• Thaleya1

Pälsdjursallergi - de första 3 åren av ditt liv.

Jag vill se hur väl det påverkar om man hade djur när man kom in i familjen eller ej, eller iaf hur vanligt det är.

Om du hade en nära vän eller släkting som hade pälsdjur som var hos er jämt när du var liten så kan du räkna det till att det fanns hemma hos er.

Om ni inte hade djur i huset när du föddes men senare, så kan du räkna in de första 3 åren i ditt liv - om ni hade pälsdjur då.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pälsdjursallergi - de första 3 åren av ditt liv.
  • krompa

Vi hade djur hemma när jag var liten. Jag är inte allergisk, men min lillebror som är född in i samma miljö blev allergisk mot både pälsdjur och mjölk. Vi fick sanera hela huset...
    När han var ca 5-8 år hade alla allergier vuxit bort och nu har han inga problem att vistas med djur.

• Thaleya1
    krompa skrev 2013-03-24 10:34:22 följande:
    Vi hade djur hemma när jag var liten. Jag är inte allergisk, men min lillebror som är född in i samma miljö blev allergisk mot både pälsdjur och mjölk. Vi fick sanera hela huset...
    När han var ca 5-8 år hade alla allergier vuxit bort och nu har han inga problem att vistas med djur.
    Ja det där är lite intressant, Jag och mina systrar är inte allergiska och vi hade husdjur. Men när vi flyttade in hos våra styvsystrar fick vi reda på att de är allergiska mot pälsdjur, damm, pollen, barr osv och de hade levt i en nästintill steril miljö när de var bebisar - de har dock ingen allergi i släkten.

min pappa är lite allergisk, men det resulterade inte i att vi blev det, pappa har alltid haft djur ändå.
    Hur ärver man allergi? eller ärver man det övh, någon som vet?
  • Lilia

Vi skaffade djur då jag var åtta år, min bror var fem år och min syster två år. Vi har alla tre fortfarande djur (katt) och ingen av oss är allergiska. Mina kusiner har haft katt sedan de föddes och de är båda två vuxna nu och inte allergiska.

• Braindead

Hade pälsdjur hemma och är inte allergisk.  Hade/har även djur när mina barn föddes och inte heller de är allergiska mot pälsdjur. Dock är de allergiska mot mjölkprotein..  

♥ Elicia 060405 & Hugo 080303 ♥
  • LaFontaine

Jag hade inga djur i min närhet och blev i tioårsåldern allergisk. I mitt fall kom allergin ett par år innan reumatismen började utvecklas i kroppen varför man snarare ser ett samband där emellan.

• Lufsan

Jag undrar också detta! Jag har en tvåmånaders och vi har hund. BVC sköterskan har sagt att vi inte behöver oroa oss för allergi eftersom vi har hund från första början. Men jag vet inte riktigt om det stämmer. 

En dag i sänder.
  • Clotilda

Vi har alltid haft katt men när jag gick i mellanstadiet skaffade jag en undulat som triggade igång min pälsdjursallergi. Tydligen inte helt ovanligt att fåglar gör det.

• Themis

Vi hade enligt mamma katt när jag föddes men pappa kastade ut den för han hatade fanskapet.

Min allergier började i 5-6-årsåldern vad jag själv minns, och förblev odiagnosticerade tills jag var 11, mamma kunde inte fatta varför jag alltid var snuvig varenda juni, klagade över att fisk kliade och kräktes inom en minut om jag åt en hasselnöt.

Mina pälsdjursallergier blev mycket värre runt 11 år, troligen för att min bästa vän då hade kattavel hemma och som mest 13 st Helig Birmakatter i samma lägenhet men de ägde ingen dammsugare.

Så var det förr...Flört

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Themis

Ska tillägga att katt är och förblir min värsta pälsdjursallergi.

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Thaleya1
    Themis skrev 2013-03-24 12:01:24 följande:
    Ska tillägga att katt är och förblir min värsta pälsdjursallergi.
    mm det är ju olika beroende på vilket djur det är också eller bara exakt vilken individ det är. Sen verkar vissa ha allergi som kan gå över om de vänjer sig med djur en period och utstår i början..men så fort de inte haft djur på nått år så kommer allergin tillbaka.
  • SilverEmma

Inga djur hemma när jag föddes, hade hund en kort period när jag var 5 och började rida när jag var 6. Fick pälsdjursallergi i vuxen ålder (runt 20). Värst är katt och vissa hundraser. (har en "allergivänlig" katt idag och det funkar bra)

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Cariol

Hade katt hela uppväxten och hundar hos flera nära släktingar. Fick astma och pälsdjursallergi diagnosticerad när jag var 24.

• BinaBurner

Vi hade pälsdjur hemma och jag är inte allergisk. Min man växte upp i ett hem utan husdjur och han är superallergisk mot ett antal pälsdjur. Däremot vistades han en del i miljö med hästar (eftersom hans syster red på den tiden) och hästar är ett av djuren han är allergisk mot nu.

Svar på tråden Pälsdjursallergi - de första 3 åren av ditt liv.