• Ninnie

Amma och ersättning känner mig kluven

Jag har en dotter som blev 3 månader den 27 mars. Jag vill gärna hellman ett tag till men jag vet inte om hon blir mätt. På dagarna är hon nöjd och sover bra. Men nättterna är hemska. Hon vill inte somna på källarna heller. Några i min mammagrupp gerversättning på kvällen inför natten, är det dumt att göra det? Igår fick hon ca 65 ml vid 19.15 och sen ammade jag henne vid 20.30. Men det blev stökig natt ändå och så vaknade hon vid 4 och ville gå upp. Jag vill inte byta ut något amningsmål men kanske ge lite extea ersättning vid tex kvällsmålet.

• Svar på tråden Amma och ersättning känner mig kluven
  • Ninnie

Helamma ska det stå kan tilllägga att vid 3 månaders vigningen hade hon gått upp 140 g på två veckor.

• viseversa

Amma henne först och ge sen lite extra efter. Byt inte ut amningen mot ersättning utan lägga henne alltid vid bröstet först och sen kan du ge lite tillägg. Är hon nöjd av amningen på dagarna så fortsätt att bara amma då. Kvällar och nätter kan vara jobbigt och det är inte säkert att det beror på att hon inte blir mätt. Vissa barn är oroligare på kvällar och nätter ändå.

• Natulcien

Går hon upp i vikt? Du skriver ju att hon är nöjd och sover bra på dagarna? Så sannolikt får hon i sig tillräckligt.
    Det är ju faktiskt en tillväxtperiod just runt 3 månader då många bebisar vill amma ofta, ofta för att öka produktionen. Samtidigt blir de mer medvetna om sin omvärld och kan börja krångla och strula vid bröstet. Det är vanligt att misstolka detta som om de är missnöjda och inte får tillräckligt med mat.
    Om du verkligen vill helamma så skulle jag låta bli ersättning och fortsätta amma som du gör, eller kanske lite oftare och se det som en övergående fas.

• Flickan och kråkan

Har du fått igång en väl fungerande amning och ammar fritt så sinar du inte plötsligt. Däremot är det många som tror att de gör det just runt 3 månader för att de har en kraftig tillväxt- och ökningsperiod då....i kombination med en utvecklingsfas, vilket brukar resultera i att de vill amma väldigt mycket, blir sura och gnälliga för att de tycker att det kommer för lite (vilket det ju just då också gör - det är ju så naturen fungerar) och brösten känns tomma. Ju mer de ammar desto snabbare kommer produktionen att öka.

Sedan om du vill helamma eller delamma eller enbart ge ersättning är ju helt upp till dig

• Ninnie

Tack för era svar. Hon hade gått upp mindre förra gånge  140 g på 2 veckor så jag vet inte om det beror på för lite mat eller inte. Men hon sover o dagarna och är pigg (nästan för pigg). Börjar känna mig lite låst att inte kunna lämna bort henne en kväll eller så, visst jag kan pumpa ur mjölk men tycker det är bökigt och svårt att pumpa ut. Men samtidigt är ju amningen bäst även om ersättningen är ett bra alternativ. Men jag känner mig väldigt kluven till hur jag vill göra.

• Natulcien
    Ninnie skrev 2013-04-03 11:57:42 följande:
    Tack för era svar. Hon hade gått upp mindre förra gånge  140 g på 2 veckor så jag vet inte om det beror på för lite mat eller inte. Men hon sover o dagarna och är pigg (nästan för pigg). Börjar känna mig lite låst att inte kunna lämna bort henne en kväll eller så, visst jag kan pumpa ur mjölk men tycker det är bökigt och svårt att pumpa ut. Men samtidigt är ju amningen bäst även om ersättningen är ett bra alternativ. Men jag känner mig väldigt kluven till hur jag vill göra.
    Ja, det är ju en annan sida av myntet...att du känner dig låst och vill gå ut en kväll. Du måste ju själv avgöra vilka prioriteringar du vill göra. Ersättning är ett bra alternativ till amning, och känner du att du hellre vill delamma, så gör det. Sen är det ju bra att vara medveten om att vissa bebisar ratar bröstet efter att ha fått flaska, och vara beredd på att det kan hända. Men är du inte främmande för ersättning, så är det ju bara att prova.
  • Sthlmtjej24

Jag tänkte i samma banor som du med min tös som är 4 mån nu för en månad sen. Nu har hon dock börjat äta mer intensivt och mjölken verkar rikligare än innan, så barnen har ju en förmåga att suga så att det blir  mer mjölk om den inte räcker. Hon är mindre vaken än för en månad sedan, men vaknar ett par ggr varje natt för att äta. Jag vet bebisar som äter ersättning som inte vaknar alls och det är ju skönt för föräldrarna såklart, men det är också skönt att slippa kämpa med hygien och temperatur, utan bara slänga fram bröna när bebin är hungrig, så jag stretar vidare.

• Fjärilspirr

Det är inte säkert att bebisar sover hela natten bara för att dom får ersättning. Min son åt lite och ofta med ersättning.

Svar på tråden Amma och ersättning känner mig kluven