• Antilopen

18-månaders gör illa oss och andra

Min 18-månaders kille är hur go, rolig och underbar som helst. Det finns bara ett problem, och det är att han gör illa oss föräldrar och andra barn. Han nyps, rivs, bits och slåss. Nu kanske ni tror att jag menar när han är arg, men då hade jag förstått honom. Nä, han kan vara på strålande humör och plötsligt bara komma upp och riva en jättehårt i ansiktet! Jag har börjat blöda flera gånger och fått blåmärken. När jag träffar kompisar med barn är jag på helspänn hela tiden eftersom han tar varje chans han får att putta eller riva de andra barnen. Hur ska jag handskas med det här? Det är så himla tråkigt. Ett tag röt vi till åt honom när han gjorde illa någon men jag har insett att det är fel väg att gå. Så nu tar jag bara bort honom när han gör nåt. Men hur ska jag få honom att sluta?

• Svar på tråden 18-månaders gör illa oss och andra
  • Trevligt
    Antilopen skrev 2013-03-28 21:04:00 följande:
    Min 18-månaders kille är hur go, rolig och underbar som helst. Det finns bara ett problem, och det är att han gör illa oss föräldrar och andra barn. Han nyps, rivs, bits och slåss. Nu kanske ni tror att jag menar när han är arg, men då hade jag förstått honom. Nä, han kan vara på strålande humör och plötsligt bara komma upp och riva en jättehårt i ansiktet! Jag har börjat blöda flera gånger och fått blåmärken. När jag träffar kompisar med barn är jag på helspänn hela tiden eftersom han tar varje chans han får att putta eller riva de andra barnen. Hur ska jag handskas med det här? Det är så himla tråkigt. Ett tag röt vi till åt honom när han gjorde illa någon men jag har insett att det är fel väg att gå. Så nu tar jag bara bort honom när han gör nåt. Men hur ska jag få honom att sluta?
    Jag skulle droppa citronsaft i munnen på honom varje gång ngt sådant hände.
    Tror det har varit ett daltande med honom och han har kunnat få sin vilja igenom varje gång han mött motstånd sedan födseln. Nu har skrik och gråt övergått till våld !
    Skulle akta mig för att ha honom bland människor tänk vilka skador han kan åsamka barn.
    'Skulle du acceptera att liknande barn var omkring din son att han skulle kunna bli skada.
    Ta barnet till psyk och be om hjälp. 
  • Antilopen

Trevligt, hoppas att du inte har barn. Någon som inte är dum i huvudet/ett troll som vill svara på min fråga?

• Christi38

Nu är vår kille inte fullt så "våldsam" som er om jag får skriva så men jag förstår hur du har det. Vår kille på 16 månader kan också plötsligt ge oss föräldrar en smäll på kinden, till synes helt oprovocerat. Vi ser ju att han försöker ge sin lillebror på 4 månader en känga oxå om tillfälle ges ibland, och vi har tolkat det som ren avundsjuka. När lillebror får mer uppmärksamhet en tid och han kommer i skymundan. Vilket aldrig händer, vi är så noga med att prata och ge stora killen så mycket tid det bara går och han behöver aldrig känna sig undanskuffad eller så!

När han då gett pappa en smäll så har han ibland rytit åt honom, eller satt honom i sin spjälsäng och "pratat allvar" med barsk röst, men det hjälper inte, han förstår inte alls vad han gjort, han inser nog inte än att han slår liksom?

Kanske är en mognadssak? Pratat med BVC?

.

• Antilopen

Christi38, om jag ska vara ärlig så tycker jag att din sambo gör helt fel. Men samtidigt blir man ju så arg ibland, särskilt när han gör illa en på riktigt (han bet mig en gång så hårt i armen att jag puttade omkull honom i rent självförsvar ) I ert fall är det ju ganska solklart att han försöker få er uppmärksamhet, att bli storebror när man är 12 månader kan inte vara lätt! Kanske är det uppmärksamhet min också vill ha, jag vet inte... Men han går inte på förskola och har inga syskon så all fokus är ju på honom.

• Antilopen

Jag har inte pratat med BVC men ska göra det på 18-månaderskollen har jag tänkt. Kanske har de några tips. Känner mig lite kluven. Jag har nog en ganska "mjuk" föräldrastil, försöker att säga ja oftare än nej, avleda istället för att skälla osv. Jag upplever min son som väldigt harmonisk och att han blir sedd och förstådd. Men just när det gäller det här bitandet mm så har jag fått kommentarer som "du måste säga till på skarpen". Då blir jag osäker och tänker att jag kanske är för slapp som mamma... :/

• Trevligt
    Antilopen skrev 2013-03-29 10:24:35 följande:
    Jag har inte pratat med BVC men ska göra det på 18-månaderskollen har jag tänkt. Kanske har de några tips. Känner mig lite kluven. Jag har nog en ganska "mjuk" föräldrastil, försöker att säga ja oftare än nej, avleda istället för att skälla osv. Jag upplever min son som väldigt harmonisk och att han blir sedd och förstådd. Men just när det gäller det här bitandet mm så har jag fått kommentarer som "du måste säga till på skarpen". Då blir jag osäker och tänker att jag kanske är för slapp som mamma... :/
    Det var som jag skrev i tidigar inlägg, ingen styrsel eller gränsdragning i uppfostran.
    Här är resultatet av denna " moderna och fria " uppfostran.
    Är du lämplig som förälder, detta kanske skulle utredas samtidigt med din sons psykiska problem ! 
  • Antilopen
    Trevligt skrev 2013-03-29 10:48:50 följande:
    Det var som jag skrev i tidigar inlägg, ingen styrsel eller gränsdragning i uppfostran. Här är resultatet av denna " moderna och fria " uppfostran. Är du lämplig som förälder, detta kanske skulle utredas samtidigt med din sons psykiska problem !

Alltså, nu har du nog läst fel. Han är 18 månader, inte 18 år. Dra åt skogen nu är du snäll. Åh aj aj aj aj buff...
  • Trevligt
    Antilopen skrev 2013-03-29 11:50:52 följande:

Alltså, nu har du nog läst fel. Han är 18 månader, inte 18 år. Dra åt skogen nu är du snäll. Åh aj aj aj aj buff...
    Sanningen är alltid hård att höra för den talar aldrig  osanning !
    Tycker synd om din son som inte får en kärleksfull och innehållsrik uppfostran. 
  • Christi38

Vad menar du med att min sambo gör fel? För att han försöker prata med vår son om att man inte ska slå hårt utan klappa fint?

Svar på tråden 18-månaders gör illa oss och andra