• Anonym

Kan soc besluta om ensam vårdnad?

Eller måste man gå genom tingsrätten?

Det kommer bli utredning pga orosanmälning och anledningen är pappan. Kommer att komma fram att han missbrukar alkohol(och troligtvis även piller/narkotika). Finns historia ang det hos soc också. Dessutom har han misshandlat barnen psykiskt och även hotat med fysiskt våld(vilket jag tycker att han också har använt). Så vilken makt har soc i detta ang vårdnaden? 

• Svar på tråden Kan soc besluta om ensam vårdnad?
  • Anonym

Nej det kan de inte.
    De gör en vårdnadsutredning på uppdrag av tingsrätten och kommer antagligen rekommendera att gemensam vårdnad kvarstår, kanske även rekommendera varannan veckas boende till honom eller i värsta fall hela vårdnaden för att de tycker du smutskastar honom och skulle sabotera umgänget.

• Anonym

Okej. Fast anmälningarna kommer från andra myndigheter och saker som har hänt kommer komma från barnen. Dom vill inte ens åka dit. Men tack för svar

• Anonym (1)

På vilket sätt skulle ensam vårdnad för dej hjälpa barnen i den situation de är i med den andra föräldern?

Att bevisa att någon missbrukar är inte alltid så lätt. Om socialtjänsten anser att det är skadligt för barnen att vistas hos den andra föräldern så måste du skydda dom. Om du vägrar umgänge kan den andra förälderns stämma dej.

Vilka myndigheter är inblandade? Polisen antar jag, men finns någon dom som bevisar misshandel av barnen, finns något som bevisar aktivt missbruk?

• Anonym

Ett av barnen är i väldigt dåligt skick psykiskt. Och en flytt skulle hjälpa barnet att må bättre. Vilket den andra föräldern skulle vägra gå med på ( flytten skulle isf bli 5 mil) Jag skyddar dom redan genom att ha dom boende hos mig. Jag vägrar absolut inte umgänge, utan uppmuntrar till det under ordnade former. Däremot vägrar ett av barnen att träffa föräldern. Polisen, psyket, bup och skolan är inblandade. Säkerligen finns bevis om nakotika bruk på psyket, men det är ju inget man får ta del av. Polisen har blodprov. Ang misshandeln finns ingen dom eller bevis. Svårt att bevisa psykisk misshandel. Barnen har berättat liknande historier, utan inflytande av varandra.

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-04-08 21:36:20 följande:
    Eller måste man gå genom tingsrätten?

Det kommer bli utredning pga orosanmälning och anledningen är pappan. Kommer att komma fram att han missbrukar alkohol(och troligtvis även piller/narkotika). Finns historia ang det hos soc också. Dessutom har han misshandlat barnen psykiskt och även hotat med fysiskt våld(vilket jag tycker att han också har använt). Så vilken makt har soc i detta ang vårdnaden? 
    Soc har ingen makt alls att besluta om ensam vårdnad. Du måste gå till tingsrätten ...
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-04-08 22:17:00 följande:
    Nej det kan de inte.
    De gör en vårdnadsutredning på uppdrag av tingsrätten och kommer antagligen rekommendera att gemensam vårdnad kvarstår, kanske även rekommendera varannan veckas boende till honom eller i värsta fall hela vårdnaden för att de tycker du smutskastar honom och skulle sabotera umgänget.
    Skräm henne inte i onödan. Såväl soc som tingsrätten måste göra en riskbedömning om det framkommer misstankar om alkohol och/eller våld. I en sådan situation är det verkligen inte säkert att tr stannar vid gemensam vårdnad och framför allt inte hälftenboende!
  • Anonym

Tack för det!

• Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2013-04-10 01:54:21 följande:
    Skräm henne inte i onödan. Såväl soc som tingsrätten måste göra en riskbedömning om det framkommer misstankar om alkohol och/eller våld. I en sådan situation är det verkligen inte säkert att tr stannar vid gemensam vårdnad och framför allt inte hälftenboende!
    Jag talar bara av egen och andras erfarenhet tyvärr. Som mamma är det livsfarligt att skydda barnen från en olämplig pappa.

En vän till mig visade upp foton på blödande barn och de berättade om kontinuerligt våld från pappans sida. Soc rekommenderade växelvis och sa att föräldrarna måste börja samarbeta.
  • Anonym

Ligger en hel del i det här som jag inte har skrivit. Men soc har sagt att jag ska ha dom och att om jag inte går in och skyddar så skulle dom bli oroliga på riktigt

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-04-10 09:38:45 följande:
    Ligger en hel del i det här som jag inte har skrivit. Men soc har sagt att jag ska ha dom och att om jag inte går in och skyddar så skulle dom bli oroliga på riktigt
    Och då har du fått rätt info - barnens skydd bygger på ditt ansvar!
Svar på tråden Kan soc besluta om ensam vårdnad?