• FrokenF89

Får ont i hjärtat för hur liten tolerans det finns för allergiker.

Tänkte bara höra om det enbart är jag som har märkt att det tycks vara total brist på folk som tar hänsyn till allergiker? Så fort det finns någon som är allergisk mot exempelvis djur; i skolan, på förskolor och i andra sammanhang, så är denna personen helt plötsligt fruktansvärt jobbig i allas ögon. Jag förstår inte hur man kan resonera så. Barn är allergiska och det ombedes att andra barn på förskolan ska försöka ha kläder så fria som möjligt från hårstrån från pälsdjuren. Folk tänker inte automatiskt att de ska försöka hjälpa till, utan tycker istället att det allergiska barnet ska flyttas till något annat dagis.

Folk tycker att det är helt orimligt att försöka anpassa sig efter den allergiska personen. Vad är det för samhälle vi lever i? En person som är så allergisk mot pälsdjur att denne reagerar på att folk har hårstrån på kläderna; han eller hon kommer att ha det tufft socialt i allmänhet. Hen (ja, jag kommer använda ordet hen) kommer att vara tvungen att avstå från födelsedagskalas och i äldre åldrar från fester och tillställningar. Hen kommer få kliva av bussen när någon kommer med en stor hund och sätter sig på platsen bredivd, och hen kommer att få byta kö på ICA för att någon med ridkläder kommer och ställer sig bakom. Gör denna personen inte det så kan den hamna i ett livshotande tillstånd. Det handlar inte alltid om lite snuva. Det handlar inte alltid om lite klåda i ögonen. Det kan vara rent av farligt.

Hur svårt är det egentligen att bara rolla av sig och sina barn? Att försöka att inte handla när man har ridkläder på sig? (Ärligt talat, hur fräscht är det att någon som just varit i stallet går omkring och petar i fruktdisken i vilket fall?). Är det bara jag som resonerar på detta vis? Är det ingen annan som ser att samhället är helt nonchalanta gällande allergier och tar för givet att allergi automatiskt betyder enbart lite klåda i ögat?  

• Svar på tråden Får ont i hjärtat för hur liten tolerans det finns för allergiker.
  • Jättekul

Det är inte bara allergi. Det är samhället överlag. Skit i alla andra-mentalitet.

• LinneaJosie

Men det är ju stört omöjligt att rolla bort allt hår. Jag är ständigt en vandrande hårboll trots rollande. Min katts hår är som ett fint, fint damm som fastnar i kläder men tydligen inte i rollern. Jag rollar gärna och tvättar gärna men jag kommer aldrig bli allergivänlig ändå, då det gör sådan marginell skillnad.

• FrokenF89
    LinneaJosie skrev 2013-03-20 17:10:42 följande:
    Men det är ju stört omöjligt att rolla bort allt hår. Jag är ständigt en vandrande hårboll trots rollande. Min katts hår är som ett fint, fint damm som fastnar i kläder men tydligen inte i rollern. Jag rollar gärna och tvättar gärna men jag kommer aldrig bli allergivänlig ändå, då det gör sådan marginell skillnad.
    Ja, det är klart att det inte går att få bort allt, men får man bort åtminstone lite så minskar ju risken att personen ifråga blir sjuk. Jag tänker mer på det här resonemanget att "JAG ska inte behöva göra si och så bara för att nån annan är allergisk!" och sen helt plötsligt så handlar debatten om hur orättvist det är och inte är, ofta som om allergikern hade något val. Det var lite det jag menade. ^^
  • FrokenF89
    Jättekul skrev 2013-03-20 17:10:38 följande:
    Det är inte bara allergi. Det är samhället överlag. Skit i alla andra-mentalitet.
    Ja, absolut. Tycker det är tråkigt dock; vore ju bättre om folk kunde bry sig lite mer om något annat än om sig själva. 
  • jashrinah

handlar det bara om att rolla kläderna så fine  :) det är inte jobbigt :) och att stanna på affären för att köa nått när man ska hem från stallet är inte värre än de som tagit en promenad med vovven till butiken eller de med dagisbarn som promt skall ta på alla frukter med sina bakteriehärdar till fingrar ! 

• Lilia

Jag tar gärna hänsyn, men någon måtta får det väl vara. Man kan inte ändra hela sitt liv för att någon kanske, möjligtvis, eventuellt är allergisk.

• Nape

ALLA är inte så. Vi i vår familj är noga med att ta hänsyn till andras allergier/ funktionshinder/ diagnoser. Dock har vi förstått att alla inte är likadana.

Såg tråden om nytvättade kläder och förskola härom dagen. För oss är det inga problem att ha nytvättade kläder varje dag. Vi har det ju varje dag, skulle det gälla ett barns hälsa skulle vi vara ännu mer noga. Byta till allergivänligt tvättmedel osv är inga problem.

• Braindead

Jag tar också gärna hänsyn, men till en viss gräns. Tex tråden som var uppe om att en förskola ville att alla barn skulle vara helt fria från hår. Det är omöjligt om man har djur. Rolla kläderna gör vi varenda dag ändå, men med 3 katter och 2 stora hundar, så finns det inte en chans att man lyckas ta sig ut helt hårfri. 

♥ Elicia 060405 & Hugo 080303 ♥
  • cloudberry79

Därför att folk är så jävla egocentriska. Det är bara jag, jag, jag som gäller för en del. JAG ska inte behöva anpassa mig för andras behov. JAG ska inte behöva anstränga mig för att andra, som jag inte känner, ska få en bättre vardag. Personligen gör jag allt i min makt för att se till att andra människor i min omgivning inte påverkas negativt av min närvaro, även om det innebär mycket krångliga tvättrutiner tex.

(M)amma till V -07 och E -12
  • asta66
    cloudberry79 skrev 2013-04-01 07:10:23 följande:
    Därför att folk är så jävla egocentriska. Det är bara jag, jag, jag som gäller för en del. JAG ska inte behöva anpassa mig för andras behov. JAG ska inte behöva anstränga mig för att andra, som jag inte känner, ska få en bättre vardag. Personligen gör jag allt i min makt för att se till att andra människor i min omgivning inte påverkas negativt av min närvaro, även om det innebär mycket krångliga tvättrutiner tex.
    Tråkigt men sant.
Svar på tråden Får ont i hjärtat för hur liten tolerans det finns för allergiker.