• Anonym (Weekend)

Åka till Paris en weekend!

Jag sambon och minsta dottern ska åka på en weekend till paris fre-mån. Hur mycket fickpengar går det åt till mat och metro/buss och liknande.
    Kan man ta med sig vagnen med dottern på metron och bussen?

Jag tänkte ha med mig ca 3000kr till shopping så jag vill veta ca vad övrigt kostar. 

Sambon och jag har inte gemensam ekonomi så därför gäller detta dotten och mig. Om jag räknar 600kr till mat till oss om dagen, frukost får vi på hotellet. Det ska räcka till lunch,fika och middag.

Någon som kan tipsa om någon barnvänlig lekpark, eller ställe som passar en 2½årig flicka i Paris?           

• Svar på tråden Åka till Paris en weekend!
  • Anonym

Jag var i Paris för 7 år sen och blev grymt besviken. Tyckte allt var svindyrt och det man kunde handla var inte ens gott Rynkar på näsan. Vill inte vara någon glädjedödare men jag tycker du ska ta med mycket mer pengar så att ni kan äta på bättre ställen så att ni får en positiv upplevelse hellre än för mig som fortfarande inte känner mig lockad att åka tillbaka.

• Sannaslim

Jag bor i Paris. Det finns inga rulltrappor hissar i metron och det är rätt trångt men folk är väldigt hjälpsamma. Jag rekomenderar att ni åker buss, så får ni seightseing samtidigt. Bussnätet är superbra och lätt att förstå. 600 är kanske lite snålt. Men om ni köper picnic lunch o äter i park så kan ni få det för ca 15€, fika på brasserie/ starbucks 15€ och så har ni resten till middag. Men äta på restaurang lunch och middag blir nog svårt. Finns massa halvbilliga restauranger i turist områdena typ st michel kvaliten är dock inte den bästa. Parker finns det massa av. I luxemburg trädgården finns en jättestor lekpark för barn och i jardin des tuilleries finns gungor. Parc monceau är ochså barnvänligt.

• Fiaz

600:- till mat per dag är för lite! Paris är dyrt

• Stokke

Vilka bolag och ifrån vilken flygplats kan du flyga direkt till Paris?
    Tack !

• Anonym

Tja

SAS och Airfrance flyger ju förståss direkt från Arlanda.
    Norwegian också tror jag

• Stokke

Toppen :) tack!
    Någon som har ett bra tips på boende för ett par i 60 års åldern?

• Anonym
    Stokke skrev 2013-04-07 13:36:15 följande:
    Toppen :) tack!
    Någon som har ett bra tips på boende för ett par i 60 års åldern?
    Jag har bott här

www.hotel-lumenparis.com/

Bra läge och rimligt pris. Små, dock trevliga rum men man ska ju bara sova. Paris är ganska dyrt att bo ok i tycker jag.
  • tundra

I Bois de Boulogne ligger en "djur park" med lite attraktioner samt roliga ruschkanor etc. Dit skulle jag gå.

Bussen är överlägsen om ni ska ha barnvagn.

Maten är dyr men jättegod!

• Foxy79

Helt OT men om ni inte har gemensam ekonomi borde väl mannen betala hälften av dotterns utgifter?

• Anonym (Weekend)

Han betalar flyg och hotell för henne och jag mat. Men jag vet inte om jag ska ta med mat hon äter knappt något just nu. Känns onödigt att köpa mat ute om hon inte äter en tugga. Jag tänker ta med pulvergröt och välling, så kan hon alltid få något om hon inte vill ha mat. Jag kommer inte bråka med henne på resan, vill hon inte äta så klarar hon sig rätt bra på frukosten,gröt och välling i 21/2 dag. Tror ni att serveringspersonalen irriterar sig på om vi låter dottern smaka av vår mat?

• Anonym (Paris)

Om ni inte redan varit ivag... hur gammal ar dottern? Jag bor ocksa i Paris och vi ater ofta ute med familjen. Jag brukar inte bestalla en hel vuxen portion till 2-aringen. Ofta finns det smaratter man kan bestalla, eller sa sager jag helt enkelt till personalen att lillan kommer att ata fran min mat och skulle jag kunna fa en extra gaffel. Oftast funkar det jattebra. 

Du ovan som var besviken over Paris, det basta tipset i den har stan (sakert samma i de flesta storstader) ar att vara rejalt palast innan man aker och att ha samlat bra tips om var man ska ata etc. Om man bara vandrar runt lite planlost, eller foljer turiststrommen, sa kommer man garanterat att hamna i alla turistfallor med daligt, superdyr mat. Det finns underbara stallen har som inte kostar sa mycket, men man maste veta vart man ska ga och planera sin dag darefter. Eller ha mycket cash :)

Svar på tråden Åka till Paris en weekend!