• Anonym

Blir det inte min tur snart?

Alla verkar bli gravida på denna sida, glada och nöjda över livet som gravid eller som nybliven förälder.. Jag vill också!!
    Har en riktig skitdag idag kan jag tala om! Drömmer och längtar tills dagen då vi har vårt egna barn, den längtan blir bara starkare, men samtidigt är jag rädd att det är något fel på mig.. Tänk om jag inte kan få egna barn?

En kompis till mig fick barn nu i dagarna, inte ett planerat barn och som ska leva ett liv där socialen redan är inkopplad, ingen säker ekonomi osv. Föräldrarna bor inte ihop, är kända hos polis och sociala.. Visst, kanske barnet kan få dem att ändra beteende, men jag blir så ledsen då jag gång på gång får mens medan vänner här och var kommer ut med att de väntar barn.. Menar, är det inte fler här som försökt i flera månader utan resultat? Och som känner en frustration över att det aldrig blir vår tur?

Kanske bara behövde få ut lite tankar ur kroppen..

• Svar på tråden Blir det inte min tur snart?
  • Loriyana

Livet blir inte alltid som man tänkt sig, och livet är inte alltid rättvist. Visst, det kanske är "din tur" nu, men det betyder inte att du kommer bli gravid. 

Jag har själv känt av livets besvikelse. Nu har jag den enorma glädjen av att vara förälder. Men min partner lämnade mig under graviditeten vilket gjorde mig helt förkrossad. Helt plötsligt var jag "ensamstående", något jag inte alls räknande med. Sedan föddes dottern med ett handikapp, så nu var jag inte bara "ensamstående mamma" utan jag var också "ensamstående mamma med barn med särskilda behov". Snacka om att mina karriärsmöjligheter samt dejtingmöjligheter dalade drastiskt!

Förtjänade jag detta? Nej, jag tror inte det. Men som sagt, vi får inte alltid det vi förtjänar men vi får helt enkelt försöka se det positiva i det hela och glädja oss åt det vi faktiskt har istället för att deppa sönder oss över det vi inte har.         

• Thotis90

Vi har försökt i snart 15 månader och det har nu gått så långt att jag känner att jag inte orkar försöka länge till... När vi hade försökt i 9 månader kom sambons bror och sade att han skulle bli pappa, två månader senare kommer min syster och säger att hon är gravid. Det är många vänner och bekanta som har blivit gravida under tiden som vi har försökt (en vän blev t.ex. gravid på första försöket tre månader efter att vi började försöka) och det har såklart känns jobbigt, men när våra syskon berättade att de skall bli föräldrar kändes det som ett slag i ansiktet. Skall det aldrig bli vår tur?Alla andra får barn före oss. 

Har jag inte blivit gravid innan årsskiftet vill jag inte längre.... Då kan vi lika gärna skita i det för jag orkar inte med denna eviga besvikelse. Jag orkar inte vara bitter och ledsen när folk kommer och säger att de skall ha barn.  Ibland frågar jag mig själv vad jag har gjort för att förtjäna det här. Jag blev mobbad under hela min uppväxt, efter att mobbningen slutade hade jag ett förhållande med en man som misshandlade mig fysiskt i 1 år (jag visste inte att han var aggressiv innan vi flyttade ihop), jag genomgick en sen abort p.g.a. misshandeln, jag kämpade med gymnasiet i 6 år och är idag arbetslös. Jag trodde att eländet skulle vända, men nu står jag här ofrivilligt barnlös. Jag känner mig så fruktansvärt värdelös. 

Vi genomgår just nu en fertilitetsutredning. Proverna och undersökningarna har gett bra resultat. Läkarna har än så länge inte hittat några fel och säger att jag kommer bli gravid, men jag vågar inte tro på det. 

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Anonym
    Thotis90 skrev 2013-03-28 21:45:18 följande:
    Vi har försökt i snart 15 månader och det har nu gått så långt att jag känner att jag inte orkar försöka länge till... När vi hade försökt i 9 månader kom sambons bror och sade att han skulle bli pappa, två månader senare kommer min syster och säger att hon är gravid. Det är många vänner och bekanta som har blivit gravida under tiden som vi har försökt (en vän blev t.ex. gravid på första försöket tre månader efter att vi började försöka) och det har såklart känns jobbigt, men när våra syskon berättade att de skall bli föräldrar kändes det som ett slag i ansiktet. Skall det aldrig bli vår tur?Alla andra får barn före oss. 

Har jag inte blivit gravid innan årsskiftet vill jag inte längre.... Då kan vi lika gärna skita i det för jag orkar inte med denna eviga besvikelse. Jag orkar inte vara bitter och ledsen när folk kommer och säger att de skall ha barn.  Ibland frågar jag mig själv vad jag har gjort för att förtjäna det här. Jag blev mobbad under hela min uppväxt, efter att mobbningen slutade hade jag ett förhållande med en man som misshandlade mig fysiskt i 1 år (jag visste inte att han var aggressiv innan vi flyttade ihop), jag genomgick en sen abort p.g.a. misshandeln, jag kämpade med gymnasiet i 6 år och är idag arbetslös. Jag trodde att eländet skulle vända, men nu står jag här ofrivilligt barnlös. Jag känner mig så fruktansvärt värdelös. 

Vi genomgår just nu en fertilitetsutredning. Proverna och undersökningarna har gett bra resultat. Läkarna har än så länge inte hittat några fel och säger att jag kommer bli gravid, men jag vågar inte tro på det. 

Har själva försökt nu i 14 månader utan något resultat, syster som väntar sitt fjärde barn och är lycklig. Jag var den första som fick veta eftersom vi har en nära relation. Blev glad för hennes skull. Hon sa i telefonen att nästa barn som kommer är mitt.. Men, jag blev så ledsen i telefonen vilket hon hörde och märkte så sambon och jag hade ett långt samtal på kvällen om vår situation.. Samma för mig´, vet inte hur länge man ska orka med detta, Man flyger mellan hopp och förtvivlan om mensen är en dag sen.. Alla säger till mig att man ska sluta tänka på det, men hur ska man kunna göra det??

Förstår att du haft det jobbigt, har haft det själv ungefär likadant som du, med undantag från att ha gjort en abort. Blev psykiskt misshandlad i 1 år´, han fick mig att offra allt och alla för honom, skolan, familjen, vännerna.. Allt.

Idag när jag har min underbara och förstående sambo så vill jag inget annat än att skaffa barn då tillfället är passande och vi båda känner att det skulle vara underbart med en knodd. Men jag har slutat med att tänka att det kommer barn, jag har blivit inställd att det är något fel på mig, att jag inte kommer ge min sambo det han vill ha.. Det känns surt, kanske väldigt nere just nu i en svacka, men det känns jobbigt..
  • Anonym
    Thotis90 skrev 2013-03-28 21:45:18 följande:

Har bara en liten fråga till dig då jag sett dig i flera trådar och även sett dig på fb. Där stod det att du och din sambo firade ett år efter nyår, och här skriver du att ni försökt bli gravida ca 15 månader. Började ni alltså satsa på barn redan då ni blivit tillsammans?

Av ren nyfikenhet bara, absolut inget ont menat!

Och önskar er givetvis stort lycka till!
  • Anonym

Haha tillåt mug att skratta men jag har inte fb så kul att du sett mig på en sida jag inte har. Om jag nu skrivit fel siffra någonstans så fine.. Vi har vår årsdag innan november så..

• Thotis90
    Anonym skrev 2013-03-28 22:44:22 följande:
    Haha tillåt mug att skratta men jag har inte fb så kul att du sett mig på en sida jag inte har. Om jag nu skrivit fel siffra någonstans så fine.. Vi har vår årsdag innan november så..
    Det är mig personen menar...
  • Thotis90
    Anonym skrev 2013-03-28 22:28:03 följande:
    Har bara en liten fråga till dig då jag sett dig i flera trådar och även sett dig på fb. Där stod det att du och din sambo firade ett år efter nyår, och här skriver du att ni försökt bli gravida ca 15 månader. Började ni alltså satsa på barn redan då ni blivit tillsammans?
    Av ren nyfikenhet bara, absolut inget ont menat!
    Och önskar er givetvis stort lycka till!
    Vi bestämde oss för att försöka skaffa barn i princip direkt, ja. Det kändes rätt från dag ett och det gör det fortfarande
  • Anonym (Ge inte upp!)

Vill bara säga att ni inte ska ge upp!

Jag trodde för många år sedan att jag skulle bli gravid på första försöket. Det blev jag inte. Lagom till att vi försökt ett år och skulle söka hjälp blev mina jämnåriga kompisar gravida. Under tiden vi har försökt har de flesta vi känner byggt upp hela familjer med 2-3 barn. På jobbet har jag kollegor som är ca 5 år yngre och får sitt första eller andra. Men vi har inte gett upp, och nu i veckan plussade jag för första gången i livet, efter IVF. Om det går vägen och blir ett barn så kommer det vara värt alla år det tog. Om vi inte hade kämpat på med IVF (trots att min kropp slår bakut av det) så hade vi aldrig fått det här pluset. Efter att ha önskat mig bebis över allt annat sex jular i rad, kan det här bli julen då jag har en bebis i mina armar.

• oONinniOo

Vet precis hur du känner dig. För oss tog det 17 månader innan det äntligen blev vår tur och under tiden hann många tankar passera, bland annat just varför det aldrig blev vår tur, varför så många blev gravida utan att ens försöka när det inte var så för oss, särskilt som mamma haft lätt att bli gravid etc etc. Till slut blev jag så van att det aldrig hände något och bitterheten släppte tack och lov, vilket var en ordentlig befrielse. För det är inte kul att behöva känna på det viset..

Jag känner dock ett par som det tog hela 18 år för innan de fick sitt efterlängtade barn och då kändes helt plötsligt våra månaders försök som väldigt få.

{{Lillknodden beräknad till 130906}} fampet.blogg.se
Svar på tråden Blir det inte min tur snart?