• Östlund

Laktosintolerans/Mjölkproteinallergi

Har nyligen försökt påbörja en ny kost. Helt fri från mjölk och soja (sägs att soja inte är bra för mjölkproteinallergiker). Jag tål ingenting mera. Men skillnaden jag märker mellan vanlig mjölk och laktosfri är att jag mår bättre av laktosfritt. MYCKET.. men oftast så räcker inte det. Har märkt att jag ändå får byta till att bli helt fri från även mjölkprotein.
    Vanlig mjölk = Extrem smärta, gasig, "bubblig" i magen. Hela magen får som en explosion
    Laktosfritt = Endast "bubblig" och lite gasig
    Mjölkfritt = Normal stämning i magen

Detta tester har jag genomfört själv då jag är fruktansvärt spruträdd. Tog en vecka med vanlig mjölk till frukost,lunch,middag som i vanlig ordning = extremt smärtsamt för magen och mitt psyk.
    Provade nästa vecka laktosfritt = Mådde prima!
    Märkte en stor skillnad.

Men nu för tiden så har jag inte lyssnat någe mer på min kropp. Har blivit så trött på att inte kunna äta en enda rätt utan att ta tablett eller får ont. Jag känner mig begränsad och isolerad i min "sjukdom". Jag har inte ens vant mig och det har tagit ca 2-3 år nu.

Första gången jag märkte av min laktosintolerans satt jag på en middag med en vännina. Hon har diagnos på laktosintolerans och jag sa hur det kändes i magen efter att jag åt Carbonara. Hon sa direkt att det var laktosen som spökade. Kändes exakt som för henne.

Så jag är inte i psyktillstånd som får mig att tro att jag är sjuk. Jag behöver inte ens veta om det är vanlig mjölk i, det märker jag på min mage.
    Men nu som sagt med tiden så har jag märkt att jag inte tål något alls med mjölk i. Räcker med laktosfritt så tumlar magen om. Jag är trött på att min mage aldrig får lugn och ro numera.. 

Okej, förlåt för denna text, ville bara att ni skulle få veta exakt vad som pågår så ni inte behöver påminna mig om att gå ner till sjukan, för dom här testerna har jag haft ett X antal gånger. :)

Nu undrar jag bara hur man kan leva ett liv som detta? Havredrycken är väl helt okej, men hur ska jag leva utan oboy? Jag älskar oboy. Och det går väl inte göra oboy på havredryck?

Någon mer som har samma extrema problem som jag? Kanske någon som är ännu värre = gluten?  

• Svar på tråden Laktosintolerans/Mjölkproteinallergi
  • Östlund
    Pissenisse skrev 2013-04-05 09:48:12 följande:
    Oatley har en chokladdryck på havre. Den går att köpa färdig.

Juste.. ja, den har jag faktiskt testat.. men den smakar blä.. tycker det inte fanns någon chokladsmak alls i den.. :/ annars tycker jag att deras matlagningsgrädde är jättegod!
  • mrsStatham

Börja gör riktig choklad på kakao och havremjölk.

En grej som du kan testa annars är om du är känslig mot gluten också.
    Glutenintolerans gör väldigt ofta att man inte tål mjölksocker/mjölkprotein. När man väl tagit bort gluten kan man utan problem få i sig laktos/protein igen.
    Om du känner för att experimentera lite mer alltså..

Bara två saker är oändliga
  • Östlund
    mrsStatham skrev 2013-04-05 09:58:48 följande:
    Börja gör riktig choklad på kakao och havremjölk.

En grej som du kan testa annars är om du är känslig mot gluten också.
    Glutenintolerans gör väldigt ofta att man inte tål mjölksocker/mjölkprotein. När man väl tagit bort gluten kan man utan problem få i sig laktos/protein igen.
    Om du känner för att experimentera lite mer alltså..
    Jäklar du! Det hade jag ingen aning om.. jag har ju faktkiskt kört lite glutenfritt också.. med tanke på att man ändå kör mjölkfritt så brukar dom blanda de två.. kör på majsbröd (RIKTIGT gott) o de är fritt från båda.. ska nog faktiskt prova lite olika saker.

Tack för att du delar med er, skulle vara kul med fler tips om mat o all specialgrejer man kan koka ihop något med! 
  • Mossagti

Fast om du misstänker glutensintolerans ska du uppsöka läkare innan du tar bort gluten från kosten. Glutenfri kost innan provtagning kan ge fel svar eftersom tarmarna ser ok ut.

• mrsStatham
    Östlund skrev 2013-04-05 10:05:41 följande:
    Jäklar du! Det hade jag ingen aning om.. jag har ju faktkiskt kört lite glutenfritt också.. med tanke på att man ändå kör mjölkfritt så brukar dom blanda de två.. kör på majsbröd (RIKTIGT gott) o de är fritt från båda.. ska nog faktiskt prova lite olika saker.

Tack för att du delar med er, skulle vara kul med fler tips om mat o all specialgrejer man kan koka ihop något med! 
    Mitt tips är att köra utan både mjölk och gluten i tre veckor och börja smått med laktosfritt i två veckor. Fungerar det för magen kan du efter det addera mjölkprotein i kosten. Mår du bra i magen av det efter ytterligare två veckor är det gluten som är problemet. 
  • mrsStatham
    Kommandomamman skrev 2013-04-05 10:15:37 följande:
    Fast om du misstänker glutensintolerans ska du uppsöka läkare innan du tar bort gluten från kosten. Glutenfri kost innan provtagning kan ge fel svar eftersom tarmarna ser ok ut.
    Eftersom TS inte ens vill uppsöka läkare för att testa laktos antar jag att en biopsi inte ens finns på kartan och är helt uteslutet.
    Då är det bättre att göra något själv än att inte göra något alls. 
  • Östlund
    mrsStatham skrev 2013-04-05 10:15:49 följande:
    Mitt tips är att köra utan både mjölk och gluten i tre veckor och börja smått med laktosfritt i två veckor. Fungerar det för magen kan du efter det addera mjölkprotein i kosten. Mår du bra i magen av det efter ytterligare två veckor är det gluten som är problemet. 

Hm.. nu vart det krångligt! Hehe.. Men jag ska följa ditt råd så gott jag bara kan och hoppas det faktiskt blir en förändring då! Hör av mig om hur det går.. men någon gång måste jag ju uppsöka läkare för gluten i så fall.. men hela problemet ligger hos mig.. :/ min kompis är gluten och hon uppfattade glutenintolerans som värre.. hon fick aldrig behålla sin mat.. men så kanske de berodde på att hon var så långt inne i de.. hade hon ätit vanlig kost en längre tid hade hon inte funnits längre..

Sålänge jag inte överväger att gå på glutenfritt HELT så är det ju helt okej.. det handlar ju bara om en tid och för att testa om det är det som är problemet..

Men Stat, efter dom 3 veckorna, då skulle jag börja med laktosfritt.. med eller utan gluten? Och addera mjölkprotein efter? Är det plus eller minus? För mjölkproteinet finns ju i alla mjölkprodukter..
    Bara så jag får en lättare hint tänkte jag..    
  • Mossagti

TS får ju göra som hon vill såklart men det kan ju vara bra att i alla fall vara medveten om vad det är man håller på med.

• Östlund
    Kommandomamman skrev 2013-04-05 10:38:16 följande:
    TS får ju göra som hon vill såklart men det kan ju vara bra att i alla fall vara medveten om vad det är man håller på med.

Jag är medveten, hade jag inte varit det har jag inte ens vetat att jag inte känt av något i magen.
Svar på tråden Laktosintolerans/Mjölkproteinallergi