• milla01

Överrörliga barn med sen utveckling????

Min dotter är 20 månader och har väldigt överrörliga leder. Detta har vi nyligen uppmärksammat, och hon är väldigt sen motoriskt och har varit de hela tiden. Lärde sig sitta vid nio månader, ta sig fram på rumpan vid 12 mån, stå och gå mot möbler vid 16-17 månader. Och hon går inte. Inte ens i närheten! Jag är så orolig över detta! Är det någon mer som har erfarenhet av detta och kan ge tipps o råd?? Vi träffar redan sjukgymnast men tycker inte vi får ut så mycket av det faktist...:/

• Svar på tråden Överrörliga barn med sen utveckling????
  • milla01

Dom säger inte alls mycket...dom verkar inte så oroliga, tror dom litar på sjukhuset, eftersom vi har en hel del kontakt me dom

• Aaglars
    milla01 skrev 2013-03-21 11:17:34 följande:
    Dom säger inte alls mycket...dom verkar inte så oroliga, tror dom litar på sjukhuset, eftersom vi har en hel del kontakt me dom
    ...och vad säger sjukhuset?
  • MeJustMe

Min dotter är också överrörlig. Hon fyller ett om en vecka och hon ställer sig inte mot möbler än. Hon började krypa för en månad sen. Vi ska på läkarundersökning om en månad så jag hoppas att hon kan ställa sig då....
    Men har läst att barn som är överrörliga kan vara väldigt sena med att gå och så.... 

• milla01

Sjukhuset ska följa upp henne i juni månad igen. Jag har läst lite om det och det verkar ju som barn med dessa problem är väldigt sena, men det hade varit kul o få kontakt med andra föräldrar me dessa problem

• vill bli mamma 2009

Det låter lite som min son. Han är överrörlig och går ännu inte nu vid snart 3 års ålder. Han har fler bekymmer också, som synen och språket och feberkramper. Har din dotter något av detta?

• milla01

Språket är hon lite efter med också men inga feberkramper el synproblem. Vad säger bvc om din son?

• vill bli mamma 2009

BVC har ingen aning om någonting, de är ju bara sjuksköterskor. Däremot går vi hos neurolog, sjukgymnast, logoped genom habiliteringen, plus syncentralen o en massa andra ställen.

• milla01

Vad tror dom där? Finns det något man kan träna på vad gäller och gå?

• tjoohalia

min yngsta son har blivit utredd för att han var muskelsvag.
    han var (??) också överrörlig och sen med allt. vi fick komma till sjukgymnast när han
    var 5,5månad eftersom han inte kunde hålla nacken. sjukgymnasten skickade oss direkt
    vidare till neurolog och sen dess har han utretts där. 

hålla nacken: 6,5månad
    sitta: 9,5månader
    åla (på rygg): 13månader
    åla (på mage): 14,5månader
    krypa: 18månader
    gå med gåvagn: 20månader
    klättra: 20månader
    gå: 22,5månader 

han hade dessutom massa andra problem (förstoppning, åt bara flaska till 8,5månader därefter
    gröt till 10månader och började DÅ med 4-6månaders burkmaten, han satte allt i halsen)

det har gjorts en massa undersökningar (kromosomtest, massa prover, muskelbiopsi, synkoll,
    koll av hjärta och njurar, mr på hjärnan samt ryggmärgsprov) men dom har inte hittat någon
    förklaring utan det konstaterades bara att han var muskelsvag och något överrörlig. han har ett habiliteringsteam
    bakom sig och har fått hjälpmedel (gåstolar, träningsboll, matta etc) och sjukgymnasten och
    specialpedagogen har arbetat mycket tillsammans med förskolan.

idag bedöms han, grovmotoriskt, som sina jämngamla kompisar men har varit sen med
    talet (nu är logoped inkopplat istället för sjukgymnast) han pratar flerordsmeningar (det mesta har
    kommit den senaste tiden) men pratar rätt otydligt. han har lite svårt med finmotoriken också men det
    går också framåt.
    han är 3 år nu.

går din dotter med gåvagn? om du håller i handen eller i gåstol? vårat BVC (som vi älskar) rekommenderar
    inte gåstol, det gjorde inte den första sjukgymnasten vi hade heller men sjukgymnasten på habiliteringen
    uppmuntrade det för att utmana sonen och för att han skulle få se något annat än bara ligga på golvet.
    det tog lite tid men en dag tog han sig fram själv även med den han hade utomhus på förskolan (en tung
    ful sak, finns nog någon bild på min blogg under hösten 2011)
    vart bor du förresten? 

• starkochälskad

Hej!

Jag och min dotter har Ehler Danlos syndrom där överrörlighet är ett utav symtomen, googla på det och se om det stämmer för era barn.

Ha det gottGlad.    

Svar på tråden Överrörliga barn med sen utveckling????