Hur kommer det gå? Hur ska jag gå vidare ? hjälp!
Måste eventuellt flytta från staden jag nu bor i, verkar inte få något jobb här! Söker aktivt varje dag! I januari 2014 så kommer jag hamna i FAS 3! Och jag vill inte leva ett liv som socialbidragstagare! vilket jag måste eftersom att jag inte har rätt till A-kassa.
(vill då flytta med dottern som är skriven och bor hos mig) Men vi har Gemensam vårdnad Dottern blir 5 år i juni och har bott med mig sedan hon var 2 år. Hon umgås inte med sina släktingar på pappans sida bara på julafton och kanske när hon firar sin födelsedag. Alltså 2 ggr per år träffar hon dem! Släkten på min sida träffar hon kanske 4-5 ggr per år då framförallt mina syskon och min mamma.
Hon har Umgänge med pappan torsdag-Lördag varje vecka! Pappan bor i en annan kommun 4 mil ifrån. Dottern börjar 6års hösten 2014 och kommer då bara kunna vara hos sin pappa varannan helg då pappan inte vill att hon är där varje helg!
( för att han ska vara med vänner) Då ingen av oss har körkort och det går dåligt med bussar från Pappan, så kan dottern alltså inte bo där varannan vecka då hon går 6 års.
Och även om hon nu till hösten börjar sista året på förskolan så anser jag att han inte är lämplig att ha henne mer en dom dagar han nu har. Han har aldrig under snart 5 år varit med på några läkarkontroller varken på sjukhus eller BVC! Inte heller medverkat på föräldramöten eller utvecklingssamtal. ”dottern finns för honom torsdag-lördag" Jag hade 2 jobb förra sommaren med tider som inte passade in med förskolans tider eller Ob dagis dagar. Då var det min kära mamma och lillebror som fick passa dottern maj-augusti. För att pappan inte ides möta mig och hämta dottern/lämna dottern innan jag skulle jobba/efter jobbet. Så dottern fick knappt träffa mig förra sommaren. Även fast min Mamma och dotterns pappa bor 10 min ifrån varandra så lämnade pappan dottern till mamma min för att han skulle vara med vänner osv... ( min familj ställer upp för mig) men passar inte dottern när det är hennes pappas umgängestider, så att han kan vara med sina vänner istället!
Utöver det hör han aldrig av sig. Inte heller när dottern varit sjuk och jag har behövt jobba har han kunnat ta henne. Han menar att det har varit för kort varsel, när jag märkt att hon blivit sjuk på kvällen och bett han komma och hämta henne nästa morgon! Detta trots att han är arbetslös och bara sitter hemma på dagarna. Vi har varit på familjerätten och försökt samarbeta. Men med honom går det inte helt enkelt!
Hur går jag vidare? Vad kostar det? vad har jag för chanser?