Hur länge är en palettciklid gravid?
Ja som rubriken lyder ? Hur ser man att en palettciklid är gravid?
Ja som rubriken lyder ? Hur ser man att en palettciklid är gravid?
Ett tips är att låna böcker om akvariefiskar o deras skötsel på biblioteket. Eller googla. Finns massor med bra info om du bara letar
Har försökt att googla hur länge denne gravida men inte hittat. Googla gör jag hur mycket som helst om dagarna:) men hitta Inge om det . Därför jag starta tråden
Hör med en akvarieaffär
Nu håller både honan och hanen till i grottan och vaktar den. Betyder det att det finns rom i grottan ?
Tror ni palettcikliderna lagt ägg om som båda vaktargrottan ? Hur ser äggen ut?
När jag rengjorde aqvariumet så vaktade dom inte grottan utan en massa andra fiskar var in där? Då är vel antagligen domen uppätna ? Varför gör dom så ?
Honan och hanen vaktar ju grottan. Men betyder det alltid att det fins ägg eller yngel där?? Eller kan dom vakta ändå?
Nu har hanen bärt bort massa stenar under utanför grottan varför gör den så?
Både hanen och honan bär bort en massa stenar typ halv vägen inifrån grottan till nån cm utanför. Gör då så för det är dags å lägga ägg eller nåt ? Någon som vet. ? För så här har dom aldrig gjort förr
Nu har mina palettciklider lagt rom. Såg det för två dagar sen. Hur lång tid innan dom kläcks?
Hanen står utanför och vaktar oftast, och honan står inne ovanför stenen och fläktar syrerikt vatten över rommen för de inte ska mögla.
De flesta arter tar 7-10 dagar på sig innan rommen kläcks, men tror det hänger även på vatten temp eftersom det kan variera från gång till gång, inte säker, bara en tanke som jag fick då jag odlade akvariefiskar.
Nja de kan ju bli så störa att de äter upp rommen, men samtidigt, har inte hanen nåt att göra för det inte finns andra fiskar kan han och honan börja slåss istället och äta upp rommen