• Anonym (vill ha bebis 2)

Kan nån förklara...

Har ett barn sen tidigare!

Hade en kille då jag sökte tiden för gyn undersökning!

Vi hade då INTE testat äl tester, eller hade sex varje dag eller så!
    Då jag hade så oregelbunden mens, så var det omöjligt veta när vi skulle ha sex! Så vi hade det när vi ville... inte så ofta !

Nu har vi det lite kämpigt :( Men fick provsvar idag från Gyn.

Står att:

Hormonproverna är normala men med din oregelbundna mens och ultraljudsbilden behövs nog ägglossningsstimulerande hjälp!

Vi väntar på Spermaprovssvar av din partner innan vi gör något mer.

Han vill inte lämna något prov!  Tycker det känns jobbigt...

Men varför ska dom ha hans prov?  Om dom redan anar att det är min kropp som krånglar?

• Svar på tråden Kan nån förklara...
  • Anonym

Man kollar väl båda för säkerhets skull. Tror att de räknar antalet spermier.

• Anonym

För att se hur hans spermier mår och hur många de är.

Vill han inte lämna prov så kommer de inte att gå vidre med er, och ni blir utan hjälp. 

varför hjälpa dig om det även är han som strular? 

Anonym skrev 2013-03-26 11:49:30 följande:
    För att se hur hans spermier mår och hur många de är.

Vill han inte lämna prov så kommer de inte att gå vidre med er, och ni blir utan hjälp. 

varför hjälpa dig om det även är han som strular? 
     Ah okey,

Men jag har ju ett barn sen tidigare med en annan!

betyder det inget??

kan man man bara på 4 år bli helt infertil ?
  • semlorna

Ska man få pergotime och liknande ska spermierna vara kollade. Om spermierna inte är helt okej är det onödigt att utsätta dig kropp för påfrestningen och riskerna som medicinerna ändå innebär.

Varför vill han inte? Söker man hjälp får man utsätta sig för lite obehagliga grejer, det ingår tyvärr. Hade min man vägrat lämna spermaprov medans jag får genomgå spolningar, otaliga blodprov och gynundersökningar hade jag faktiskt blivit sur. 

• Anonym
    Anonym (vill ha bebis 2) skrev 2013-03-26 11:56:12 följande:
     Ah okey,

Men jag har ju ett barn sen tidigare med en annan!

betyder det inget??

kan man man bara på 4 år bli helt infertil ?

Då är det ju ännu viktigae att även titta på hans spermier?

Visst kan man bli infertil på ett par år, det räcker med en infektion eller en hormonrubbning. 

Det är en kostsam hjälp, är ni inte båda med på det, så får ni ingen hjälp. 
    Anonym skrev 2013-03-26 12:04:59 följande:

Då är det ju ännu viktigae att även titta på hans spermier?

Visst kan man bli infertil på ett par år, det räcker med en infektion eller en hormonrubbning. 

Det är en kostsam hjälp, är ni inte båda med på det, så får ni ingen hjälp. 
    Men kan man testa me ÄL tester?

jag menar vi har ju inte försökt ett år....

Om man med det menar `` ha sex ofta`` ha sex på äl``
  • Anonym
    Anonym (vill ha bebis 2) skrev 2013-03-26 12:07:26 följande:
    Men kan man testa me ÄL tester?

jag menar vi har ju inte försökt ett år....

Om man med det menar `` ha sex ofta`` ha sex på äl``
    Men ni har ju sökt hjälp? Eller?

Självklart ska du testa med ältester om din äl är oregelbundnen.  Då vet ni ju när ni har störst chans. Fast har han dåliga spermier så hjälper ju inte det?

Om han inte ens är beredd att runak o lägga satsen i en burk, så ska ni nog prata igenom detta ett par vändor till. 
  • Sykepleie
    Anonym (vill ha bebis 2) skrev 2013-03-26 11:45:48 följande:
    Har ett barn sen tidigare!

Hade en kille då jag sökte tiden för gyn undersökning!

Vi hade då INTE testat äl tester, eller hade sex varje dag eller så!
    Då jag hade så oregelbunden mens, så var det omöjligt veta när vi skulle ha sex! Så vi hade det när vi ville... inte så ofta !

Nu har vi det lite kämpigt :( Men fick provsvar idag från Gyn.

Står att:

Hormonproverna är normala men med din oregelbundna mens och ultraljudsbilden behövs nog ägglossningsstimulerande hjälp!

Vi väntar på Spermaprovssvar av din partner innan vi gör något mer.

Han vill inte lämna något prov!  Tycker det känns jobbigt...

Men varför ska dom ha hans prov?  Om dom redan anar att det är min kropp som krånglar?
    Därför att de alltid undersöker båda paren. Dessutom har du ett barn sedan tidigare. Och det kan vara så att han har sämre spermier även om dina hormonnivåer är låga.
    Sykepleie skrev 2013-03-26 12:40:09 följande:
    Därför att de alltid undersöker båda paren. Dessutom har du ett barn sedan tidigare. Och det kan vara så att han har sämre spermier även om dina hormonnivåer är låga.
    Okey...  Men står att hormonproverna  är normala! på mig!

men han hatar ``sjukhus`` ska prata med honom!

Men skulle det kunna vara så att jag helt enkelt inte blir gravid för att eftersom mensen är oregelbunden, så har vi haft sex när jag inte haft äl ?

Fast jag försökt 2 ggr ( med hjälp av en äl app) på mobilen. Men då man skulle ange antal dagar i cykeln
     ( å jag visste inte vad det var) då det var allt från 31-54  så fick jag chansa på en siffra!

men kollade när den räknade ut å hade då sex 2 ggr enligt när jag skulle ha äl enligt appen!
    vilket jag sen såg när mensen kom! att det omöjligt kunde ha stämt att jag hade Äl då!

Vet när jag ville bli gravid med första barnet, att mensen var oregelbunden då åxå....
     så tog det 8 månader så var jag gravid =)  vi hade då varit tillsammans 1,5 år när barnet föddes!
  • Sykepleie
    Anonym (vill ha bebis 2) skrev 2013-03-26 13:12:39 följande:
    Okey...  Men står att hormonproverna  är normala! på mig!

men han hatar ``sjukhus`` ska prata med honom!

Men skulle det kunna vara så att jag helt enkelt inte blir gravid för att eftersom mensen är oregelbunden, så har vi haft sex när jag inte haft äl ?

Fast jag försökt 2 ggr ( med hjälp av en äl app) på mobilen. Men då man skulle ange antal dagar i cykeln
     ( å jag visste inte vad det var) då det var allt från 31-54  så fick jag chansa på en siffra!

men kollade när den räknade ut å hade då sex 2 ggr enligt när jag skulle ha äl enligt appen!
    vilket jag sen såg när mensen kom! att det omöjligt kunde ha stämt att jag hade Äl då!

Vet när jag ville bli gravid med första barnet, att mensen var oregelbunden då åxå....
     så tog det 8 månader så var jag gravid =)  vi hade då varit tillsammans 1,5 år när barnet föddes!
    Din äggstimmulation och oregebundna mens tyder på att du kan ha svårt att få barn.

Ja, oregelbunden mens kan orsaka att man inte blir gravid. 

Om nu din sambo vägrar spemieprov så är det ju ett försök att testa med äl-stickor. Appar på mobilen är inte alltid tillförlitliga.     
Svar på tråden Kan nån förklara...