• Aniiee

Folk vill ju bara mästra varann i den här forumdelen....

Jag får erkänna att jag bara kopierade mitt eget svar från en annan tråd. Jag blev bara så less.....

Alltså, ibland när jag läser sånna här trådar blir jag lite.... konfunderad. Inte på TS, utan på alla som försöker göra allt så självklart och enkelt. TS uttrykte sig kanske klumpigt. Men TS hade/har ett problem. Ett problem för HENNE. Inte ett problem för grannen Lina eller Ola på hörnet eller Fan och hans moster. För här är grejen:

VANOR, LIVSSTIL och (o)KUNSKAP.

Innan man har lärt sig KAN MAN INTE, även om alla andra kan. TS ville ha råd. TS ville lära sig. DU och DU  och DU (ingen nämnd, ingen glömd) tycker kanske att det är självklar att veckohandla, göra matlistor,  spara rester i "pyttlådor", och så vidare, und so weiter, and so forth. Men om man aldrig LÄRT sig det och har VANAN att göra det så behöver man inte pekpinnar och nedlåtande klappar på huvudet, utan STÖD och HJÄLP och KUNSKAP i sina ambitioner. TS bad om tips. Inte att folk ska mästra henne med sina kunskaper. 

Ja, TS matbudget är skyhög. Ja, TS köper mycket kläder. Men det var inte det hon frågade. Hon var redan medveten om det. Hon frågade om andra hade några TIPS. Och hon fick några.......

Är det verkligen så här i alla (väääääääldigt många) trådar, eller känns det bara så? Folk frågar om råd och alla bara säger "Du är dum i huvudet. ALLA kan det här, automatiskt, från födseln." (Att de själva förvärvat kuskapen någon gång tycks de ha glömt.)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Folk vill ju bara mästra varann i den här forumdelen....
  • ArgaKillen

Kom inte och påstå att du upptäckte detta idag först? :)

På FL:ska betyder "råd" ungefär samma sak som "ge mig en predikan om du jäkla duktig du är". Men vad förväntar man sig egentligen. Lägg märke till vad det är för folk som hänger här, så är det t o m logiskt att det ser ut på det här viset.

Jag är inte arg, jag är förbannad!
  • Aniiee
    ArgaKillen skrev 2013-03-26 22:37:13 följande:
    Kom inte och påstå att du upptäckte detta idag först? :)

På FL:ska betyder "råd" ungefär samma sak som "ge mig en predikan om du jäkla duktig du är". Men vad förväntar man sig egentligen. Lägg märke till vad det är för folk som hänger här, så är det t o m logiskt att det ser ut på det här viset.
    Nej, nej, inte alls. Poängen var väl att jag har sett detta hundratals gånger, och nu blev jag så trött på det att jag var tvungen att säga något. Jag brukar hålla tand för tunga, men idag fick jag nog. Var fan är ödmjukheten? Är det BARA jag som faktiskt hade ett "Före kunskap" och "Efter kunskap"? 
  • Lattjo

Jättebra skrivet! Många ggr verkar det bara som folk ska mästra och vägrar att försöka sätta sig in i någon annans problem. Har jag inga problem med just det här problemet så ska ingen annan ha det heller för då är man korkad. För jag vet ju hur man gör så då fattar väl ALLA andra att det är just såhär man gör.

Just är det gäller ekonomi kan det ju verkligen bli lite konstigt. Om någon är van att ha 10 000,- kvar efter räkningarna och måste dra ner det till 5 000,- får den höra att jag har minsann levt på 25,50,- och det GICK. Skojar du att du inte kan klara dig på 5 000,-???? Ähh, larv... Folk lever olika liv helt enkelt, varför inte försöka att hjälpa personen i fråga istället för att bara berätta hur duktig man själv är och hur dålig ts är.

• Nyfiken gul

jadu Ts som jag har undrat över detta ända sedan sajten startade... jag är en av inventarierna här på familjeliv och redan sedan start har okunskapen varit hög när det gäller att svara vettigt i  ekonomi-forumet. 

det främsta folk glömmer är att alla har olika förutsättningar.  En arbetslös/sjukskriven ensamstående mamma har givetvis inte en massa pengar över när räkningarna är betalda, det säger sig självt. Men ändå kan folk  inte låta bli att komma med spydiga pekpinner över "du får skylla dig själv när du inte kan spara 8000 i månaden ".

det spelar ingen roll HUR man hamnat där man befinner sig - det viktiga är att ts ber om råd för att komma UR sitsen och det är där fokus bör ligga.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Aniiee

Tack! 

Ibland så undrar man ju om man är helt ensam.

Det lustiga är att folk på det här forumet älskar att klanka ner åt båda hållen. När någon visar i sin TS hur duktiga de är så får de skit för det och alla ska påpeka att alla har inte samma ekonomiska förutsättningar, och när någon ber om hjälp och råd så så får de skit för det och alla ska påpeka hur duktiga och ekonomiska de själva är..... 

När någon ber om hjälp och råd, kan man inte barra ge några konkreta tips, och sen starta en egen tråd om hur korkade folk är i frågan, rent i allmähet? 

• Snigelkott

En annan aspekt av det hela som jag tycker är så intressant är att om någon frågar HUR man gör något är mångas standardsvar ATT de gör så, fast mycket bättre! Vad är grejen med det? Exempel: Pia undrar hur hon ska göra för att kunna spara 2000:- i månaden. Anders svarar att han sparar 3000:- per månad. Jaha, tänker jag då, det är ju kul för Anders men HELT irrelevant för Pia sålänge han inte talar om hur han gör detta. Det brukar jag störa mig på...

• Aniiee
    Snigelkott skrev 2013-03-27 17:36:45 följande:
    En annan aspekt av det hela som jag tycker är så intressant är att om någon frågar HUR man gör något är mångas standardsvar ATT de gör så, fast mycket bättre! Vad är grejen med det? Exempel: Pia undrar hur hon ska göra för att kunna spara 2000:- i månaden. Anders svarar att han sparar 3000:- per månad. Jaha, tänker jag då, det är ju kul för Anders men HELT irrelevant för Pia sålänge han inte talar om hur han gör detta. Det brukar jag störa mig på...
    Kan bara hålla med....
  • Nyfiken gul
    Snigelkott skrev 2013-03-27 17:36:45 följande:
    *asg*

ja precis så är det...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • ArgaKillen
    Aniiee skrev 2013-03-26 23:02:07 följande:
    Nej, nej, inte alls. Poängen var väl att jag har sett detta hundratals gånger, och nu blev jag så trött på det att jag var tvungen att säga något. Jag brukar hålla tand för tunga, men idag fick jag nog. Var fan är ödmjukheten? Är det BARA jag som faktiskt hade ett "Före kunskap" och "Efter kunskap"? 

Jag kom hit först med en god tro att folk var ödmjuka och förstående. Jag lärde mig mest att folket var mer intoleranta och nedlåtande istället. Tillslut blev jag arg och säger mitt, oavsett hur obekvämt det är för vissa! 
Svar på tråden Folk vill ju bara mästra varann i den här forumdelen....