• John Blomgren

Är det vettigt att dela en liten dagisklass inför skolstarten..?

Vi bor i ett litet samhälle med eget dagis. Från detta dagis skickar vi som föräldrar våra barn till en skola i närmaste by som ligger ca 4 km längre bort, denna by är större än vårt lilla samhälle. Här finns både skola (upp till åk 6) och eget dagis (större än det som finns i vårt lilla samhälle). Övrigt så finns ytterligare några små dagis (kooperativ och liknande) som också skall inkluderas i skolan när det är dags. Från vårt samhälle får barnen åka skolbuss för att komma till sin skola, vilket barnen från byn där skolan ligger slipper. Här är förutsättningen för min fråga. Från vårt dagis skall det upp 11 barn som nu till sommaren skall börja i skolan. Från den lite större byn skall det upp 18 barn och sedan tillkommer ytterligare några barn från de övriga små dagisarna. I skolan finns det 3 klasser för åk 0-1, jo i första klass finns barn som skall börja i skolan, dvs 6 åringar och barn som skall börja i åk 1, dvs 7 åringarar. Denna mix har man för att de nya barnen skall få en fadder och få lättare att komma in i själva skolsystemet. Jag tror det kanske kan vara bra - men har ingen direkt uppfattning om det ännu... Det jag reagerar över och undrar över är den i mitt tycke brist på pedagogik då man väljer att splittra barnen från dagiset i tre olika klasser, med resultat att de 11 barnen delas i grupper om 4 + 4 + 3. De övriga 18 barnen från byn där skolan finns skall också delas, men då i större grupp eftersom de utgör en större grupp från grunden, men delas likaså i tre olika grupper. Varför skall man dela på barn, nu uttalar jag mig om i vårt fall med endast 11 barn, en dagisgrupp som gått tillsammans sedan dagisstarten dvs 3-5 år sedan. Och om man tvunget måste dela på denna lilla grupp kan det inte räcka med 2 grupper. Om man ser på barnens trygghet så måste det finnas större trygghet i att få vara 5-6 barn från sin dagisklass än att bara få vara 3-4 barn från sin trygga dagisklass. Vidare så är det bara 3 flickor från denna dagisklass, dessa har har man valt att inte dela (vilket jag tycker är bra - med mitt tidigare argument, låt barnen ha grundtryggheten från sin grupp). Men nu uppkom det ett nytt bekymmer, ifrån detta det blev 1 kille som fick följa med dessa 3 flickor - så just denna delning blev 4 barn. Problemet som jag ser är att dessa barn inte leker tillsammans privat, jag är förälder till killen som skall gå tillsammans med dessa 3 flickor och jag ser att min grabb bara leker med andra killar (mycket fotboll och bilar blir det). Det betyder att han risker att bli ganska ensam... Innan klassindelning fick vi föräldrar chans att önska vilken klass man ville att sitt barn skulle börja på, välja mellan de 3 olika klasserna. Och som man frågar får man ju oftast svar, ju större antal möjligeter desto större spretighet bland svaren. När vi har varit i kontakt med andra föräldrar från tidigare klasser har man tidigare försökt att få skolan att inte dela in i 3 lika klasser. Jag har varit i samtal med både dagis och skola (rektor) för att inte dela på 3 olika klasser. Har varit i kontakt med alla föräldrar - tyvärr efter att man lämnat in ett klassönkemål. Alla föräldrar lämnade inte in detta önskemål. Varför tar man inte ett grepp från t.ex dagis och samlar ihop de berörda föräldrarna och informerar om att barnen riskerar delas på 3 olika grupper om inte föräldrarna går ihop och önskar bara två olika klasser, ingen av de föräldrar jag talade med trodde att den lilla dagisklass på 11 barn skulle delas i 3 olika grupper. En förälder som var bortrest när jag frågade alla föräldrar berättade att de stångade sig blodig när deras äldsta barn skulle börja i skolan, pga denna delning. Denna grabb fick en ganska hård start med minimal trygghet med sig från dagiset. En annan kille från annan klass blev helt själv, tappade sin tänkta kompis som hittade nytt komisgäng i skolan. Denna kille kom i en grupp om 3 barn och blev helt själv i sin trygghet från dagis. Allt beroende på att barnen från vårt lilla samhälle måste delas i 3 olika grupper. Skall inte skola och dagis se till att barnen får så stor trygghetsbuffert som möjligt med sig in i skolans värld ...? Varför måste man dela små grupper i 3 och inte bara två om man nu måste dela på dem. Om några år skall min lilla tjej börja i skolan. De är bara 8 barn som skall upp från dagis i hennes årskull... Funderar på att gå till tidning får att belysta problemet med att vi har en skola som inte tar hänsyn till barnens trygghet, någonstans måste denna delning ta slut...

• Svar på tråden Är det vettigt att dela en liten dagisklass inför skolstarten..?
  • Skogstrollet

Jag funderar mest att varför gör inte ni föräldrar nåt gemensamt upprop innan ni ska välja klasser om ni nu vet att det kommer varje år? Sen tänker jag att så funkar det i min stad med, man har delat dagisgrupper i mindre och satt i nya konstellationer som kanske blir än bättre i slutänden en vad man kunde tänka sig då innan. Min son hamna inte heller med de han eller jag som vuxen föreslog utan han hamna med ett gäng fotbollsbilder som han hade noll gemensamt med men i den "nya"klassen finns fler barn inte bara de från gamla dagisgrupper och idag har han 2 fina kompisar och gruppen från dagis de har inget med varandra idag, så stirra dig inte blind på hur det borde vara osv utan ge det en chans för det kan bli toppen eller så får ni föräldrar samla ihop er på hösten innan och verka för förändring tidigare. Lycka till och hoppas grabben ska trivas

• Knackamackadam

Nu har jag inte läst hela trådstarten, men jag tycker inte att ni ska oroa er för att dela gruppen. Det är långt ifrån alltid bäst att behålla grupper intakta. Många kan vinna på att det kommer nya kompisar. När man går i förskolan är man fortfarande liten och hittar lätt nya kompisar. Första tiden i förskoleklass brukar vara mycket inriktad på att komma in i gruppen, situationen, lära känna varandra. Om man har någon bästis som man vill behålla så kan man faktiskt odla den kontakten på fritiden. Ofta överskattar föräldrar barnens bästis-relationer, medan barnen mår bra av att variera sig och inte hänga upp livet på en enda kompis. Lita på att era barn fixar att få nya vänner! Det är oroligt i föräldrahjärtat, men lita på att ni har barn som faktiskt fixar det här.

• Dixie

Jag kan inte se något negativt med barn barnen blandas och de lär känna nya barn, då tycker jag det är konstigare att man vill ha 11 barn som är från samma dagis i en klass och sedan 7 barn till - då blir det lätt vi och dom, när alla är uppblandade har alla samma förutsättningar. Min son började skolan utan att känna någon, det tog säkert 2-3 dagar innan han hade en massa nya kompisar!!

• Bobo

Du ser till ditt barn och kan se att han går i en bra förskolegrupp som fungerar, det är inte säkert att förskollärarna ser det på samma sätt. Alltså, det kan ju vara så att någon eller några i ditt barns 11- grupp eller i gruppen från den andra förskolan ( med 18 barn) behöver en förändring av något slag. Om man som barn har gått i en förskolegrupp i flera år och inte hittat någon kompis, är det då inte bra att man får möjlighet att göra det i skolan? Det låter som att du har ett aktivt barn som gillar att spela fotboll, han kommer träffa massor av nya kompisar! Barn är sociala och att få komma i nya grupplonstellationer är bra träning! Med det sagt, tala om för den mottagande läraren i F- klassen om er oro så att de kan hålla ett extra öga på ditt barn och se till att han kommer in i gruppen, hoppas att det går bra för er!

• Ramborg

Det där med att hålla samman barngrupper under hela skoltiden kan ha sina nackdelar också. Jag gick själv i samma klass under hela dagis, lekis och grundskolan.

På ytan var det hur gulligt som helst och föräldrarna resonerade som du, TS. Men GUD vilken befrielse det var att börja gymnasiet och få friheten att bli den jag egentligen var i en grupp. Inte den jag var när gruppen fann sina roller i första och andra klass.

Om man bryter upp grupperna lite då och då på det sätt din kommun nu gjort med dagisgrupperna, kommer det att bildas nya konstellationer och det är inte nödvändigtvis negativt.

42.
  • Schack73

Vår sons dagisgrupp delades. De var 5 grabbar som alltid lekte ihop på dagis. När de började 6-årsverksamhet delades de upp så 4 st hamnade i en byggnad, vår son i en annan. Det var i höstas och han har fortfarande inte riktigt kommit in i klassen utan saknar sina kompisar. Det är tråkigt att se som förälder och vi är splittrade. Ska vi försöka hålla kontakten med gamla gänget el försöka "tvinga" honom att leka med klasskompisar han inte vill leka med?

• cloudberry79

Så gör de här också, det känns inte konstigt alls. Från sonens förskoleavdelning är det 5 barn som ska till sexårs och från de andra avdelningarna 5 respektive 7 barn som ska sluta och börja skolan. Till det kommer minst tre avdelningar femåringar från en annan förskola samt andra barn som tillhör upptagningsområdet och går hos dagmammor mm. De ska delas upp till fyra olika barnskolor, där barn mellan 6-8 år går, vi har medvetet valt den här skolan eftersom de har så goda resultat och har både barn och föräldrar som är nöjda med det här upplägget. Vi har gett önskemål om vilken klass sonen ska hamna i, för att vi gillar pedagogerna, jag tror det är bra att bryta upp från gamla grupper och lära känna nya kompisar.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Mercurialis

Jag ser inget konstigt med att gruppen delas i tre. Barnen har ju någon kompis med sig in i den nya klassen. Barnen får möjlighet att lära känna nya barn. Barnen får möjlighet att lära sig att trygghet inte är kopplat till vissa kompisar utan att det går alldeles utmärkt att bygga upp en ny trygghet i nya konstellationer. Jag tror att det i många fall är så att föräldrarna projicerar sina egna rädslor på barnen när det gäller sånt här. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Vinterankan

Rent generellt så ser jag inget fel i att man splittrar på gruppen. Men jag ser också en fördel med att de som bor i samma by hamnar i samma klass. Kommer också från ett mindre ställe och är väldigt glad att alla från min by hamnade i samma klass. Där hade däremot alla gått på olika dagis, det var bara två av oss som hade gått tillsammans innan. Men eftersom att vi bodde en bit ifrån de andra i klassen så var det mest praktiskt att vi gick tillsammans. Kunde cykla till skolan tillsammans eftersom att vi hade samma schema. Kunde ha roliga timmen-grupper tillsammans och öva hemma eftersom att vi bodde nära och liknande. Var 2 stycken från samma område som hamnade i andra klassen för att de hade önskat det pga andra vänner och de blev aldrig kompis med oss andra. Det räckte inte att bo nära utan det behövdes klassgemenskapen också för att få ihop oss.

Svar på tråden Är det vettigt att dela en liten dagisklass inför skolstarten..?