• Anonym (Mama)

Hur kommer det gå? Hur ska jag gå vidare ? hjälp!

Måste eventuellt flytta från staden jag nu bor i, verkar inte få något jobb här! Söker aktivt varje dag! I januari 2014 så kommer jag hamna i FAS 3!  Och jag vill inte leva ett liv som socialbidragstagare! vilket jag måste eftersom att jag inte har rätt till A-kassa.

(vill då flytta med dottern som är skriven och bor hos mig) Men vi har Gemensam vårdnad Dottern blir 5 år i juni och har bott med mig sedan hon var 2 år. Hon umgås inte med sina släktingar på pappans sida bara på julafton och kanske när hon firar sin födelsedag. Alltså 2 ggr per år träffar hon dem! Släkten på min sida träffar hon kanske 4-5 ggr per år då framförallt mina syskon och min mamma.

Hon har Umgänge med pappan torsdag-Lördag varje vecka! Pappan bor i en annan kommun 4 mil ifrån. Dottern börjar 6års hösten 2014 och kommer då bara kunna vara hos sin pappa varannan helg då pappan inte vill att hon är där varje helg!

( för att han ska vara med vänner) Då ingen av oss har körkort och det går dåligt med bussar från Pappan, så kan dottern alltså inte bo där varannan vecka då hon går 6 års.

Och även om hon nu till hösten börjar sista året på förskolan så anser jag att han inte är lämplig att ha henne mer en dom dagar han nu har. Han har aldrig under snart 5 år varit med på några läkarkontroller varken på sjukhus eller BVC! Inte heller medverkat på föräldramöten eller utvecklingssamtal.  ”dottern finns för honom torsdag-lördag" Jag hade 2 jobb förra sommaren med tider som inte passade in med förskolans tider eller Ob dagis dagar. Då var det min kära mamma och lillebror som fick passa dottern maj-augusti. För att pappan inte ides möta mig och hämta dottern/lämna dottern innan jag skulle jobba/efter jobbet. Så dottern fick knappt träffa mig förra sommaren. Även fast min Mamma och dotterns pappa bor 10 min ifrån varandra så lämnade pappan dottern till mamma min för att han skulle vara med vänner osv...  ( min familj ställer upp för mig) men passar inte dottern när det är hennes pappas umgängestider, så att han kan vara med sina vänner istället!

Utöver det hör han aldrig av sig. Inte heller när dottern varit sjuk och jag har behövt jobba har han kunnat ta henne. Han menar att det har varit för kort varsel, när jag märkt att hon blivit sjuk på kvällen och bett han komma och hämta henne nästa morgon! Detta trots att han är arbetslös och bara sitter hemma på dagarna. Vi har varit på familjerätten och försökt samarbeta. Men med honom går det inte helt enkelt!

Hur går jag vidare? Vad kostar det? vad har jag för chanser?

• Svar på tråden Hur kommer det gå? Hur ska jag gå vidare ? hjälp!
  • Anonym

Hur vill du gå vidare? Vi kan inte bestämma det åt dig men som det år idag så visar du inget oroväckande i det du skriver så ev lär det inte bli och bor pappan kvar och ni har gv och ungen är född i den stad så har du problem då kan du inte flytta ungen men du får flytta, ungen har byggt upp sitt kontaktnät på dagis redan så ja frågan är väl vad du vill gå vidare med?

• Anonym

kanske missuppfattar men varfrö skulle pappan inte bry sig? han har ju faktiskt dottern nästan lika mycket som du när han har henne 3 dagar i veckan. det är ju nästan så nära 50/50 man kan komma så så otroligt dålig förälder kan han inte vara eller?
    Det får nog bli så att DU flyttar själv för om pappan nästan har 50/50 nu och barnet är uppväxt i den staden, gått i förskolan där hela tiden så är det mer troligt att han får "rätten" på sin sida ifall ni skulle hamna i konflikt. Skriver han på självmant för flytten är det ju inget problem. 

• Anonym (Mama)
    Anonym skrev 2013-04-06 17:22:08 följande:
    kanske missuppfattar men varfrö skulle pappan inte bry sig? han har ju faktiskt dottern nästan lika mycket som du när han har henne 3 dagar i veckan. det är ju nästan så nära 50/50 man kan komma så så otroligt dålig förälder kan han inte vara eller?
    Det får nog bli så att DU flyttar själv för om pappan nästan har 50/50 nu och barnet är uppväxt i den staden, gått i förskolan där hela tiden så är det mer troligt att han får "rätten" på sin sida ifall ni skulle hamna i konflikt. Skriver han på självmant för flytten är det ju inget problem. 

Jag anser att man går på läkarbesök /bvc / föräldramöte osv + att man har sitt barn istället för att träffa vänner!

Vi bor INTE i samma stad! Och när hon börjar 6 års kommer hon bara kunna vara hos sin pappa varannan helg!
    eftersom att han vill hinna vara med sina vänner på helgerna! Han har inga avsikter i att få jobb! Anser att man kan leva på poker! Trots att han får pengar för henne och sig själv av soc, så har han slut pengar innan mitten av månaden. Han tar inget föräldraansvar hjälper till med kläder/ mediciner osv...

Men du kanske anser att ett barn ska växa upp med en mamma som går på soc och aldrig kommer få något jobb ? Pappan har dessutom blivit vräkt från sin lägenhet! Det anser jag som att inte ta sitt föräldraansvar!
    Sedan har han bott hos vänner 4 olika ställen på mindre en 1 år! Det anser jag inte heller lämpligt för dottern!
    Han har haft Ug med henne sedan hon var 2 år! När vi bodde ihop sket han i henne....

Här går det nästan inte få jobb. Lite jobb och många som söker! Jag vill inte flytta! men jag vill inte sitta på nå FAS 3 och måla stolar 7-17 5 dagar i veckan! Därav måste jag överväga att flytta. Och dottern är bara på dagis 2-3 dagar i veckan! När hon börjar 6års så är det nytt ställe hon ska gå på!
  • Anonym

Att du anser en massa är inget tr tar hänsyn till om det går dit, då är det 50/50 innan de ger sin dom

• Anonym
    Anonym (Mama) skrev 2013-04-07 12:02:53 följande:
     Jag anser att man går på läkarbesök /bvc / föräldramöte osv + att man har sitt barn istället för att träffa vänner!

Vi bor INTE i samma stad! Och när hon börjar 6 års kommer hon bara kunna vara hos sin pappa varannan helg!
    eftersom att han vill hinna vara med sina vänner på helgerna! Han har inga avsikter i att få jobb! Anser att man kan leva på poker! Trots att han får pengar för henne och sig själv av soc, så har han slut pengar innan mitten av månaden. Han tar inget föräldraansvar hjälper till med kläder/ mediciner osv...

Men du kanske anser att ett barn ska växa upp med en mamma som går på soc och aldrig kommer få något jobb ? Pappan har dessutom blivit vräkt från sin lägenhet! Det anser jag som att inte ta sitt föräldraansvar!
    Sedan har han bott hos vänner 4 olika ställen på mindre en 1 år! Det anser jag inte heller lämpligt för dottern!
    Han har haft Ug med henne sedan hon var 2 år! När vi bodde ihop sket han i henne....

Här går det nästan inte få jobb. Lite jobb och många som söker! Jag vill inte flytta! men jag vill inte sitta på nå FAS 3 och måla stolar 7-17 5 dagar i veckan! Därav måste jag överväga att flytta. Och dottern är bara på dagis 2-3 dagar i veckan! När hon bfasörjar 6års så är det nytt ställe hon ska gå på!
    fast de där sakerna är ju inget du skrivit om innan, hur sjutton ska man veta dem ;)

jag förstår att du tycker det är trist att han inte gått på läkarbesök bvc mm. trust me, jag har samma erfarenhet så jag kritiserar dig inte på nåt sätt, men efter den infon som JAG läst i ts så var inte alla dessa saker med... 

• Anonym (Mama)
    Anonym skrev 2013-04-07 19:44:42 följande:
    fast de där sakerna är ju inget du skrivit om innan, hur sjutton ska man veta dem ;)

jag förstår att du tycker det är trist att han inte gått på läkarbesök bvc mm. trust me, jag har samma erfarenhet så jag kritiserar dig inte på nåt sätt, men efter den infon som JAG läst i ts så var inte alla dessa saker med... 

Nä skrev inte med det! ÄR mycket annat också!

Men för barnets bästa är väl att leva ett liv där mamman inte går på soc! Boende med mig är hon trygg! FInns alltid mat/kläder/pengar! Med hennes pappa vet man inte..... han kan från dag 1 -3 var pank!

Han är spelberoende vägrar söka hjälp eller inse det!

Svar på tråden Hur kommer det gå? Hur ska jag gå vidare ? hjälp!