• iochj

ks eller vaginalt, det är frågan..

Jag är sååå kluven... Vet inte alls hur jag ska göra, och känner mig stressad trots att det är 16 veckor kvar tills det är dags.

Jag fick en sfinkerruptur grad 3 förra gången och har egentligen inga stora men efter det, (förutom att jag ser lite annorlunda ut där nere efter att blivit felsydd, men det ska jag visst få hjälp med enligt min gyn som undersökte mig sist) men är såå rädd att om jag föder vaginalt, att det blir värre, att jag kommer gå sönder igen och se ännu fulare ut där nere och sen att jag ska bli inkontinent!

Förra gången klipptes jag kl 3 och 9 samt fick en stor bristning på 2 cm innantill , sugklocka användes. Å sen sfinkern då.

Jag vet inte mycket om ks, har väl egentligen bara läst positiva saker om det tycker jag, men en negativ sak jag läst är att många får hud som hänger över ärret .

Finns det någon här som har varit i samma sits som mig, hur gjorde du? 

• Svar på tråden ks eller vaginalt, det är frågan..
  • Chanel

Jag födde i oktober, första barnet, förlossningen slutade i akut snitt. Det negativa tyckte jag var den långa återhämtningstiden. Jag var sövd under snittet men har hört av andra som snittats vakna att man "känner allt" men att det inte gör ont... Vet inte om detta är något negativt med tanke på vad du varit med om tidigare.

• iochj
    Chanel skrev 2013-03-22 19:16:28 följande:
    Jag födde i oktober, första barnet, förlossningen slutade i akut snitt. Det negativa tyckte jag var den långa återhämtningstiden. Jag var sövd under snittet men har hört av andra som snittats vakna att man "känner allt" men att det inte gör ont... Vet inte om detta är något negativt med tanke på vad du varit med om tidigare.
    tack för ditt svar. hur lång tid tog det för dig att återhämta dig? för mig som fick sfinker tog det 3 veckor. 
    Om det blir ks för mig så blir det ett planerat. Kanske att återhämtningstiden blir kortare då eftersom allt är mer under kontroll, jag vet faktiskt inte.  
  • Chanel

Nu vet inte jag om jag var extra känslig, men kan nog säga att det tog två till tre månader. Nu, när sonen är fem och en halv, känner jag av det när jag gör situps. Nackdelen med ks är oxå att man inte får lyfta tungt på sex veckor.... 

• iochj
    Chanel skrev 2013-03-22 19:29:38 följande:

Nu vet inte jag om jag var extra känslig, men kan nog säga att det tog två till tre månader. Nu, när sonen är fem och en halv, känner jag av det när jag gör situps. Nackdelen med ks är oxå att man inte får lyfta tungt på sex veckor.... 

Ja precis det har jag med tänkt på, för jag kommer va själv en del med barnen i början då min man jobbar (dock inte 100%). Oj 2-3 mån är lång tid.

Åh, om man bara kunde veta hur ens vaginala förlossning skulle bli i förväg... fan. jag är så nervös ochd et känns som att jag aldrig kommer kunna ta ett beslut. 
  • Millan83

Födde min dotter med planerat snitt i augusti 2012. Idag känner jag absolut ingenting och det har jag inte gjort på flera månader. Hade inte ont alls, käkade ändå alvedon och ipren en vecka just in case. När hon var fyra veckor brukade jag ofta glömma bort vad jag gjort. Kände det alltså inte. Tog det ändå lugnt i åtta veckor. 

• Chanel
    iochj skrev 2013-03-22 19:37:30 följande:
    Ja precis det har jag med tänkt på, för jag kommer va själv en del med barnen i början då min man jobbar (dock inte 100%). Oj 2-3 mån är lång tid.

Åh, om man bara kunde veta hur ens vaginala förlossning skulle bli i förväg... fan. jag är så nervös ochd et känns som att jag aldrig kommer kunna ta ett beslut. 

Jag håller tummarna för att det går bra för dig, vilket sätt du än väljer!!
  • Nikkig

Gjorde planerat ks i juli 2012. För mig tog det ca 2 veckor, sen var jag mer eller mindre som vanligt. Åkte 2 veckor till spanien när lillkillervar 4 veckor utan några som helst problem. Kommer föda med ks nu i augusti då vår andra kommer. Lycka till!

• iochj

ni som fött med planerat ks har ni fått sfinker innan? 

Önskar att någon som fått sfinker och sedan gjort ks kan berätta lite.

sen om ni som gjort ks upplevt att skinn hänger över ärret och om ni idag kan leva på normalt, utan men. 

• Jill 79

En liten parentes oavsett vad du väljer. Även efter en vaginal förlossning tror jag att man tjänar på att ta det lugnt. Sörskillt vid lyft och motionera för tufft. Jag har flera väninnor som har drabbats av framfall efter sina förlossningar och min amatör inställning är att vad de har gemensamt är att de alla flängde omkring ibörjan. Ut och sprang, red häst och jobbade i stallet.

• Litenåfin

Min första förlossning slutade i akutsnitt och min andra blev vaginal med nästan precis samma "skador" som du. Blir det ett tredje barn väljer jag utan att tveka snitt!
    Jag vägrar riskera att det spricker igen. Jag upplevde återhämtningstiden efter snittet som kortare och enklare.

• Nikkig

Jag fick tillbaks min platta mage efter, snittet syns knappt och nåt häng eller veck har jag inte.

• Kidney

Hej! Jag väntar mitt tredje barn efter sommaren o kommer att välja ks utan tvekan! Första kom med planerat snitt pga säte o andra tjejen föddes för 17 månader sedan o jag är fortfarande inte återställs. Efter snittet har jag ett litet ärr som knappt syns o inget som hänger över. Tog iof ca 2 månader efter snittet innan jag kunde lyfta tyngt o vara rörlig som vanligt... Lycka till med ditt beslut!

• ogidin

Jag fick en sfinkterruptur grad 4 för lite mer än två år sedan. Redan på efterkontrollen sa läkaren att jag SKA ha snitt nästa gång eftersom det är svårt att sy ihop mig bra igen om samma skada skulle uppstå igen.

I förrgår träffade jag läkaren igen och han tyckte fortfarande inte att det var någon tvekan. Så om 3,5 vecka ska mitt planerade snitt utföras.

• iochj

tack alla för era svar. Om ca 5 veckor kommer jag ha samtal med läkaren. Och det lutar starkt åt snitt.

ogidin: Kommer ditt snitt göras långt innan bf? för som jag förstått det så snittas man 1-2 veckor innan bf om det är planerat. nån som kan bekräfta? 

• Jill 79

Nja beror nog på. Jag fick snittdatum 6 dagar före beräknad datum. Lite nervöst, men om det hade startat naturligt hade det bara varit att åka in och bli snittad i lugn och ro. Blir inget akutsnitt bara för det. De vill ju hörna vänta så nära inpå som möjligt. Lycka till:)

• iochj

min bm erbjöd mig att få gå på såntdär klara samtal (om det ens heter så). Vet inte hur jag ska göra. Är ju inte rädd för själva förlossningen och smärtan, utan isåfall efter rehabiliteringen efteråt som en sfinkter kan medföra......
    Sen har jag inbillat mig att de är emot ks? Någon som vet?
    Jag blir inte klok på det här. :( 

Svar på tråden ks eller vaginalt, det är frågan..