• Anonym (Förberedd och barnlös)

Vad behöver vi förbereda inför första kontakten med sjukvården?

Hej!

Imorgon ska vi, tyvärr, ta vår första kontakt med sjukvården och en eventuell utredning av fertilitet. Vad kommer de att vilja veta initialt? Vi vill gärna förbereda oss så bra som vi bara kan. Nedan är vad vi antar att de kommer att fråga, men finns det annat?

Antal försök/tid
    Tidigare graviditeter/abort/barn
    Tidigare preventivmedel
    Skador/sjukdomar/problem i intima områden
    Övrig sjukdomshistoria
    Menstruation, regelbunden mm
    ÄL test?
    Hälsa och motion, vikt
    Tobak och alkohol
    Matvanor

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Vad behöver vi förbereda inför första kontakten med sjukvården?
  • Anonym

Vet inte vad du menar med första kontakten, min första kontakt var ett kort telefonsamtal som ledde till att vi blev kallade till läkaren ca 3 månader senare. Dessförinnan skulle vi ta vissa prover, även spermaprov. Vid det första mötet med läkaren hade vi fått fylla i varsin blankett med ungefär den info du räknar upp i trådstarten. Läkaren läste från blanketten och ställde lite frågor typ om man brukade känna sin ÄL, om man testat med ÄL, test osv. Sedan fick man veta sina provsvar och så gjorde de ett vaginalt ultraljud (VUL) och bokade in mer prover och nästa besök.

Tror inte du behöver oroa dig för vilken info de vill ha, det mest är saker som man kan svara väldigt enkelt på. Matvanor har jag inget minne av att de frågade efter, men så har jag inte heller några viktproblem.

Generellt så skulle jag säga att man som orolig barnlös läser sig till en massa om fertilitet (bla här på fl) som läkarna inte frågar efter och som bara viftas bort om man själv tar upp det.

Tack!

Antar att du har rätt, man är nervös och därför gör det stort.

• Anonym
    Anonym (Förberedd och barnlös) skrev 2013-04-01 17:20:13 följande:
    Tack!
    Antar att du har rätt, man är nervös och därför gör det stort.
    Ni ska inte prestera något under detta möte (förutom korrekta uppgifter) utan det ligger helt på läkaren att ge er ett gott bemötande, göra en bra ultraljudsundersökning och förklara saker och ting så att ni förstår. Tänk så istället, hoppas läkaren sköter sig.Cool
  • Anonym

Det enda jag kan komma på som du inte tar upp som de frågar är hur länge man varit ett par. Tror det finns nån sorts gräns där, men vet inte riktigt vad den är. (Vi hade varit ihop över 8 år så för oss var det liksom ingen issue.)

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-01 18:44:19 följande:
    Det enda jag kan komma på som du inte tar upp som de frågar är hur länge man varit ett par. Tror det finns nån sorts gräns där, men vet inte riktigt vad den är. (Vi hade varit ihop över 8 år så för oss var det liksom ingen issue.)
    Ja jag har nog hört något om att man ska ha bott ihop en viss tid i vissa landsting. Inget de frågade oss om dock (eller om de gjorde det så har jag glömt, vi hade också många år tillsammans bakom oss).

Vi är gifta sedan två år och har bott tillsammans i 4 år så det bör räcka

Brukar vara lite mer cool inför livet, men i det här är man inte så tuff.

Svar på tråden Vad behöver vi förbereda inför första kontakten med sjukvården?