• plingelinge

bajsar i kalsongerna, hur avvänja?!

min son är jätteduktig på pottan/toaletten vad det gäller kiss, men inte lika duktig när det gäller att bajsa. någon som har tips på hur jag ska få honom att bajsa på pottan/toaletten och inte i kalsongerna? han är snart 2år och det känns som ju längre det går desto mer dålig vana blir det o svårare att avvänja! han har inga speciella  tidpunkter som han bajsar på, mer dagar.

• Svar på tråden bajsar i kalsongerna, hur avvänja?!
  • femtebarnet

Min son var likadan. Han vågade inte bajsa i toaletten på nästan 6 månader från det att han började kissa där. Vi fick honom att be om en blöja och bajsa i. Efter 6 månader var han redo för toaletten

• Flickan och kråkan

Här tog det ett år . Vår yngsta pojke slutade med blöja strax efter 2 år. Kisseriet gick jättefint på toalett och hela baletten. Ville inte bajsa....helst inte någonstans, så han höll sig tills det kom i kalsongerna. Risken man tar om man gör en "grej" av det och "tjatar" är att de håller sig och blir hårda i magen och då gör det ont och så håller de sig av den anledningen och så är man inne i en ond cirkel. 2-åringar brukar ha rätt bestämda åsikter och vilja bestämma över sin egen situation och sin egen kropp.

• plingelinge

då kanske man ska "vänta in" det bara då.. ibland kommer han när han har bajsat o ser ut ungefär som "hoppsan nu är det något otäckt i kalsongerna". usch vet itne alls hur jag ska tackla det, men får väll ge det tid. han har kissat på pottan utan olyckor i ca 2-3mån.

• anna021

Pröva använd byxblöjor så han kan få kissa på pottan och bajsa i blöjan det funka för oss.

• Alma1993

jag brukar läsa en bok eller sjunga en sång då glömmer barnet bort att spänna musklerna runt rumpan och de bajsar

• plingelinge

jag har svårt att märka ens när han skulle behöva bajsa... hur lyckas man då få dom att "bajsa på kommando" sas?

• Colisa

Säger han till själv/går själv till potta när han ska kissa eller är det ni som sätter honom på pottan? Det går ju ofta bra att kissa lite även om man inte är direkt nödig men att bajsa när man inte behöver är inte lätt, vårt barn hade också lättare för att kissa på pottan, men när hon började säga till själv började det gå bättre på bajsfronten med. Säger han till själv när han behöver kissa lossnar det kanske snart vad gäller bajsandet också.

Håll koll om det är i någon särskild situation han bajsar eller om han beter sig på något särskilt sätt innan, så kan ni i så fall försöka ta honom i tid. Man kan sätta honom på pottan även om det är för sent, medan man tar av byxor och hämtar nya, föreslå att han ska sätta sig och kolla om det kommer mer. Förhoppningsvis börjar han snart koppla pottan till bajs då också.

• plingelinge
    Colisa skrev 2013-04-07 20:40:00 följande:
    Säger han till själv/går själv till potta när han ska kissa eller är det ni som sätter honom på pottan? Det går ju ofta bra att kissa lite även om man inte är direkt nödig men att bajsa när man inte behöver är inte lätt, vårt barn hade också lättare för att kissa på pottan, men när hon började säga till själv började det gå bättre på bajsfronten med. Säger han till själv när han behöver kissa lossnar det kanske snart vad gäller bajsandet också.

Håll koll om det är i någon särskild situation han bajsar eller om han beter sig på något särskilt sätt innan, så kan ni i så fall försöka ta honom i tid. Man kan sätta honom på pottan även om det är för sent, medan man tar av byxor och hämtar nya, föreslå att han ska sätta sig och kolla om det kommer mer. Förhoppningsvis börjar han snart koppla pottan till bajs då också.
    jättebra tankar! vi försöker sätta honom efter också, beror lite på kladdfaktorn. ;P
  • plingelinge

det går bättre. han har börjat ta egna initiativ till att bajsa på pottan numera, men det händer fortfarande att det kommer i kalsongerna. förut var han ofta lös i magen efter någon dag på sin förskola, men nu är det mycket bättre efter ett förskolebyte, så tror att han hade svårt att själv kontrollera o känna av att han behövde gå på toa.

• BeeWee

Vad bra! Det måste ju lösa sig med tiden, tänker jag. Men det är jobbigt när man är mitt uppe i det..

Svar på tråden bajsar i kalsongerna, hur avvänja?!