• Anonym (jag igen)

vad är det som syns på detta ultraljud? (bild)

Jag skrev en tråd för några dagar sedan... nu har jag hittat en bild som liknar litegran det jag såg på min egen bild..  vad är det som syns här mitt i livmodern?? på min egen var bakgrunden mer svart men man såg tydligt detta i mitten... läkaren mätte det men skickade mig sen bara för prover..hon pratade så dålig svenska att jag inte förstod någonting och gick därifrån mer förvirrad än innan... någon som har en aning vad det kan vara??

• Svar på tråden vad är det som syns på detta ultraljud? (bild)
  • Anonym (jag igen)

ingen som har en endaste susning?

• Anonym (jag igen)
    Leyhla skrev 2013-03-24 16:01:22 följande:
    Ingen som helst aning! Vad står de kring denna bilden då?
    det stod ingenting :( 
    men inte fan ska man ha något sånt där i sig?? eller kan de vara normalt?
  • Anonym (jag igen)
    Hallonröd skrev 2013-03-24 16:08:42 följande:
    En cysta kanske?
    kan det se ut så? kan läkare välja att inte säga något förren dem är säkra?
    ex om man är väldigt orolig av sig?

• Anonym (df)
    Anonym (jag igen) skrev 2013-03-24 16:04:59 följande:
    det stod ingenting :( 
    men inte fan ska man ha något sånt där i sig?? eller kan de vara normalt?
    Menar du det avlånga lite droppformade mitt i? Det är ju uteruscaviteten... 
  • Anonym (jag igen)
    Anonym (df) skrev 2013-03-24 16:12:30 följande:
    Menar du det avlånga lite droppformade mitt i? Det är ju uteruscaviteten... 
    vad är det? och varför har jag aldrig sett det innan?? jag gjorde ett VUL bara för några månader sedan
  • Hallonröd
    Anonym (jag igen) skrev 2013-03-24 16:11:15 följande:
    kan det se ut så? kan läkare välja att inte säga något förren dem är säkra?
    ex om man är väldigt orolig av sig?

Nej jag vet inte. Var bara den tanken som kom.
  • Anonym

Jag tror också det är uteruskaviteten. Alternativt förtjockad slemhinna. Var i menscykeln var du?

• Anonym (jag igen)
    Anonym skrev 2013-03-24 16:18:36 följande:
    Jag tror också det är uteruskaviteten. Alternativt förtjockad slemhinna. Var i menscykeln var du?
    Dag 15, för mig, före ÄL. Varför mätte hon den då?
    Hon gick också ut mitt i undersökningen och skulle hitta någon att konsultera med... ? :S
  • Anonym (df)
    Anonym (jag igen) skrev 2013-03-24 16:15:08 följande:
    vad är det? och varför har jag aldrig sett det innan?? jag gjorde ett VUL bara för några månader sedan
    Jag vet inte varför du inte sett uteruscaviteten förr. Men är det det droppformade du menar så är det den. Och en sån har alla som har livmoder. Det är ju det som är rummet i livmodern där embryon fäster och bebisar växer. 
  • Anonym (jag igen)
    Anonym (df) skrev 2013-03-24 16:27:31 följande:
    Jag vet inte varför du inte sett uteruscaviteten förr. Men är det det droppformade du menar så är det den. Och en sån har alla som har livmoder. Det är ju det som är rummet i livmodern där embryon fäster och bebisar växer. 
    så varför mätte hon den och varför sa hon sen "ja det är säkert normalt"? ska den vara olika vid olika tidpunkter i cykeln? eller kan hon  ha sett något på den som såg fel ut?
  • Hallonröd
    Anonym (df) skrev 2013-03-24 16:27:31 följande:

Jag har heller aldrig sett det eller hört ordet ens?! Och då har jag ändå 2 barn

Men, men...som jag alltid har sagt...varje dag lär man sig något nytt... Drömmer
  • Anonym (df)
    Anonym (jag igen) skrev 2013-03-24 16:31:44 följande:
    så varför mätte hon den och varför sa hon sen "ja det är säkert normalt"? ska den vara olika vid olika tidpunkter i cykeln? eller kan hon  ha sett något på den som såg fel ut?
    Det har nog mer att göra med dimensionerna, tjockleken på slemhinnan osv att göra. Med andra ord inte att du har en uteruscavitet utan hur den ser ut inuti. Jag tror inte att du kan få svar här. Om det inte trillar in en gynekolog i tråden. 
  • Anonym (jag igen)
    Anonym (df) skrev 2013-03-24 16:36:35 följande:
    Det har nog mer att göra med dimensionerna, tjockleken på slemhinnan osv att göra. Med andra ord inte att du har en uteruscavitet utan hur den ser ut inuti. Jag tror inte att du kan få svar här. Om det inte trillar in en gynekolog i tråden. 
    okej! men gud va bra iaf, då är det ju inget konstigt!! känner mig jättelättad..  då är nog proverna bara rutinprover utifrån vad jag sökte för och detta är inget "extra" som upptäcktes. jag blev livrädd att det var en tumör eller något.
    konstigt att jag inte sett det innan.. det brukar bara vara helt tomt..

är den svagare i början av cykeln eller så? växer den till sig iom att man ägglossar osv? isf kanske det är därför jag inte sett det innan
  • Colisa
    Anonym (jag igen) skrev 2013-03-24 18:14:09 följande:
    okej! men gud va bra iaf, då är det ju inget konstigt!! känner mig jättelättad..  då är nog proverna bara rutinprover utifrån vad jag sökte för och detta är inget "extra" som upptäcktes. jag blev livrädd att det var en tumör eller något.
    konstigt att jag inte sett det innan.. det brukar bara vara helt tomt..

är den svagare i början av cykeln eller så? växer den till sig iom att man ägglossar osv? isf kanske det är därför jag inte sett det innan
    Uteruskaviteten är alltså tomrummet i livmodern så att säga. Som luften inuti en plastpåse. Det lite mörkare böjda, ganska tjocka är livmodern, alltså själva väggen, och det ljusa droppformade är öppningen inuti. Den finns alltid där men kan ju bli större eller mindre i och med att slemhinnan på livmoderväggen blir tunnare eller tjockare.
  • Anonym (telefontid)

Mitt råd är att du ringer mottagningen och ber att få en telefontid till läkaren som undersökte dig så du kan få svar på dina frågor. Det är ju helt meningslöst (och kanske helt vilseledande) att div. folk här på FL sitter och spekulerar i en bild du har hittat på nätet som du tycker liknar det läkaren såg på ultraljud på dig...

Svar på tråden vad är det som syns på detta ultraljud? (bild)