• FruSen

Född v 34 (33+4) - Vad kan man vänta sig?

Plötsligt gick vattnet och i fredags, v 33+4, föddes våra två tvillingtjejer.
    De vägde 1900 resp 1994 g och är 44 cm långa. Båda skrek när de plockades ut (akut kejsarsnitt pga säte) men fick senare cpap. Dock behövdes ingen syrgas, endast vanlig rumsluft. Storasyster som vägde mer klarade sig senare under natten/morgonen utan cpap, lillasyster fick behålla sin i 1 dygn ungefär.
    De har fått sockerdropp och får nu sola. Droppet är nu bortplockat för de båda och det enda som de nu har är solningen och sonden.
    Ja, de behöver såklart hålla värmen också, ligger på värmebädd.

Vad kan man vänta sig med ungefär såhär stora prematurer? Jag har verkligen ingen aning!
    Har ju en dotter sedan tidigare som är född i v 40+3 så henne åkte vi ju hem med precis som vanligt efter några dagar på bb. Nu bor jag med flickorna på neo och vet just ingenting.
    Personalen här är jättegullig och meddelar att allt går som på räls och de är jättefina och duktiga.

Någon med erfarenheter? 

• Svar på tråden Född v 34 (33+4) - Vad kan man vänta sig?
  • vännen

Grattis till töserna. Jag födde en flicka i v33+5 för några år sen. Hon behövde ingen cpap. Värmesäng, sond o sola var det som behövdes. Åkte hem med hemsjukvård efter två veckor. Sonden satt en dryg vecka till. Blev utskrivna helt från neo när hon var fyra veckor gammal. En pigg o glad tös som utvecklats helt normalt och o inte har några men från sin tidiga födsel.

• FruSen

Tack så mycket!
    Härligt att höra att er tjej klarade sig så bra!
    Vi får hålla tummarna att det går lika bra för oss!

• Mercurialis

Jag födde mitt andra barn i vecka 35+3 (ett par veckor senare än dina flickor) och han vägde 1510 g.

Han var inskriven på neonatal i en månads tid. De första två veckorna var vi på neonatalavdelningen och han låg på värmebädd för att hålla värmen. Efter två veckor behövdes inte värmebädden längre och då fick han komma hem med hemsjukvård. Han blev utskriven när sonden togs bort, vilket skedde dagarna runt BF. 

Grattis till dina tvillingtjejer!  

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Miniängel

Vår dotter föddes i vecka 33+1. Vi blev kvar på neo i drygt två veckor, hade vård i hemmet i nästan två veckor, sedan blev vi utskrivna. Hon fick också ligga på värmebädd och ha sond. Sonden hade hon från den 7 till den 25, sedan fixade hon att amma med hjälp av amningsnapp. Hon är nu fyra månader och än så länge mår hon prima, men det syns att hon är mindre än andra fyra månadersbebisar =) Man får påminna sig om hur gamla de "egentligen" är.

Håller tummarna för att det kommer gå fint för era tjejer! Och grattis! 

En önskan som blev sann
  • nilam 74

min dotter föddes i v36+1 men var så illa däran som läkaren sa,att hon va som om hon skulle vara född i v.33.

hon va 44 cm, lång och vägde 2044 gramvi låg kvar på neo 12 dagar tills hon kunde hålla värmen själv,sen hade vi hemsjukvård ca 5 veckor då hon sondmatades.

hennesr första 3-4 månader va hon som ett paket som bara låg där och knappt lät.

imorgon blir hon 22 månader gammal och det märks att hon är prematur då hon inte är större än en 1 åring i storlek.väger nu 9,1 kg och är 80,5 cm lång.och så har hon varit mycket sjuk men därimellan är hon pigg ochglad.       

• AnneliL82

Min dotter föddes i vecka 24+1 vägde 645 g och 30cm lång. Hon låg i resp 4gånger! Cpap hade hon emellan turerna i resp. Sista tiden innan vi fick åka hem hade hon syrgasgrimma. Idag är hon fri från syrgasen, och blev det innan vi åkte hem. Sonden hade vi i ca 2 veckor i hemmet, sen drog hon den själv. Blev 17 veckor på neo. Idag är hon 10 mån okorrigerat. är en pigg och glad tjej idag trots sin tidiga födsel och allt hon fick gå igenom. Stort grattis, hoppas allt kommer gå bra för dina tjejer!

• FruSen

Tack för alla svar!

Verkar ju inte röra sig om superlång neo-tid för de flesta i alla fall.

Nu är mina tjejer en vecka gamla och de är verkligen jätteduktiga. Har ingen övervakning förutom på nätterna. Jag ammar flickorna varje mål, var tredje timme, förutom på nätterna då neo-personalen låter mig sova. Om flickorna är jättesnuttsugna och verkligen vill amma kommer de in och väcker mig. Men oftast ammar jag från kl 06 på morgonen (och så var tredje timme då) till kl 21 på kvällen. Efter amning får de mat i sonden men det är inte alltid de orkar allt vilket ju är mycket positivt!
    Flickorna ligger nu på en vattensäng som avger lite värme, vi får se hur länge de behöver ha den. Och förutom det är det endast sonden de har kvar. Båda tjejerna drog ur sin sond idag Tungan ute
    De har inte behövt sola sedan natten till onsdag!!
    Då jag ammar gör de avdrag i sonden med halva matmängden. Hoppas på fortsatt lyckad amning och mer avdrag såklart. Personalen har nu varnat mig för "trötthetsveckan" som kommer komma i nästa vecka (då tjejerna är i 35 fulla veckor), har ni upplevt trötthetsveckan? Hade aldrig hört talas om den innan.

• Lycka80

Jag födde min lilla pojke i v 33+5 den 6/2 och vägde 3200 g och var 48cm lång(stor kille . Han fick ligga med cpap och värme säng två första dygnen. Vi låg på neo i tio dagar och hade hemsjukvård i 3 veckor. Sonden hade han i 2,5 veckor när vi kom hem sen funkade helt plötsligt amningen och han fattade hur han skulle äta. Just trötthets veckan hade jag ingen aning om att den fanns, men upplevde verkligen att han sov hela tiden som dom informerade om. Fick väcka sonen för att han skulle försöka amma och då somnade han nästan om på en gång.

• Hera78

Hur har det gått för er TS? Grattis till tjejerna!

Vår dotter föddes i v 34+4 i juni förra året, hon blir 11 månader nästa vecka. Hon var extremt tillväxthämmad och vägde bara 1332 gram och mätte 40 cm. Trots detta mådde hon bra och behövde bara ligga på värmebädd fem dagar. Vi låg kvar på neo i 15 dagar sedan hade vi hemvård i ytterligare 5 veckor. Sonden togs när hon var lite drygt 1,5 månad.

Vi har en otroligt pigg och glad liten tjej som fortfarande ligger en bit under kurvorna men hon följer sin kurva och det är ju huvudsaken. Vi har haft en hel del problem med eksem och allergiutredningar men sedan vi gjore oss av med vår katt när hon var 5 månader har det varit bra. Hon ligger efter i utvecklingen men något annat hade varken vi eller bvc räknat med, hon utvecklas i sin takt

• FruSen

Åh, har helt glömt bort att uppdatera
    Vi fick komma hem (blev helt utskrivna på en gång!) den 26/4 så vi låg på neo i 3 veckor totalt.
    Det går jättebra hemma, småttingarna blev av med sonden några dagar innan vi fick åka hem. De äter jättebra, dock har vi övergått till flaska då det varit svårt att få till dubbelamningen hemma när man ska hinna med äldsta dottern också. Att de äter på samma tider är nästan en nödvändighet för att få hemmalivet att fungera!
    Nu väger de närmare 3 kg båda två!

Hur har ni andra gjort med försäkringar? Hur har ni blivit bemötta av försäkringsbolag? Har ni kunnat teckna person/barnförsäkring på era små?

Ett par dagar gamla småtjejer Hjärta

Och så nu:

Svar på tråden Född v 34 (33+4) - Vad kan man vänta sig?