• grankarlsson10

Kolla era barns syn

Vår sons lata öga upptäcktes i 8 års åldern. Som tur är har behandling lyckats så att en del av synen är räddad även om det är i senaste laget att behandla.

Sökte massa information om detta när vi fick diagnos, för att underlätta för andra så skapade vi sidanwww.lazyeye.se 

Där kan man läsa om diagnos, symptom och behandling av lazyeye (amblyopia), skelning och astigmatism.
    Vi testar också och tipsar om olika produkter som ögonlappar och glasögon.

Hoppas det kan hjälpa någon 
  • Svar på tråden Kolla era barns syn
  • ex ungue leonem

Ett reklamfritt forum Forumet får inte användas i reklam- eller marknadsföringssyfte utan redaktionens tillstånd. Endast oberoende tips är tillåtna. Annonsering får heller inte ske i forumet. Detta gäller även länkar eller tips om/till bloggar/hemsidor med försäljning eller egna traderaauktioner.

Privatpersoner som vill annonsera hänvisas till Köp & Sälj.

Företag som vill annonsera hänvisas till vår annonsavdelning.

http://www.familjeliv.se/Forum/regler.php

Vill du läsa min blogg?
  • cosinus

Hmm, nu kan jag inget om lazeeye men upptäcks det inte på vanliga synkontroller när de är mindre? Hos oss kollar de synen på 4-årskollen och på 6-års i skolan på rutin och oftare om man ber om det.

• ex ungue leonem
    cosinus skrev 2013-03-19 21:20:20 följande:
    Hmm, nu kan jag inget om lazeeye men upptäcks det inte på vanliga synkontroller när de är mindre? Hos oss kollar de synen på 4-årskollen och på 6-års i skolan på rutin och oftare om man ber om det.

Jodå sådant upptäcks i tidig ålder genom vanlig synkontroll.Vi fick sedan en tid på skelningsmottagning på vårt sjukhus.Detta uppföljdes o kontrollerades vid fler besäk genom åren
    Vill du läsa min blogg?
  • ex ungue leonem

Varför fick ni vänta så länge som till 8 år?

Vill du läsa min blogg?
  • Liten elak och intelligent

Jag kan bara säga att mitt förtroende för BVC vad det gäller synkontroller är tämligen låg. Vår BVC-sköterska missade nämligen vår sons mycket stora synfel vid fyraårskontrollen. Han skulle absolut inte ha passerat den kontrollen om hon hade gjort det hela bra.

• grankarlsson10

Inte tänkt som reklam utan som hjälp till andra....

Enligt ögonläkaren så måste både Bvc och skolsköterska ha missat att han såg dåligt vid de ordinarie synkontrollerna, han har förmodligen lyckats fuska för att göra bra ifrån sig.

• ex ungue leonem
    grankarlsson10 skrev 2013-03-20 11:33:38 följande:

Inte tänkt som reklam utan som hjälp till andra....

Enligt ögonläkaren så måste både Bvc och skolsköterska ha missat att han såg dåligt vid de ordinarie synkontrollerna, han har förmodligen lyckats fuska för att göra bra ifrån sig.

Ni såg inget ni föräldrar..skelade han?
    Vill du läsa min blogg?
  • grankarlsson10

Vi ser fortfarande inte att han skelar men ortopisten säger att han gör det. Han spelar innebandy, handboll och fotboll utan problem vilket man tycker är konstigt att man klarar så bra med ett öga. Vi eller han har verkligen inte märkt någonting tidigare.
     Med ögonlapp varje dag i två månader har synen nu blivit mycket bättre som tur är. 

Svar på tråden Kolla era barns syn