Är det vettigt att dela en liten dagisklass inför skolstarten..?
Vi bor i ett litet samhälle med eget dagis. Från detta dagis skickar vi som föräldrar våra barn till en skola i närmaste by som ligger ca 4 km längre bort, denna by är större än vårt lilla samhälle. Här finns både skola (upp till åk 6) och eget dagis (större än det som finns i vårt lilla samhälle). Övrigt så finns ytterligare några små dagis (kooperativ och liknande) som också skall inkluderas i skolan när det är dags. Från vårt samhälle får barnen åka skolbuss för att komma till sin skola, vilket barnen från byn där skolan ligger slipper. Här är förutsättningen för min fråga. Från vårt dagis skall det upp 11 barn som nu till sommaren skall börja i skolan. Från den lite större byn skall det upp 18 barn och sedan tillkommer ytterligare några barn från de övriga små dagisarna. I skolan finns det 3 klasser för åk 0-1, jo i första klass finns barn som skall börja i skolan, dvs 6 åringar och barn som skall börja i åk 1, dvs 7 åringarar. Denna mix har man för att de nya barnen skall få en fadder och få lättare att komma in i själva skolsystemet. Jag tror det kanske kan vara bra - men har ingen direkt uppfattning om det ännu... Det jag reagerar över och undrar över är den i mitt tycke brist på pedagogik då man väljer att splittra barnen från dagiset i tre olika klasser, med resultat att de 11 barnen delas i grupper om 4 + 4 + 3. De övriga 18 barnen från byn där skolan finns skall också delas, men då i större grupp eftersom de utgör en större grupp från grunden, men delas likaså i tre olika grupper. Varför skall man dela på barn, nu uttalar jag mig om i vårt fall med endast 11 barn, en dagisgrupp som gått tillsammans sedan dagisstarten dvs 3-5 år sedan. Och om man tvunget måste dela på denna lilla grupp kan det inte räcka med 2 grupper. Om man ser på barnens trygghet så måste det finnas större trygghet i att få vara 5-6 barn från sin dagisklass än att bara få vara 3-4 barn från sin trygga dagisklass. Vidare så är det bara 3 flickor från denna dagisklass, dessa har har man valt att inte dela (vilket jag tycker är bra - med mitt tidigare argument, låt barnen ha grundtryggheten från sin grupp). Men nu uppkom det ett nytt bekymmer, ifrån detta det blev 1 kille som fick följa med dessa 3 flickor - så just denna delning blev 4 barn. Problemet som jag ser är att dessa barn inte leker tillsammans privat, jag är förälder till killen som skall gå tillsammans med dessa 3 flickor och jag ser att min grabb bara leker med andra killar (mycket fotboll och bilar blir det). Det betyder att han risker att bli ganska ensam... Innan klassindelning fick vi föräldrar chans att önska vilken klass man ville att sitt barn skulle börja på, välja mellan de 3 olika klasserna. Och som man frågar får man ju oftast svar, ju större antal möjligeter desto större spretighet bland svaren. När vi har varit i kontakt med andra föräldrar från tidigare klasser har man tidigare försökt att få skolan att inte dela in i 3 lika klasser. Jag har varit i samtal med både dagis och skola (rektor) för att inte dela på 3 olika klasser. Har varit i kontakt med alla föräldrar - tyvärr efter att man lämnat in ett klassönkemål. Alla föräldrar lämnade inte in detta önskemål. Varför tar man inte ett grepp från t.ex dagis och samlar ihop de berörda föräldrarna och informerar om att barnen riskerar delas på 3 olika grupper om inte föräldrarna går ihop och önskar bara två olika klasser, ingen av de föräldrar jag talade med trodde att den lilla dagisklass på 11 barn skulle delas i 3 olika grupper. En förälder som var bortrest när jag frågade alla föräldrar berättade att de stångade sig blodig när deras äldsta barn skulle börja i skolan, pga denna delning. Denna grabb fick en ganska hård start med minimal trygghet med sig från dagiset. En annan kille från annan klass blev helt själv, tappade sin tänkta kompis som hittade nytt komisgäng i skolan. Denna kille kom i en grupp om 3 barn och blev helt själv i sin trygghet från dagis. Allt beroende på att barnen från vårt lilla samhälle måste delas i 3 olika grupper. Skall inte skola och dagis se till att barnen får så stor trygghetsbuffert som möjligt med sig in i skolans värld ...? Varför måste man dela små grupper i 3 och inte bara två om man nu måste dela på dem. Om några år skall min lilla tjej börja i skolan. De är bara 8 barn som skall upp från dagis i hennes årskull... Funderar på att gå till tidning får att belysta problemet med att vi har en skola som inte tar hänsyn till barnens trygghet, någonstans måste denna delning ta slut...