nu.
    Har även kört med päron o det funkar =)
  • Hagabarna

Hej! Jag är fyrbarnsmamma och blev rekomenderad messmör i vällingen. Detta har alla mina barn fått och det har gått väldigt bra. Hoppas det går bra. Anna=)

• Tessan86
    Hagabarna skrev 2013-04-24 20:51:11 följande:
    Hej! Jag är fyrbarnsmamma och blev rekomenderad messmör i vällingen. Detta har alla mina barn fått och det har gått väldigt bra. Hoppas det går bra. Anna=)
    Tack för tipset =)
  • elinson

Det är ganska vanligt att barn som får ersättning blir lite trögare i magen och det behöver inte bero på att du startat med smakportioner. 

När man startar med smakportioner t ex gröt så blir det mindre vätska än tidigare vilket också kan ge lite trög mage. Kanske behöver hon mer vätska.

Mat som kan fungera som lösande; rapsolja, fruktjuicer (päron, äppeljuce), katrinplommonpure och juice, maltextrakt, messmör, reducera eller öka försiktigt på mängden fiber..

Har skrivit ett längre inlägg om trögmage här: http://barnsmat.blogspot.no/2012/09/barn-med-hard-mage.html

Barndietist och mamma om barnmat: www.barnsmat.blogspot.com
  • Tessan86
    elinson skrev 2013-04-25 21:04:11 följande:
    Det är ganska vanligt att barn som får ersättning blir lite trögare i magen och det behöver inte bero på att du startat med smakportioner.  När man startar med smakportioner t ex gröt så blir det mindre vätska än tidigare vilket också kan ge lite trög mage. Kanske behöver hon mer vätska. Mat som kan fungera som lösande; rapsolja, fruktjuicer (päron, äppeljuce), katrinplommonpure och juice, maltextrakt, messmör, reducera eller öka försiktigt på mängden fiber.. Har skrivit ett längre inlägg om trögmage här: barnsmat.blogspot.no/2012/09/barn-med-hard-ma...  

elinson skrev 2013-04-25 21:04:11 följande:
    Det är ganska vanligt att barn som får ersättning blir lite trögare i magen och det behöver inte bero på att du startat med smakportioner.  När man startar med smakportioner t ex gröt så blir det mindre vätska än tidigare vilket också kan ge lite trög mage. Kanske behöver hon mer vätska. Mat som kan fungera som lösande; rapsolja, fruktjuicer (päron, äppeljuce), katrinplommonpure och juice, maltextrakt, messmör, reducera eller öka försiktigt på mängden fiber.. Har skrivit ett längre inlägg om trögmage här: barnsmat.blogspot.no/2012/09/barn-med-hard-ma...  

Tack, det funkar faktiskt bättre med min dotters mage nu :) tack för bra tips!
  • fluu

Det som funkar bäst på min unge är katrinplommonpuré och vindruvor.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Bra mat för hård bebis mage?