• sparven

Nöjd 2,5 månaders bebis äter för lite! Hjälp

Min lille son på 2,5 månad äter uteslutande ersättning eftersom jag aldrig fick igång amningen. Han föddes stor (4,5kg) och förväntas följa den översta kurvan på BVCs viktkurva. Han äter vart 3:e timme allt från 80ml - 150ml och ca 800ml/per dygn. Sover bra och äter 1 gång på natten..följer längd och huvudmått. Trots att han är nöjd, glad och harmonisk så har han dalat ner 1,5 snäpp på BVCs kurva :(. Han går alltså upp i vikt men för långsamt enligt deras mätningar. 

BVC vill nu att jag ökar på med ännu ett mål mat/dygn vilket jag gjort de senaste 2 veckorna. Detta har lett till att lillen äter mindre vid nästa tillfälle. Det har också blivit att jag lite försöker truga i honom maten de tillfälle han äter lite och han blir frustrerad och slår bort flaskan. Hade det inte varit för BVCs anvisningar så hade jag fortsatt som innan..dvs gett lillen mat vart 3:e timme (då han vill äta och säger till).  Ska man verkligen försöka stoppa i dem mer än de själva vill ha? Kan det inte bli oerhört fel då?

Jag har testat annan ersättning och ny nappstorlek men han vill bara ha NAN pro 1 och nappstorleken gjorde inte avsevärd skillnad. Är det ngn annan som har haft det likadant..finns det något mer man kan göra för att öka lillens aptit? 

• Svar på tråden Nöjd 2,5 månaders bebis äter för lite! Hjälp
  • Dr Mupp

Men suck. När ska BVC lära sig. Du säger att han föddes stor och sen fortsattte att vara stor men nu har börjat dala. Det kan faktiskt vara så att han hade det lite för bra i magen och nu håller på att dala ner till den storlek han egentligen ska ha.

Om han växer på längden, går upp i vikt och kissar, bajsar som han ska och är nöjd så finns den ingen anledning till oro om han dalar i kurvorna.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr to be

Håller med ovanstående. Min dotter vägde 2700g när hon kom (-2 på kurvan). Hon gick upp till medelkurvan på 2 månader och bvc sa aldrig att jag gav henne för mycket mat. Nu vid året är hon på väg ner igen, just nu -1, och bvcsäger bara att hon håller på att falla in i sin "form". 

Mår din son bra och verkar nöjd med livet så är det ingen fara att han dalar. Det som är viktigt att de växer på längden och runt huvudet.  

• Jenny 886

Håller också med.
    Är din son nöjd och glad och går upp i vikt oavsett hur mycket så spelar kurvan ingen roll hur den ser ut. Man kan ju inte går upp hur mycket som helst hela tiden. Och lika mycket varje gång.

Kör på på det viset ni gjort innan. Det hade jag gjort. Blir bara en massa kladdande med maten annars för honom.
    Han äter bra. Vad nöjda med det :)

• Plutten2

Mina barn har också bytt viktkurva och BVC sa att det var helt normalt. Fast de är lite extra observanta när detta sker ifall det skulle vara ett tecken på att något är tokigt.

• sparven

Tusen tack för era svar, känner mig lite lugnare nu. Han går ju som sagt upp i vikt och bajsar/kissar fint varje dag. Min sköterska på BVC verkar inte alls tycka det är OK men så ibland slänger hon in ett "fast han är ju väldigt nöjd och glad så.."..man blir ju helt förvirrad. Ska sluta truga och låta honom bestämma takten sålänge han är glad, nöjd och pigg. Ska faktiskt ifrågasätta vid nästa vägning!

• Amidina
    sparven skrev 2013-04-02 11:41:08 följande:
    Tusen tack för era svar, känner mig lite lugnare nu. Han går ju som sagt upp i vikt och bajsar/kissar fint varje dag. Min sköterska på BVC verkar inte alls tycka det är OK men så ibland slänger hon in ett "fast han är ju väldigt nöjd och glad så.."..man blir ju helt förvirrad. Ska sluta truga och låta honom bestämma takten sålänge han är glad, nöjd och pigg. Ska faktiskt ifrågasätta vid nästa vägning!

När de är så små brukar de vara rätt duktiga på att säga till och äta när de behöver och det verkar ju som att din pojk mår alldeles utmärkt. :) Han kanske bara kommit in i en utvecklingsfas och använder upp energin han får in till annat än att lägga på sig.

Ett tips bara: det skadar aldrig med ett andra utlåtande. ;) Många sköterskor har fastnat i gamla vägar och har fått på sig skygglappar, så tycker du att hon verkar vara lite velig i sina uttalanden så kolla bara av med någon annan på BVC. :)
  • Plutten2

När min dotter var liten och bytte kurva föreslog Bvc att jag skulle ge henne ersättning på kvällen. Jag undrade om den var fetare eller vad poängen med ersättning var.
    -Nej den är inte fetare men du har kanske inte tillräckligt med mjölk sa hon då.
    - men jag har ju så mycket att det sprutar ut svarade jag.
    Efter det har hon aldrig sagt mer om dotterns vikt. Men tänk om jag hade varit osäkrare hade jag kanske trott att jag inte hade så det räckte... De flesta som får tvillingar har ju så det räcker till två så man kan ju undra varför de tror att så många inte har så det räcker till en.

Svar på tråden Nöjd 2,5 månaders bebis äter för lite! Hjälp