• love 686

Ka man bli äggdonator om man har lindrig pco

Jag vill bli äggdonator ..men jag har pco äggstockar dem är som ett pärlband och ägglossar inte själv på egen hand kanske ibland.. fast mens har jag ...ibland riklig o den gör ont o en vecka innan mensen har jag ont i brösten o kanske d jag får den riktiga mensen det är då kanske jag oxå har äl. När jag hållde mig normalviktig då kom min mens regelbunden riktig mens på dag 28..men nu har jag bmi 30 den kommer si och så. O dem ggr jag intE har äl får jag sparsam mens rosa flytningar bara. så min fråga är om jag kan bli äggdonator fast jag har pco äggstockar tror ni?  jag har inte barn. o har aldrig försökt bli gravid kan man säga.

• Svar på tråden Ka man bli äggdonator om man har lindrig pco
  • annaba

Vet inte statusen för de svenska klinikerna som sysslar med ÄD, enklaste är förmodligen att kontakta någon av dem för direkt information.

Vet dock att den klinik vi använder i Riga i sin egen bedömning av donatorer säger att PCO är diskvalifierande och gör att en kvinna kan lämna ägg för donation. Anledningen som jag förstått det på vår läkare är att en kvinna med PCO visserligen kan lämna ett stort antal ägg vid stimulering, men att risken för sämre äggkvalitet är större än hos en kvinna utan PCO.

• giggle

Annars så brukar man ju säga att det är precis tvärtom att kvinnor med PCO har väldigt hög kvalitet på sina ägg och att de är bättre än "vanligt".
    Jag vet en med PCO som donerat ägg men är osäker på om PCO:n var konstaterad då.

• annaba

...gör att en kvinna inte kan lämna ägg... ska det naturligtvis stå i mitt inlägg ovan (att FL saknar editeringsfunktion för gjorda inlägg är irriterande).

Har ingen personlig kunskap om kvaliteten på äggen hos en kvinna med PCO (vet dock att de ofta har fungerande ägg kvar upp i högre åldrar, vilket gör att de svarar bättre än "normalkvinnan" på IVF-stimulering vid 40+), utan återger bara som jag uppfattade från det resonemang läkaren i Riga förde med oss då han berättade om urvalskriterierna de har för sina donatorer. Sen är det mycket möjligt (kanske till och med troligt) att jag missuppfattat honom på vissa punkter.

• skumbanan

Jag har frågat en klinik i Sverige. Det var inga problem. De ville vara lite försiktigare med stimuleringen bara.

Svar på tråden Ka man bli äggdonator om man har lindrig pco