• Anonym (Hemska mamman)

Fick skäll för att jag bad mitt barn kissa i blöjan

Jag var på stan med mitt minsta barn (i vagn) och min stora flicka (4 år) Fyraåringen brukar få ha blöja när vi går på utflykt, för det händer en del olyckor.

Vi stod och väntade på bussen när hon blev kissig, det fanns ingen toalett i närheten och jag såg bussen komma. Jag sade till henne (vänligt) att "du kan kissa i blöjan, det gör inget". Hon ville ju inte det men jag sade att då fick hon hålla sig en stund till eller kissa i blöjan. Vi behövde komma med bussen.

Då får jag världens utskällning av en annan mamma som tycker att jag är barnmisshandlare och att jag kränker mitt barn och allt möjligt. Jag blev jätteledsen.

Gjorde jag så fel?       

• Svar på tråden Fick skäll för att jag bad mitt barn kissa i blöjan
  • Anonym (njae)

Nja, en fyraåring med blöja? Kanske bör du vara mer 'tjatig' om att gå på toaletten med henne tills hon börjar säga till själv. Låter lite som lathet från din sida om inte barnet har något som gör att hon inte känner att hon är kissnödig.
    Du kanske kunde ha formulerat dig på ett annat vis, men fel kan jag inte direkt se att du gjorde.

• Topcom

Om man försöker få barnet torrt och hon är duktig och säger till när det väl gäller är det onödigt att göra henne förvirrad genom att säga att hon kan kissai blöjan. Då är det viktigt att låta henne kissa på vanligt sätt, annars kommer hon väl aldrig bli torr:/

• Anonym (Hemska mamman)
    Anonym (njae) skrev 2013-04-05 09:50:49 följande:
    Nja, en fyraåring med blöja? Kanske bör du vara mer 'tjatig' om att gå på toaletten med henne tills hon börjar säga till själv. Låter lite som lathet från din sida om inte barnet har något som gör att hon inte känner att hon är kissnödig.
    Du kanske kunde ha formulerat dig på ett annat vis, men fel kan jag inte direkt se att du gjorde.

Hon har inte blöja hemma eller i förskolan, men när vi är ute som då. Jag är inte lat, inte hon heller.
  • Topcom

Stunder där toa inte finns i närheten uppstår hela tiden, mendå fårman lösa det på annat sätt, så som det faktiskt är i verkliga livet.

• Topcom

Men då klarar hon ju det?då behöver du ju inte tjaffsa med blöja och grejer?

• Anonym (njae)
    Topcom skrev 2013-04-05 09:51:51 följande:
    Om man försöker få barnet torrt och hon är duktig och säger till när det väl gäller är det onödigt att göra henne förvirrad genom att säga att hon kan kissai blöjan. Då är det viktigt att låta henne kissa på vanligt sätt, annars kommer hon väl aldrig bli torr:/
    Exakt.
  • Mossagti

Men nog handlar det väl om bekvämlighet även om det inte är ren lathet? Ditt barn säger till om att hon behöver gå på toaletten och dessutom i god tid. Det betyder att hon faktiskt inte behöver blöja. Alls. Någonsin.

• Vinterankan

Jag tycker helt klart att det var onödigt att skälla på dig men jag tycker också att det inte var så snällt av dig att tvinga henne att kissa i blöjan när hon faktiskt inte ville det. Om du såg att bussen var på väg in så kanske du hade hunnit att snabbt dra ner byxorna, lyfta upp och kissa och sedan slänga er in i bussen. Eller planera bättre. När jag började åka runt på buss och liknande med min dotter när hon var "nytorr" så kissade vi först innan vi gick hemifrån. Sedan så kollade jag med henne om hon behövde kissa vid ett byte och om hon blev kissnödig på bussen så gick vi av och kissade och väntade på nästa buss (30 minuter).

• Anonym (reagerat)

Jag hade också reagerat starkt på det om man bad en fyraåring kissa i blöjan. Det är inte okej! Men jag hade nog inte vågat säga något....Jag tycker att du gör helt fel som sätter på blöja bara uti fall att det händer en olycka. Särskilt som hon faktiskt är torr hemma och på förskola. Det blir ju helt fel signaler! Det är bättre att packa en rejäl laddning ombyte och att lära sig var varenda toalett finns på stan! Då ska du se att hon snart har kläm på det när ni är ute också. Men för Guds skull, kränk inte henne genom att sätta på en blöja och dessutom uppmana henen till att kissa i den! 

• Dr Mupp

Du sätter alltså på blöja på din torra fyraåring för att du inte orkar/vill fixa toabestyren på annat sätt. Stackars barn. 

Hur länge hade du tänkt sätta blöja på henne för din lathets skull? 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Fick skäll för att jag bad mitt barn kissa i blöjan