• SaraM

När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?

Ja vad tycker ni ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?
  • Nintendo

Jag hade låtit mina barn sova över på samma vis som med sina kompisar. Sen hade jag diskuterat lite mer ingående kring relationer, sex, preventivmedel, könssjukdomar och sådär om jag kände att det snart kan bli aktuellt med mer intimitet. 

Jag tror inte på att det skulle vara så mycket mer effektivt att fördröja en sexuell debut genom att försöka ungdomarna från varandra. Jag tror att dom hade hittat andra möjligheter till att ha sex om dom nu skulle vilja ha det. Jag tror på att en öppen dialog och information om det hela är det allra bästa. Sen hade jag gett mitt barn kondomer, inte för att uppmuntra utan för att öka chanserna för att paret hade använt skydd.

• Regnig måndag

Mina barn har fått sova över från att de var ca 6 månader, sen har det gått i perioder hur de velat det och hos vem.

En sak är säker, de kan hitta på långt mycket värre saker än att ha sex...
    Alla eventuella problem tacklas med fördel redan innan de inträffat...

Med andra ord är det ointressant om de sover över hos mormor eller pojk/flickvänner utan att det ska fungera i vardagen.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • La Lola

Vid 15 är det ok.
    Den gränsen hade jag som tonåring.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Cecese

Min äldsta dotter är 14 år och hon har fått sova med pojkvänner sen hon var kanske 11 år och hade sin första, seriösa pojkvän (dom var ihop över 1 år). Hemma hos oss sov hon i sin säng och han på madrass på golvet. Ser det inte som något konstigare än att en kompis sover över. 

• En blå giraff

Runt 15 känns OK. Sen kan ju ungdomar ha sex ändå.

• skogsvitter

Jag tycker det är dumt att förbjuda ett par att sova över hos varandra om det är ett seriöst förhållande. Jag råkade vara 14 när jag träffade min första kille, vi var ihop i flera år. Hans mamma var helt hysterisk och förbjöd mig att sova där väldigt länge. För pappa var det helt ok. Efter ett tag började han sova över hos mig i smyg istället. Vid det laget hade vi haft sex dagtid (dock inte fullbordat samlag) i flera månader. Vi var ju alltid ensamma i åtminstone ett par timmar efter skolan innan föräldrarna kom hem. Jag hade också smygit in genom hans fönster ett par ggr och sovit över hos honom i smyg med. Vi hade aldrig sex på nätterna.

Så småningom tog min pappa ett samtal med henne och ifrågasatte en så konstig regel. Ungdomar kan ha sex ändå, så det är liksom inget hinder att man inte får sova hos varandra. Det är bara dumt och ologiskt och som tonåring slår man bakut när man får ologiska regler som man måste följa bara för att. Precis som någon skrev, det är ju exakt samma sak som när man sover över hos kompisar, man knullar ju liksom inte bara för att man sover över hos varandra. Man sover. Och man kanske ligger och myser eller småpratar i mörkret. Helt underbart att kunna göra sånt öppet utan att behöva smyga. Men ja, efter samtalet så ändrade hon sig faktiskt. Så då fick vi sova hos varandra helt öppet, vilket såklart kändes mycket bättre även för oss! Minns inte om jag hade hunnit fylla 15 då, tror inte det. Efter ytterligare några månader hade vi till slut "samlag". Men det skedde dagtid

• skogsvitter

Hm när jag tänker efter så hade jag nog hunnit fylla 15 innan hans mamma faktiskt tillät det, och då var det nog efter att vi hade haft samlag för första gången. Dock hade vi som sagt sovit över hos varandra i smyg innan dess så det är svårt att minnas exakt hur det var.

• sextiotalist

Oj, har en tonåring men ännu inte blivit intresserad av tjejer. Så nu är det 16 år som gäller ;).

Jag skulle nog säga ett seriöst förhållande, ja, helt OK, men ONS, icke en chans. Det får han sköta när han flyttat hemifrån 

• skogsvitter

Realistiska regler kan ju tex vara att inte sova över hos varandra på vardagar, om samma regler gäller för andra vänner (för att säkra att de orkar med skolan osv). Så det är ju inte så att jag menar att ungdomar inte behöver regler. Bara för att förtydliga. De ska dock vara logiska

Svar på tråden När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?