• Anonym (Bonusmamman)

Pappans orätt till sin dotter!

Behöver råd i en vårdnadstvist. 

Jag lever med min sambo samt mina två barn sedan ett tidigare förhållande, min sambo har även han en dotter sedan tidigare (mamman var gravid när han och jag träffades, så dottern är nu 2 månader +)

Dom har varit till familjerätten och skrivit papper om faderskap, då fixade mamman barnvakt till dottern. Dom har även varit på ett sammarbetssamtal, inte heller då var dottern med. 

Saken är den att mamman hindrar min sambo från att umgås själv med dottern, han får hela tiden åka hem till henne för att umgås med sin dotter, 2 timmar i veckan på hennes villkor.
    Hon säger att dottern är för liten för att lämnas bort, men att lämna bort henne när dom skulle till familjerätten var helt okej enligt mamman. 

Under sammarbetssamtalet förklarade min sambo på att han hellre ville att mamman skulle komma med dottern, eller att dom kunde träffas på andra platser än hemma hos henne. (mamman bor tillsammans med hennes mamma, dvs barnets mormor, vilket inte alls funkar bra med min sambo då det är mycket gap och skrik från mormor' s sida när min sambo är där)
    Familjerätten hade då sagt åt min sambo att han är egoistisk, att dottern bara har behov utav en förälder, och att han kan börja träffa henne när hon är 2-3 år!

Hur ska man kunna knyta ett band till ett barn som är 2-3år?
    Det har aldrig varit prat om växelvis boende, utan enbart umgängesrätten.

Och enligt kärringen på familjerätten har han inte rätt till något umgänge sålänge dottern är så liten, utan att han helt enkelt för vänta. Och att allt ska vara på mammans villkor då hon automatiskt fick ensam vårdnad vid födseln, och vägrar skriva papper om gemensam.

Det är aldrig någon som har hindrat henne från att komma hit med dottern, men situationen är ohållbar för mig och sambon och även de stora barnen eftersom ingen av oss vet hur framtiden kommer att se ut, varken jag eller barnen har träffat dottern.

Någon som har erfarenheter som kan ge mig tips på hur vi löser situationen?

• Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!
  • Anonym

Familjerätten är väl en del av socialen, kontakta chefen där och ifrågasätt. För det låter väldigt märkligt att det inte skulle gå att ordna umgänge på något sätt. Just t.ex. genom att de träffas någon annanstans än hemma hos henne.

• h8him

Varför får han bara träffa barnet 1 gång i veckan? Sen ska han försöka få igenom att umgänget ska ske på annan plats/utan mormor närvarande. Risken finns att mormor förstör barnets anknytning till honom om hon gapar och skriker. Självklart kan han inte dra iväg med barnet på egen hand men att barnet ska få ligga i hans famn, att han ska byta blöja osv är ju självklart kan jag tycka.

• Anonym

Om mamman bor med sin mamma så är det ju hon om passat flickan. Det kallas väl inte att vara barnvakt om man bor tillsammans med någon. Flicka har ju säkert mycket bra anknytning till mormor, men inte till pappan. 

• h8him
    Anonym skrev 2013-04-04 09:49:27 följande:
    Om mamman bor med sin mamma så är det ju hon om passat flickan. Det kallas väl inte att vara barnvakt om man bor tillsammans med någon. Flicka har ju säkert mycket bra anknytning till mormor, men inte till pappan. 
    Nej, för att flickan bara får träffa pappa en gång i veckan.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym skrev 2013-04-04 09:45:44 följande:
    Familjerätten är väl en del av socialen, kontakta chefen där och ifrågasätt. För det låter väldigt märkligt att det inte skulle gå att ordna umgänge på något sätt. Just t.ex. genom att de träffas någon annanstans än hemma hos henne.

Ja, han ska ringa dom idag igen & ifrågasätta. 

• Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 09:49:09 följande:
    Varför får han bara träffa barnet 1 gång i veckan? Sen ska han försöka få igenom att umgänget ska ske på annan plats/utan mormor närvarande. Risken finns att mormor förstör barnets anknytning till honom om hon gapar och skriker. Självklart kan han inte dra iväg med barnet på egen hand men att barnet ska få ligga i hans famn, att han ska byta blöja osv är ju självklart kan jag tycka.

Varför skulle han inte kunna ta med henne själv?
  • Anonym
    h8him skrev 2013-04-04 09:52:55 följande:
    Nej, för att flickan bara får träffa pappa en gång i veckan.
    Ska pappan flytta hem till till mamman då? När barnen är så små så brukar inte umgänget vara så mycket, det kommer ju att ändras i takt med att dottern växer. Det viktigaste är att han finns där regelbundet. 
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym skrev 2013-04-04 09:56:56 följande:
    Ska pappan flytta hem till till mamman då? När barnen är så små så brukar inte umgänget vara så mycket, det kommer ju att ändras i takt med att dottern växer. Det viktigaste är att han finns där regelbundet. 

Ja, när barnet är 2-3 år enligt kärringen på familjerätten!
    Ska flickan då komma till en ny familj ex varannan helg som hon aldrig har träffat?
    Är det vad som är bäst för barnet?  
  • h8him
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 09:55:17 följande:

Varför skulle han inte kunna ta med henne själv?
    Hon verkar sakna anknytning till pappan och då är det inte lämpligt. Varför är det så bråttom att han får ta med henne bort från mamman?
    Anonym skrev 2013-04-04 09:56:56 följande:
    Flytta hem? Kortare umgängen flera gånger i veckan är vad som brukar rekommenderas.

Så pappor är oviktiga första tiden? Han kan få komma in i bilden när hon är ett år eller sju?

• Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 10:00:55 följande:
    Hon verkar sakna anknytning till pappan och då är det inte lämpligt. Varför är det så bråttom att han får ta med henne bort från mamman?

Flytta hem? Kortare umgängen flera gånger i veckan är vad som brukar rekommenderas.

Så pappor är oviktiga första tiden? Han kan få komma in i bilden när hon är ett år eller sju?

Nejdå, dom har konstigt nog väldigt bra kontakt. 

Det är ingen som har sagt att han ska ta dottern ifrån mamman, utan att han ska kunna ta en promenad med barnvagnen, ta med dottern för att visa upp henne till sina föräldrar, oss i familjen, eller bara sitta med henne nån timma. Det är allt som ifrågasatts. Och det är heller ingen som har hindrat henne från att inte följa med, men hon vägrar, han får inte ta barnet från hennes hem  
Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!