• Mariahobbi

tempstegring men enl gyn inte ägglossning?

Hej!
    Har försökt bli gravid i snart ett år efter ha fått min dotter för 16 mån sedan. Har haft utebliven och oregelbunden mens och tycker att jag haft konstant ont i magen eller som mensvärk.
    Har tempat sedan förra året och har enligt tempen haft ägglossningar men jag har inte blivit gravid. Var hos gyn och hon sa att jag hade ett ägg på väg i hö äggstock och skulle komma efter en vecka och kolla om det växt. var där igår och hon sa att det hade inte växt. Men jag har däremot haft tempstegring efter tis vilken var den dag (dag 21) som jag senaste månaderna har fått markerad i fertility friend som den dag jag har ägglossat.
    Kan man ha äl tempstegring utan att gyn sett ett ägg eller kan det vara en cysta då jag vid tidigare besök hos annan gyn hade ett ägg på någon sida som han sa att jag ägglossat ifrån vilket jag inte då hade utan tempstegring skedde två veckor efter. Är det gynekologerna som är okunniga eller kan man inte se på ultraljud...fattar ingenting och känner hopplöshet!
    Någon som kan ge någon kommentar så skulle jag bli tacksam!

• Svar på tråden tempstegring men enl gyn inte ägglossning?
  • Sötnos

Det här undrar jag också. Har precis som du temp. Höjning dag 21 men konstaterat utebliven ÄL.

• flingan

Vad jag har lärt mig så kan äl endast konstateras med säkerhet genom blodprov. Alltså kan de har sett fel på vul. Fråga fin läkare om de kan kolla upp dig med blodprov ist.

• LovisaC

Det är inte ägglossningen i sig som genererar temperaturhöjningen utan ökningen av gulkroppshormonet progesteron som är termogent (skapar värme och sätter lite fart på kroppen). Om man haft ägglossning brukar mätas i detta hormons nivåer.

Enklast är ju faktiskt att testa med ägglossningstester nästa månad för att se hur nivåerna av LH ser ut. Får man ett positivt test, vilket ju inträffar dagen innan eller två dagar innan temphöjningen, har man med stor sannolikhet ägglossning.

Svar på tråden tempstegring men enl gyn inte ägglossning?