Närhetsprincipen - beslut fattat på felaktiga mått. Nån som vet...?
Vi bor i Stockholms innerstad och har inte fått vårt första handsval (inte ens något av våra tre val). Vi hamnade på en skola som väldigt många barn hamnat på då de utökar till sju-parallelligt och övriga skolor drar ner antalet klasser.
Vi vill verkligen inte gå där pga storleken av skolan samt att det ligger långt bort för oss och vår son har idagsläget problem med stora barngrupper och stökiga miljöer (har en resurs för honom sedan han var 2 år och han är ett sk explosivt barn).
Har pratat med rektorn på den skolan vi tillhör och vill in på och de går efter närhetsprincipen efter att alla syskonförtur och särskilda skäl är tillsatta. Av en slump fick jag reda på att ett barn fått plats som bor på en adress som jag tyckte lät närmre skolan och när jag började mäta avstånd (via egen gps samt Google maps) så insåg jag att de verkligen bor närmre denna skola samt den skolan som vi blivit placerade på. De har ingen syskonförtur eller särskilda skäl.
Kontaktade då rektorn igen och frågade hur de mäter avstånden och de uppgav då att de använder sig av lokaldelen.se. Jag gick då in där och började mäta och där fann jag flera avvikelsen. Dels så börjar lokaldelen. se inte att mäta avstånd utanför vår adress utan på en gata som ligger nära oss och man kan inte välja alternativa promenadvägar - den förslår en och inte den som är mest rak på eller närmast. Via Google maps får man flera alternativ. Jag har nu mailat rektorn igen samt grundskolechefen och ifrågasatt detta beslut och inväntar svar.
Någon som varit med om något liknande eller som är insatt i skolväsendet som kan säga något om mina chanser? Använder sig alla skolor av lokaldelen.se?
Vi har grannar som bor i porten bredvid som fått in sin dotter samt en pojke till i huset mitt emot och de har aningens längre avstånd än oss (handlar om några meter) medans barnet som bor på den andra adressen närmre skolan har ett avstånd som är närmre på 50-200 m beroende på vilken skola man går till. Inte mycket kanske men jag tycker ändå att rätt ska vara rätt.