Tidig med allt som spädis men sen då?
Jag har bara lite funderingar kring utveckling och spädbarn. Jag har ett äldre barn som nog låg inom normalspannet i utvecklingen som spädbarn. Åla, sitta, krypa gå etc.. Då läste jag väldigt mycket och jämförde mycket med andras ungar. Det var med extrem stolthet och lite skryt man konstaterade "Jo, minsann nu har lilla X börjat krypa". Helst ville man att ens lilla unge skulle vara tidigast med allt.
Nu har jag mitt andra barn som gärna skulle kunna få vara liten för evigt och vara ett mojsande litet spädbarn. Men självklart är han därför tidig med allt. Åla så smått vid 4 1/2, nu vid sex månader ålar snabbt mellan olika rum och kan från mage sätta sig upp etc, sitter, ställer sig på alla fyra och gungar.
Men i långa loppet, vad spelar det för roll? Förutom att man måste hålla golvet rent och vakta? Självklart är det kul med framsteg och man blir som förälder stolt. Men varför egentligen? Också de ungar som nöjda ligger på filten fram till 12 månader. De lär ju gå när de gifter sig. Det jämnar ju ut sig.