• Anonym (trådstartaren)

kan någon förklara vad dessa prover innebär?

Min läkare har skickat mig för att ta följande prover och jag vet inte vad någon av dem innebär eller inom vilka referensvärde de bör ligga.

fsh, progesteron, LH, prolaktin....

har tidigare testat TSH som låg på 1,7 och de sa man var normalt.

vad är dessa prover och vad kan det innebära? ska man ha höga eller låga värden?

tacksam för svar

• Svar på tråden kan någon förklara vad dessa prover innebär?
  • Pimpinellan

LH mäter ägglossningshormonet lutein-tas dag 3
    Progesteron visar om du haft äl-ska ligga över 20-tas dag 21 eller en vecka efter äl
    FSH visar äggreserven,ska ligga på max 10,vid 11 och över får man inte göra IVF-tas dag 3
    prolaktin visar om du har en tumör som ger utebliven äl-tas dag 3
    tsh tas när som helst och ska ligga på absolut max 2,gärna under 1 om man har svårt att bli gravid/få barn
    Kan leta upp mer exakta siffor om du vill.

• Anonym (trådstartaren)
    Pimpinellan skrev 2013-03-24 13:34:22 följande:
    LH mäter ägglossningshormonet lutein-tas dag 3
    Progesteron visar om du haft äl-ska ligga över 20-tas dag 21 eller en vecka efter äl
    FSH visar äggreserven,ska ligga på max 10,vid 11 och över får man inte göra IVF-tas dag 3
    prolaktin visar om du har en tumör som ger utebliven äl-tas dag 3
    tsh tas när som helst och ska ligga på absolut max 2,gärna under 1 om man har svårt att bli gravid/få barn
    Kan leta upp mer exakta siffor om du vill.
    ja jättegärna! så vet man vad man ska gå efter...

är detta vanliga prover? vi försöker inte bli gravida, jag är bara lite orolig... och gjorde en undersökning och sen ville de ta detta... ??

progesteron ska jag ta om en vecka, men de andra ska jag ta imorgon.. det är inte alls dag 3? mer dag 14... hur tänkte dem här?

tar man generellt sätt dessa prover tillsammans första gången och sen om något ser konstigt ut så tar man dem på en speciell dag eller?

vad är det för tumör isf? syns det på ultraljud? farligt?
  • Anonym (trådstartaren)

ang fsh, har man inte samma äggreserv genom hela cykeln? varför just dag 3?
    och ang tumören, syns den bara om man tar på dag 3?

• Pimpinellan
    Anonym (trådstartaren) skrev 2013-03-24 15:26:10 följande:
    ja jättegärna! så vet man vad man ska gå efter...

är detta vanliga prover? vi försöker inte bli gravida, jag är bara lite orolig... och gjorde en undersökning och sen ville de ta detta... ??

progesteron ska jag ta om en vecka, men de andra ska jag ta imorgon.. det är inte alls dag 3? mer dag 14... hur tänkte dem här?

tar man generellt sätt dessa prover tillsammans första gången och sen om något ser konstigt ut så tar man dem på en speciell dag eller?

vad är det för tumör isf? syns det på ultraljud? farligt?
    Orolig över vad? Vilken undersökning? Detta här låter ju som en infertilitetsutredning,vilka skäl har man annars att kolla detta? Utom just tsh då som man ofta tar av många andra skäl. Om du tar dessa prover en annan dag än dag 3 ger det andra siffror och då spelar det ju ingen roll vad jag säger för det blir ju missvisande. I normala fall ska dessa prover tas de här dagarna,ibland tar man om progesteronprovet ifall det visat på ingen äl.

Högt prolaktin beror oftast på hypofystumör och den syns på röntgen. Ovanligt,men går bota.
  • Anonym (trådstartaren)
    Pimpinellan skrev 2013-03-24 15:31:48 följande:
    Orolig över vad? Vilken undersökning? Detta här låter ju som en infertilitetsutredning,vilka skäl har man annars att kolla detta? Utom just tsh då som man ofta tar av många andra skäl. Om du tar dessa prover en annan dag än dag 3 ger det andra siffror och då spelar det ju ingen roll vad jag säger för det blir ju missvisande. I normala fall ska dessa prover tas de här dagarna,ibland tar man om progesteronprovet ifall det visat på ingen äl.

Högt prolaktin beror oftast på hypofystumör och den syns på röntgen. Ovanligt,men går bota.
    Jag har haft lite problem med mina cyklar. Vill inte skriva exakt vad ifall någon känner igen mig.
    Eftersom vi inte försöker så är det ju ingen fertilitetsutredning direkt, även om det är uppenbart att vi kommer ha problem att bli gravida. Därav kollen. Vi vet redan felet, men vet inte varför om man säger så..

Men varför ta dessa prover på andra dagar? finns det anledning till det eller kommer de bara ge felaktiga svar oavsett?

Hon gjorde ultraljud, kanske såg hon något då som hon inte var säker på?
  • Pimpinellan
    Anonym (trådstartaren) skrev 2013-03-24 15:37:45 följande:
    Jag har haft lite problem med mina cyklar. Vill inte skriva exakt vad ifall någon känner igen mig.
    Eftersom vi inte försöker så är det ju ingen fertilitetsutredning direkt, även om det är uppenbart att vi kommer ha problem att bli gravida. Därav kollen. Vi vet redan felet, men vet inte varför om man säger så..

Men varför ta dessa prover på andra dagar? finns det anledning till det eller kommer de bara ge felaktiga svar oavsett?

Hon gjorde ultraljud, kanske såg hon något då som hon inte var säker på?

Det finns förstås referensramar hur de här värdena ska ligga under hela cykeln,men i.o.m att det är i ett framtidsperspektiv att ni nån gång ska försöka få barn tycker jag ändå det är märkligt ta proverna fel dag. Det kommer ju ändå inget säga om din fertilitet och fertiliteten är ju ofta sammanbunden med hur ens menscykel ser ut. Om du har ett uppenbart fel förstår jag inte heller hur de här proverna skulle hjälpa-undantaget då prolaktin. Har man pco syns det på äggstockarna direkt och bekräftas via progesteronprovet och då vet man ju orsaken. För att ta ett exempel. Det finns ju andra skäl till knäpp mens,men de syns inte på prover för dit hör bl.a stress,undervikt,myom,cystor-varav de två sista tydligt syns på VUL. Kort lutealfas syns inte heller på prov utom just progesteronbrist.
  • Anonym (trådstartaren)
    Pimpinellan skrev 2013-03-24 15:47:16 följande:

Det finns förstås referensramar hur de här värdena ska ligga under hela cykeln,men i.o.m att det är i ett framtidsperspektiv att ni nån gång ska försöka få barn tycker jag ändå det är märkligt ta proverna fel dag. Det kommer ju ändå inget säga om din fertilitet och fertiliteten är ju ofta sammanbunden med hur ens menscykel ser ut. Om du har ett uppenbart fel förstår jag inte heller hur de här proverna skulle hjälpa-undantaget då prolaktin. Har man pco syns det på äggstockarna direkt och bekräftas via progesteronprovet och då vet man ju orsaken. För att ta ett exempel. Det finns ju andra skäl till knäpp mens,men de syns inte på prover för dit hör bl.a stress,undervikt,myom,cystor-varav de två sista tydligt syns på VUL. Kort lutealfas syns inte heller på prov utom just progesteronbrist.
    Jag förstår vad du säger. Nu känns det som de kanske bara skickat iväg mig på prover för att bli av med mig och sen kunna säga att allt såg bra ut eller något.

PCO kan jag inte ha eftersom det inte synts något sånt på flera UL och min äggstockar är inte förstorade. Nu förstår jag verkligen ingenting :(   Tumör är något som tyvärr skulle kunna vara anledningen till problemet. Det handlar inte om krånglande mens är liknande "enklare" saker tyvärr.

Men om hon såg en tumör, borde hon inte sagt det? eller kan man vara osäker och behöva följa upp med det där provet?
  • Pimpinellan
    Anonym (trådstartaren) skrev 2013-03-24 15:51:08 följande:
    Jag förstår vad du säger. Nu känns det som de kanske bara skickat iväg mig på prover för att bli av med mig och sen kunna säga att allt såg bra ut eller något.

PCO kan jag inte ha eftersom det inte synts något sånt på flera UL och min äggstockar är inte förstorade. Nu förstår jag verkligen ingenting :(   Tumör är något som tyvärr skulle kunna vara anledningen till problemet. Det handlar inte om krånglande mens är liknande "enklare" saker tyvärr.

Men om hon såg en tumör, borde hon inte sagt det? eller kan man vara osäker och behöva följa upp med det där provet?
    Eftersom du inte vågar skriva vari problemet består är det också svårt att hjälpa dig. Jag har annars stor erfarenhet och kunskap,men jag vet inte riktigt vad mer jag kan säga...

PCO syns direkt så har ni uteslutit det är det nåt annat fel då. Tumören letar man efter om prolaktinet är högt,annars inte så då måste man börja med det provet. Är det andra fel "där nere" förstår jag inte heller provernas mening,de kan vara uppåt väggarna och man kan ändå ha regelbunden mens och vara problemfri där nere-utom vid PCO,då krånglar ju oftast mensen. Högt FSH ger inga symtom alls,inte lågt lh heller förutom att äl då uteblir. Lågt progesteron visar bara att äl inte skett och då får man sen mens och i regel oregelbunden mens-om det inte var tillfällig utebliven äl.
  • Anonym (trådstartaren)
    Pimpinellan skrev 2013-03-24 15:58:53 följande:
    Eftersom du inte vågar skriva vari problemet består är det också svårt att hjälpa dig. Jag har annars stor erfarenhet och kunskap,men jag vet inte riktigt vad mer jag kan säga...

PCO syns direkt så har ni uteslutit det är det nåt annat fel då. Tumören letar man efter om prolaktinet är högt,annars inte så då måste man börja med det provet. Är det andra fel "där nere" förstår jag inte heller provernas mening,de kan vara uppåt väggarna och man kan ändå ha regelbunden mens och vara problemfri där nere-utom vid PCO,då krånglar ju oftast mensen. Högt FSH ger inga symtom alls,inte lågt lh heller förutom att äl då uteblir. Lågt progesteron visar bara att äl inte skett och då får man sen mens och i regel oregelbunden mens-om det inte var tillfällig utebliven äl.
    jag kan skriva lite om problemen kanske... jag får positivt på ÄL test ibland flera dagar i rad, ibland upp mot 5 dagar... jag har tagit min temperatur varje morgon i 1 år, efter temperaturhöjning så har jag bara höjd temp i max 5-6 dagar.. sen dalar den halvvägs (ungefär samma temp som dagen innan ÄL) för att sen sjunka riktigt 2 dagar innan mens... och jag har bara 7-9 dagar mellan ÄL och mens. jag har extremt låg medeltemp, 35,5... man har uteslutet sköldskörteln men min läkare tror det måste finnas något annat bakomliggande. Jag gick upp 40 kg väldigt plötsligt under endast några månader. Tränar 3 gånger i veckan och äter hyfsat bra, men går mkt sällan ner något.

Men, jag har jätteregelbunden mens. Som en klocka. Jag har extrema menssmärtor, blödningar med mkt slemhinna och klumpar...

Jag vet bara vad som är fel, men inte varför. Och jag vet inte vad dem letar efter eller vad dem tror :(

• Pimpinellan

För lite progesteron som det verkar,därav din korta lutealfas och tempdipp. Du har skral äl eller -ingen äl ibland kanske- trots regelbunden mens. Dina positiva äl-test tyder på att kroppen försöker ägglossa,men inte riktigt får igång det. Det syns ju på proverna i.o.f.s. Däremot är det andra tester som borde tas för viktuppgången,tsh påverkar,men då ska man ligga väldigt högt innan det påverkar så mycket. Extrem menssmärta tyder på endometrios och det syns bara på laparoskop-inga prover ö.h.t. Slemmig och klumpig mens behöver inte i sig  betyda nåt fel alls,de flesta har ju så. Om man däremot blöder väldigt rikligt och väldigt länge kan det tyda på myom. Syns ju däremot på VUL,det borde de sett.

Lite svar får du kanske via de här proverna,men mer borde tas också anser jag. Tsh ska absolut ligga på max 1 också om man har symtom som du ju faktiskt har.

Hoppas du får vettiga svar och hjälp!

Svar på tråden kan någon förklara vad dessa prover innebär?