Här är det också en som känner igen sig.
Vår pojke på 10 månader har också gjort en kovändning vid sömn, mat och blöjbyte.
Vi 5 månader slutade han själv att somna vid bröstet, sen dess har vi vaggat och sjungit. Nu somnar han dock vid bröstet igen. Han har sen han var nyfödd vaknat 08.00 och somnat 22.00 tillsammans med mig och min sambo, nu klarar han inte av att vara vaken längre än till 20.00 och vaknar därefter vid 06.00, utan att vi andra i sängen visar en tillstymmelse till att vilja/kunna vakna själva.
Från 7 månader åt han glatt och gärna upp de hemlagade pureer som bjöds, och gapade stort när skeden kom. Nu kniper han igen munnen och vänder bort huvudet, klagar högt och vill äta själv med händerna.
Hans favorit numera är hemlagat bröd (som jag smugit ned lite barngröt i) som han kan hålla i och äta själv, samt de fruktpuréer som kommer i praktisk klämpåse, som han kan hålla själv och suga på.
Allt annat smakas det bara lite lätt på och det mesta faller ned mellan hans fötter.
Han har minskat sin viktökning och bytt viktkurva, på 2 månader har han gått upp 200g, men han ammas fritt fortfarande och jag känner mig inte det minsta orolig. Härligt att han säger ifrån, och uppvisar lite rent jävlar anamma kring hur han vill ha sin mat serverad!
Blöjbytena är också ett styrkenummer. Vi har börjat sätta den lille mannen på pottan varje morgon och när vi märker att han behöver bajsa. På så sätt slipper vi lägga honom på rygg och torka bajs, vilket han hatar numera. Vi sköljer bara rumpan lite lätt under kran och torkar torrt innan ny blöja åker på. Jag har lärt mig konsten att sätta på en blöja med en bebis som ligger på magen på väg bort mot nya äventyr.
Kissblöjor byts när han står upp, och sen sköljer vi lite lätt under kran även där. Tyvärr måste vi lägga honom på rygg när blöjan skall på och det kommer alltid med protester.
I övrigt blir det högljudda protester när vi tar ifrån honom saker, vilket inte riktigt varit fallet tidigare.
Uttrycket fy eller ajaj tycker vi är lite trista och försöker undvika, men vi har testat och får bara ett brett flin tillbaka.