• Mamama75

Fel skola, byta förskoleklass?

Hej, Min flicka ska börja i förskoleklass i höst, vi fick inte någon av våra val av skola, utan en skola som var den jag verkligen inte ville att hon skulle hamna på. Har bara hört negativt om den. Vi står i olika köer för friskolor, men de har kanske senare intagning. Då jag verkligen inte vill att hon ska gå där, så tänkte jag tacka nej till platsen, men undrar nu om det är lättare att byta till en annan skola när man väl har en plats, har någon erfarenhet av detta? Om man tackar nej nu, stryks man då från kommunala skolköer? Om någon har erfarenhet av byte av förskoleklass, skriv gärna!

• Svar på tråden Fel skola, byta förskoleklass?
  • blubbblubb

Det finns ju chans att det blir lediga platser i höst p.g.a någon flyttar, ångrar sig eller så.  Förskoleklassplats är ju frivilligt annars, så risken finns ju att du står helt utan plats.

Annars ska barn erbjudas plats enligt närhetsprincipen. Tackar man nej till den så kan kommunen placera en på valfri skola i kommunen.   
    Om du har en plats eller inte, ska inte påverka chansen att få en plats men ring till kommunen och fråga.  

• Vinterankan

Du kan inte få något bra svar här eftersom att varje kommun har sina regler. Ring till kommunen och fråga vad de säger och ring runt till de olika skolor ni har sökt till för att se vad de säger.

• Mamama75

Ok, tack för svar. Kanske borde lagt till att det gäller Stockholm innerstad. Undrade mer om någon hade erfarenhet av att ha blivit tilldelad en skola som man inte ville ha. Men tack ändå.

• Anne69

Du måste ringa och prata med dem så att du får en bild av kösituationen och vad som händer om du tackar nej.

Svar på tråden Fel skola, byta förskoleklass?