Folk vill ju bara mästra varann i den här forumdelen....
Jag får erkänna att jag bara kopierade mitt eget svar från en annan tråd. Jag blev bara så less.....
Alltså, ibland när jag läser sånna här trådar blir jag lite.... konfunderad. Inte på TS, utan på alla som försöker göra allt så självklart och enkelt. TS uttrykte sig kanske klumpigt. Men TS hade/har ett problem. Ett problem för HENNE. Inte ett problem för grannen Lina eller Ola på hörnet eller Fan och hans moster. För här är grejen:
VANOR, LIVSSTIL och (o)KUNSKAP.
Innan man har lärt sig KAN MAN INTE, även om alla andra kan. TS ville ha råd. TS ville lära sig. DU och DU och DU (ingen nämnd, ingen glömd) tycker kanske att det är självklar att veckohandla, göra matlistor, spara rester i "pyttlådor", och så vidare, und so weiter, and so forth. Men om man aldrig LÄRT sig det och har VANAN att göra det så behöver man inte pekpinnar och nedlåtande klappar på huvudet, utan STÖD och HJÄLP och KUNSKAP i sina ambitioner. TS bad om tips. Inte att folk ska mästra henne med sina kunskaper.
Ja, TS matbudget är skyhög. Ja, TS köper mycket kläder. Men det var inte det hon frågade. Hon var redan medveten om det. Hon frågade om andra hade några TIPS. Och hon fick några.......
Är det verkligen så här i alla (väääääääldigt många) trådar, eller känns det bara så? Folk frågar om råd och alla bara säger "Du är dum i huvudet. ALLA kan det här, automatiskt, från födseln." (Att de själva förvärvat kuskapen någon gång tycks de ha glömt.)