• aye

3 månader bebis går inte upp i vikt

Hej alla! Jag har en flicka på 3 månader nu och hon går upp ganska dåligt. Väger nu 5400. Hon föddes 3550 och första veckorna tills hon var en månad gick hon upp 250 till 450 i veckan. och sen har hon sjunkit ner 100 till 150 i veckan och nu efter veckors kontroll har hon bara gått upp 200 g. Även bvc tyckte att kurvan går neråt. inte nog med det så tar hon inte flaskan . har provat alla flaskor och ven napp vill hon inte ha. jag mår dåligt av det och hon inte helt nöjd fast vissa dagar är hon nöjd . alltså jag förstår mig inte på henne. annars är hon glad o vill alltid ha brösten istället. ammar hon regelbunden men inte har fett mjölk. har prövat även alla möjliga sätt för få fett mjölk osv inget går hem. Snälla vad gör man? är så trött 

• Svar på tråden 3 månader bebis går inte upp i vikt
  • Alexi

Men helammade bebisar brukar ju gå upp mycket mindre just runt 3-4 månader, googla på amningspuckel och läs. Satsa på att amma mer och oftare istället för att truga med flaska om hon ändå inte vill ha flaskan.

• skogsvitter

Tycker det låter helt normalt, känner inte din sköterska på BVC till amningspuckeln?! Du oroar dig i onödan, bröstmjölk är inte näringsfattig eller för lite fett, låter extremt okunnigt om det är BVC som påtalat sådana risker?! Däremot kan din oro och stress blockera produktionen och i värsta fall får du för lite mjölk bara pga din oro!

Fortsätt amma fritt som vanligt och ta det lugnt! I ökningsperioder (när de behöver öka produktionen) kan man behöva amma oftare eller maratonamma, dvs låta bebisen amma flera timmar i sträck. Gör dig bekväm i soffan, sätt igång filmmaraton eller någon seriebox och byt bröst emellanåt, supermysigt

Men det är som sagt inget fel på denna viktuppgång, det låter fullkomligt normalt!

Svar på tråden 3 månader bebis går inte upp i vikt