Flickan och kråkan skrev 2013-03-29 20:12:51 följande:
Jag tycker nog helt enkelt att det ofta är ett märkligt sätt att uppmärksamma någon. Jag säger ju inte till sambon att han är duktig när han lagar mat eller att han är stark när han bär ner tvättkorgen till källaren. Jag tror väl helt enkelt mer på att visa personlig uppskattning som beröm än att fokusera på hur skickligt någon utför något. Det är ju oftast det som verkligen är viktigt. Om något av mina barn målar en teckning till mig så är de ju gesten som är den viktiga att uppmärksamma och berömma, inte hur väl målad/ritad teckningen är. Det är ju en kärleksgåva

....om teckningen är vacker eller ful gör ju detsamma. Så tänker jag

. Jag säger inte att man inte kan berömma prestation ibland, men jag tror ändå mer på att i vardagen mer fokusera på den glädje, hjälp etc som barnet sprider/ger.
Okej, ja jag berömmer faktiskt sambon på nästan samma sätt. Jag säger ofta att han är bra på att laga mat och jag säger också att han är stark när han lyfter upp något jag själv inte ens kan rubba, och då är jag inte särskilt svag.
Jag tror att det är viktigt att blanda. Jag berömmer när min son hjälper mig, jag berömmer hans prestationer och jag ger honom komplimanger för hur han ser ut. Sen berömmer jag oavsett om t.ex. teckningen är ful eller inte. Jag ber ofta honom berätta vad han har ritat, berömmer hans fantasi och säger att jag tycker hans färgval är bra o.s.v.