• Lilleskutt2

Amning och ersättning

Min lilla flicka har som många andra 4 månades bebisarbörjat strejka vid amningen, det har pågått i minst 6-7 veckor nu. Vid nästintill varje amningstillfälle gråter hon tar å släpper bröstet, favoriserar det högra då mjölken kommer fortare på det bröstet. Jag har alltid haft mindre mjölk på det vänsrta, (även med mitt första barn), får hon bestämma själv är det endast höger hon äter från.

De senaste veckorna har jag lite då och då provat pumpa för att se ml, det varierar mellan 75-140, dvs sammanlagt på båda brösten.  Efter en stunds strejk har jag vid ett par ggr pumpat och gett henne i flaska, vilket hon slukar utan problem. Det har iof blivit bättre, och går enligt BVC upp i vikt som hon ska men det tar på kraftera när hon inte är till freds.

Eftersom hon äter mkt ofta på nätterna, varannan timme bortsett från kvällens första 3 timmar har jag provat att gett henne ersättning inför natten. Hon har ätit ca 150 ml, men trots det har hon alldeles för många uppvaknanden. Detbörjar verkligen ta på krafternaså jag funderar n på om jag ska ge henne bröstet och sedan ersättning för att se om hon verkligen blir mätt på amningen eller ej, och förhoppningsvis kanske hon även sover bättre nattetid.

Har ni som varit med om liknande några tips?    

• Svar på tråden Amning och ersättning
  • IdaValo

Jag hade samma problem med min lilla kille runt 4 månader, men det gick över tillsist, vi jobbade på med amningen, framför allt så koncentrerade jag mig mer på den, såg till att det var tyst runtomkring, liggammade mer. Hoppas ni får till det.

• Lilleskutt2

Tack IdaValo för ditt svar.Ja jag hoppas på att det går över men det har ju hållit på alldelesför länge.

Jag har dock en aning svårt att mysa till det i en lugn omgivning då jag även har 2-åring hemma, men vi passar på så fort tillfälle ges.

Jag har nu gett henne ersättning på kvällarna, hon har ätit ca 180-240 ml då jag ej ammat innan. Vid dessa tillfällen har jag pumpat för att det inte ska sina. Visst sägs det att man får ut mindre när man pumpar men funderar om det kan skilja så mycket eftersom jag får högstca 140ml, oftast lite mindre?
    Iaf så har hon de senaste två nätterna sussat bättre, men efter typ halva natten vaknat som tidigare varannan till varje timme.

• skogsvitter

Att hon faktiskt går upp som hon ska så handlar det inte om otillräcklig mjölk utan att hon gått igenom en väldigt jobbig utvecklingsfas, och eftersom det redan pågått så pass många veckor och dessutom redan börjat bli bättre nu så kommer det vara över inom de närmsta dagarna, det är jag övertygad om!

Precis som du själv redan vet så går de flesta igenom detta, och det går över

Om nätterna är jobbiga så försök sova igen lite på dagarna. Det underlättar också att samsova, då kan bebisen amma medan du fortsätter slumra så det är ett tips om ni inte redan gör det.

Börjar du ge ersättning regelbundet nu så blir det ju omöjligt att fortsätta helamma när väl svårigheterna är över, och det är väl onödigt?

• skogsvitter
    Lilleskutt2 skrev 2013-03-22 11:50:42 följande:
    Tack IdaValo för ditt svar.Ja jag hoppas på att det går över men det har ju hållit på alldelesför länge.

Jag har dock en aning svårt att mysa till det i en lugn omgivning då jag även har 2-åring hemma, men vi passar på så fort tillfälle ges.

Jag har nu gett henne ersättning på kvällarna, hon har ätit ca 180-240 ml då jag ej ammat innan. Vid dessa tillfällen har jag pumpat för att det inte ska sina. Visst sägs det att man får ut mindre när man pumpar men funderar om det kan skilja så mycket eftersom jag får högstca 140ml, oftast lite mindre?
    Iaf så har hon de senaste två nätterna sussat bättre, men efter typ halva natten vaknat som tidigare varannan till varje timme.

Jag fick bara ut ca 70 när jag pumpade och då var dottern tvungen att amma samtidigt, så ja det kan vara gigantisk skillnad. Vissa får knappt ut mer än några droppar. Tycker det låter väldigt bra att få ut så mycket som 140. Det låter absolut inte som att du har brist på mjölk så jag tycker du gör en miss som ger så mycket ersättning istället för att amma alls på kvällarna.
Svar på tråden Amning och ersättning