• Anonym (Hur göra?)

Hjälp! Vad skulle du gjort?

Såhär är läget: Man och kvinna, skilda med flera gemensamma barn.

Mannen lurar kvinnan på pengar, uppges ha varit elak mot barnen (Ev slagit dom och hållt fast dom) , låter inte mamman träffa barnen och trycker ner henne psykiskt. Han får pengar från Försäkringskassan för alla barnen men har skickat ett av barnen till hemlandet (utan kvinnans tillåtelse). Detta har skett under ca ett års tid.

De har gemensam vårdnad av barnen.

Kvinnan är desperat och blir tillslut agressiv. Slår mannen när han vägrar släppa in henne för att träffa barnen och polis tillkallas. Hon slår även en polisman och blir anhållen misstänkt för misshandel, skadegörelse och våld mot tjänsteman. 

Mannen har dessutom lurat flera på pengar, skickar pengarna till hemlandet och byter ständigt telefonnr och "försvinner" då och då. Han är inte svensk medborgare.  

Familjen till kvinnan har svårt med svenskan och får hjälp att hålla kontakten med kvinnans advokat. De har inget att säga till om i ärendet "misshandel/skadegörelse" men vill få sagt allt som mannen har gjort mot kvinnan, barnen och resten av familjen och deras vänner.  

Hur skulle ni göra? Vad bör familjen göra? Vart ska de vända sig?
    De är mest oroliga för vad som kommer att hända med barnen, de vill inte att de flyttar med mannen tillbaka till hans hemland. 

• Svar på tråden Hjälp! Vad skulle du gjort?
  • Anonym (Hur göra?)

Ingen som kan hjälpa?

• Anonym (Hur göra?)

Snälla! De behöver hjälp!

• Kjell2

I eventuellt åtal mot kvinnan gälllande misshandel och våld mot tjänsteman är det inte mycket hennes familj kan göra förutom att svara på eventuell frågor från polis och hålla kontakten med hennes advokat. Samt natulrligtvis vara ett stöd till henne.

Gällnade vårdnadstivsten är det väl att rekommendera kvinnan att få till ett umgängeschema i första hand via    familjerätten och funkar inte det via domstol. Med en dom kring vårdnad, umgänge och boende kommer också saker som underhåll bli lättare att reglera.

Har det tortt på fötterna kring bedrägeri så kan de alltid polisanmäla.   

• Anonym

Har mamman kontaktat soc? Har hon polisanmält att barnet förts utomlands?

• Anonym (Hur göra?)
    Kjell2 skrev 2013-03-24 19:17:47 följande:
    I eventuellt åtal mot kvinnan gälllande misshandel och våld mot tjänsteman är det inte mycket hennes familj kan göra förutom att svara på eventuell frågor från polis och hålla kontakten med hennes advokat. Samt natulrligtvis vara ett stöd till henne.

Gällnade vårdnadstivsten är det väl att rekommendera kvinnan att få till ett umgängeschema i första hand via    familjerätten och funkar inte det via domstol. Med en dom kring vårdnad, umgänge och boende kommer också saker som underhåll bli lättare att reglera.

Har det tortt på fötterna kring bedrägeri så kan de alltid polisanmäla.   

De vet att de inte kan göra något i åtalet. Men är såklart frustrerade att de inte får tala om varför hon gjorde som hon gjorde.

Tar man kontakt med socialtjänsten då eller hur går man tillväga?
    Anonym skrev 2013-03-24 19:18:53 följande:
    Har mamman kontaktat soc? Har hon polisanmält att barnet förts utomlands?
    Jag tror inte att det är anmält, jag tror att han hotat henne att ta barnen med sig om hon säger något. Kan familjen anmäla anonymt? Vad händer om de anmäler och han tar barnen?

• Anonym (Hur göra?)

Och tack för svar!! <3

• Kjell2
    Anonym (Hur göra?) skrev 2013-03-24 19:27:16 följande:
    De vet att de inte kan göra något i åtalet. Men är såklart frustrerade att de inte får tala om varför hon gjorde som hon gjorde.

Jag tror inte att det är anmält, jag tror att han hotat henne att ta barnen med sig om hon säger något. Kan familjen anmäla anonymt? Vad händer om de anmäler och han tar barnen?

Ang brottsmålet. Om de snackar med hennes försvarsadvokat så kan advokaten bedöma om det är relevant för rättegången och i så fall kalla dem som vittnen.

När det gäller vårdnadstvisten så kan de hjälpa gemom att tex betala en familjerättsjurist som företräder mamman och går igenom läget med henne.Mamman kan behöva få en genomgång vad som gäller rättsläget kring just hennes vårdnadstvist. Det finns t ex möjlighet att få tillbaka barnen till Sverige om han mot deras vilja för bort barnen.

• Anonym
    Anonym (Hur göra?) skrev 2013-03-24 19:27:16 följande:

Hon bör ta kontakt med en advokat om hon är misstänkt för misshandel. Sen utgå från vad advokaten säger.

Familjen kan anmäla. Man kan anmäla anonymt. Hon kan prata med polisen om att markera barnens pass så de inte kan föras ut ur landet.
  • Anonym (Hur göra?)
    Kjell2 skrev 2013-03-24 19:33:27 följande:

Ang brottsmålet. Om de snackar med hennes försvarsadvokat så kan advokaten bedöma om det är relevant för rättegången och i så fall kalla dem som vittnen.

När det gäller vårdnadstvisten så kan de hjälpa gemom att tex betala en familjerättsjurist som företräder mamman och går igenom läget med henne.Mamman kan behöva få en genomgång vad som gäller rättsläget kring just hennes vårdnadstvist. Det finns t ex möjlighet att få tillbaka barnen till Sverige om han mot deras vilja för bort barnen.

Rättegången är nu i veckan, de kanske inte hinner...? Jag tror dessutom de har försökt berätta, men att advokaten sa att de fick ta upp det enskilt....

Så man går genom jurist på en gång? Behövs ingen utredning först?
    Anonym skrev 2013-03-24 19:34:07 följande:
    Hon bör ta kontakt med en advokat om hon är misstänkt för misshandel. Sen utgå från vad advokaten säger.

Familjen kan anmäla. Man kan anmäla anonymt. Hon kan prata med polisen om att markera barnens pass så de inte kan föras ut ur landet.
    Det visste jag inte att man kunde göra, märka passen! Det barnet som redan är i utlandet, kan man få hem det också då på det viset?

Kan man göra en anmälan till Försäkringskassan för pengarna han får för barnen, trots att han inte har alla barnen hemma? Eller är det OK att få pengar för att barn som bor i utlandet?

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2013-03-24 19:53:30 följande:
    Rättegången är nu i veckan, de kanske inte hinner...? Jag tror dessutom de har försökt berätta, men att advokaten sa att de fick ta upp det enskilt....
    Förlåt, inte nu i veckan! Nästa månad!!
  • Anonym

Det visste jag inte att man kunde göra, märka passen! Det barnet som redan är i utlandet, kan man få hem det också då på det viset?

Kan man göra en anmälan till Försäkringskassan för pengarna han får för barnen, trots att han inte har alla barnen hemma? Eller är det OK att få pengar för att barn som bor i utlandet?

Advokat är nr 1!

Ja, det går att göra. Barnet som förts utomlands ska hon givetvis polisanmäla pappan för.

Ja, Fk vill inte betala ut pengar för barn som inte bor här.
  • Kjell2

Om de berättat för hennes försvarsadvokat och advokaten väljer att inte ta upp i brottsmålet det så får de nog lita på det.

I vårdnadsfrågan bör hon snarast anlita en familjerättsjurist/advokat för att reda ut saker och ting. t ex frågan om pass.

Visst kan de anmäla anonymt till fk men bör inte förvänta sig några blixtsnabba underverk.   
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym skrev 2013-03-24 20:00:24 följande:
    Advokat är nr 1!

Ja, det går att göra. Barnet som förts utomlands ska hon givetvis polisanmäla pappan för.

Ja, Fk vill inte betala ut pengar för barn som inte bor här.
    OK tack! :)
    Kjell2 skrev 2013-03-24 20:15:28 följande:
    Om de berättat för hennes försvarsadvokat och advokaten väljer att inte ta upp i brottsmålet det så får de nog lita på det.

I vårdnadsfrågan bör hon snarast anlita en familjerättsjurist/advokat för att reda ut saker och ting. t ex frågan om pass.

Visst kan de anmäla anonymt till fk men bör inte förvänta sig några blixtsnabba underverk.   
    Tack så mycket! 

Jag hoppas detta hjälper dem! Tack så jätte mycket!!! 
  • Anonym
    Anonym (Hur göra?) skrev 2013-03-24 20:32:26 följande:
    OK tack! :)
    Tack så mycket! 

Jag hoppas detta hjälper dem! Tack så jätte mycket!!! 
    Jag hoppas ni får den hjälp ni behöver! Lycka till!
Svar på tråden Hjälp! Vad skulle du gjort?