• Isabellesmamma89

han vägrar bröstet!!

Min son vägrar bröstet o jag tror jag vet vad det beror på men vet inte om jag kan få honom till att börja äta från bröstet igen. vissa dagar har jag inte haft tillräckligt med mat till honom o har då fått ge honom ersättning också. Kan det vara därför? Jag tror att han föredrar att äta från flaska. Så nu har jag fått pumpa ut mjölk så han får den också på flaska o nu vägrar han äta från mitt bröst förutom på natten då äter han. Han är tre månader gammal! Kan jag få honom att äta från bröstet igen? Det är så frustrerande när han vägrar äta o bara ligger o skriker o vänder bort huvudet... jag blir så ledsen o vet inte vad jag ska göra!!

• Svar på tråden han vägrar bröstet!!
  • Whitetrash86

Ett stort problem med flaska är just att bebisar ofta vägrar bröst efter det.
    Du kan ju fortsätta försöka (men då enbart för din egen skull) bäst för honom är gå över till flaska helt på dagtid. Om du vill kan du fortsätta pumpa. Dels för att han ska få i sig mjölken och för att du ska kunna amma på natten eftersom det funkar än så länge. 

• Isabellesmamma89

Ja men då kan jag inte åka hemifrån över dagen utan pump.. Vill ju inte sätta mig o pumpa ut maten. så länge han äter på natten vilket kan bli 3 gånger per natt så vill jag ju amma.

• Teodorra

Min dotter gjorde så när jag blev magsjuk när hon var 4 månader. Jag slutade tvärt ned flaskan och erbjöd bara bröstet, det krävdes endel lirkande bland annat gick jag runt och ammade henne för att distrahera (jag var ordentligt trött i axlarna), ammade även när hon var precis nyvaken och trött för då glömde hon sig (precis som din lille verkar göra på natten). Några gånger fick hon somna hungrig för att det inte gick men då funkade direkt när hon vaknade. Dock är ju alla barn olika men för oss funkade det, men det hänger nog på att du bara kör amning i så fall.

• maba

Amningshjälpen är bra på sådana frågor! Finns t.ex på Facebook.

• Isabellesmamma89

Tack! Men finns det något jag kan göra för att han ska ta bröstet igen? Nu ikväll var han hungrig o trött o vägrade bröstet men gav inte honom flaska o då skrek han några minuter o sedan somnade han. förhoppningsvis är han trött o hungrig när han vaknar o äter från bröstet. men imorgon lär problemet vara tillbaka....

• cloudberry79

Alltså, vill du amma och har ett sugförvirrat barn så måste du sluta med flaskan helt. Om du inte tycker amningen känns så viktig, skippa då amningen och kör på flaska, men det du upplever är liksom skolboksexemplet på sugförvirring. Så, det är upp till dig nu, antingen amma eller flaska, för ditt barn är ett av de barn som inte klarar både och. 

Vill du nu att han ska ta bröstet, så erbjud bröstet så fort han vaknar. Prova laid-back-amning för att få honom att söka bröstet. Det kommer kanske krävas flera dagars intensivamning, så du inte kan göra mycket annat än bara ligga hud mot hud och starta om amningen.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Isabellesmamma89

Har gått ganska bra idag. han småäter ju som sagt o har bara ätit två mål på flaska o flera gånger från mig! Känns bra!

Svar på tråden han vägrar bröstet!!