• Nena72

Uppsägning av foderavtal, vad gäller??

Har råkat ut för ett dilemma Rynkar på näsan
    Mars 2012 valde vi att placera ut vår häst på foder pga dotterns studier och ekonomin. Vi skrev kontraktet tom 20130630, vad jag aldrig tänkte på att skriva i kontraktet var det där med uppsägningstid.
    Nu håller fodervärden på att terrorisera min dotter med en massa sms där det står att hon tänker häva kontraktet för att hästen plötsligt har blivit galen, i nästa sms står det pga att hon inte har råd att ha honom etc.
    Det har aldrig tidigare varit något problem med fodervärden och min dotter brukar vara där och hälsa på dem och det har aldrig varit några problem. 

Vad gäller?? För det första så har dottern denna termin kvar på sin utbildning och sedan så har vi inte någon stallplats just nu. Dottern är helt förtvivlad och jag vill ju naturligtvis försöka hitta bästa tänkbara lösning så snart som möjligt.

Tips och råd någon?       

• Svar på tråden Uppsägning av foderavtal, vad gäller??
  • Betty Ballbreaker

Spelar det någon roll vad juridiken säger? Fodervärden verkar knepig och vill uppenbarligen inte ta hand om hästen längre. Jag skulle inte propsa på att ha kvar hästen där när den inte är önskad.

• Whitetrash86

Fodervärden kan säga upp avtalet när helst denna känner för det. Och fodergivaren måste hämta djuret senast dagen efter eller på avtalad tid. Fodergivaren kan inte bryta avtalet såvida inte fodervärden bryter mot något som står i avtalet eller skadar djuret ifråga.

Dock hade jag tagit hästen ifrån fodervärden så fort som möjligt i detta fall eftersom dom tydligen inte vill ha kvar hästen och värkar inte vara förmögna med att hantera detta på ett normalt sätt 

• Nena72

Ja, vi tänker ta hästen därifrån så snart vi hittat en plats till honom. Men jag tänkte mest att jag skulle vilja ha lite fakta innan jag personligen pratar med denna människa.

Svar på tråden Uppsägning av foderavtal, vad gäller??