Nöjd 2,5 månaders bebis äter för lite! Hjälp
Min lille son på 2,5 månad äter uteslutande ersättning eftersom jag aldrig fick igång amningen. Han föddes stor (4,5kg) och förväntas följa den översta kurvan på BVCs viktkurva. Han äter vart 3:e timme allt från 80ml - 150ml och ca 800ml/per dygn. Sover bra och äter 1 gång på natten..följer längd och huvudmått. Trots att han är nöjd, glad och harmonisk så har han dalat ner 1,5 snäpp på BVCs kurva :(. Han går alltså upp i vikt men för långsamt enligt deras mätningar.
BVC vill nu att jag ökar på med ännu ett mål mat/dygn vilket jag gjort de senaste 2 veckorna. Detta har lett till att lillen äter mindre vid nästa tillfälle. Det har också blivit att jag lite försöker truga i honom maten de tillfälle han äter lite och han blir frustrerad och slår bort flaskan. Hade det inte varit för BVCs anvisningar så hade jag fortsatt som innan..dvs gett lillen mat vart 3:e timme (då han vill äta och säger till). Ska man verkligen försöka stoppa i dem mer än de själva vill ha? Kan det inte bli oerhört fel då?
Jag har testat annan ersättning och ny nappstorlek men han vill bara ha NAN pro 1 och nappstorleken gjorde inte avsevärd skillnad. Är det ngn annan som har haft det likadant..finns det något mer man kan göra för att öka lillens aptit?