• Josse

Sjögrässallad är det en alg eller gräsart?

Hej,
    Jag är gravid och som gravid skall man undvika att äta alger.

I sthlm finns det en uppsjö med olika sushirestauranger som serverar sk Mammasushimenyer och då tar de bort färskfisk bla men alla ställena har ju kvar sjögräset som oftast sitter runt bitarna eller är inlindande i bitarna. 

Är den typen av alg ofarlig?

Sen undrar jag över det nya som är så himmelskt gott och det är Sjögrässalladen (går att googla) är det en gräs eller algsort, kan jag äta det om jag är gravid?       

• Svar på tråden Sjögrässallad är det en alg eller gräsart?
  • Zizzy Zimsson

Nori är en variant av rödalger.

Jag skulle lätt käka det om jag vore gravid. Svenska livsmedelsverket är dumma i huvudet. 

• Josse

Jag pratade precis med Livsmedelsverket och de anser att kvalitén på svenska Sushi restauranger är så god så de tycker egentligen inte att några restriktioner borde föreligga MEN när det gäller just sjögrässalladen blev handläggaren jag pratade med lite osäker så hon skulle fråga vidare och återkomma efter helgen men hon trodde inte att det var några problem.

• Josse

Svar från Livsmedelsverket: Hej! Du kan äta sushi som gravid. Det är när man börjar koncentera algerna och göra t.ex. kosttillskott som man riskera att få i sig för mycket jod från algprodukterna. Tyvärr kan jag inte uttala mig sjögrässalladen. Vi vet inget om jodhalten i denna produkt. Vänlig hälsning, Emma Halldin Ankarberg, toxikolog

• ModestyB

Jag förstår inte alls varför sjögräs ska undvikas, det finns ju massor med supernyttiga alger!

Himla korkat!!

Svar på tråden Sjögrässallad är det en alg eller gräsart?