• Anonym (mamman)

Pappan vägrar skriva under dotterns adressändring. Nu får jag inget underhåll!

Separerad sedan ett år. DÅ skrev han under dotterns flytt. dottern bor med mig och jag har fått underhåll från f.kassan hela tiden.
    Flyttade till annan stad nyligen. Han vägrar skriva på adressändringen. Nu är dottern därför fortfarande folkbokförd på gamla adressen där nu främlingar flyttat in.
    Skatteverket gör nu utredning vart dygnsvilan för dottern mest är. Så länge får jag inget underhåll och kommer inte få retroaktivt. Att reglerna får vara så här??!! missar flera månaders underhåll. exet jävlas och hånskrattar.
    vad kan jag göra??????? vi har redan ont om pengar. 

• Svar på tråden Pappan vägrar skriva under dotterns adressändring. Nu får jag inget underhåll!
  • Nyfikna72

Normalt sett får man inte flytta precis som man vill om man har delad vårdnad? Den ena parten ska väl alltid skriva under vid adressändring? Låter som du flyttade innan ?

• Brumma

Du nämner inget om hur långt du flyttade från adressen han skrev på för?
    Hur långt är det mellan pappans boende och din förra adress?
    Hur långt pappans adress och ditt nya boende?
    Hur är kommunikationerna?
    Hur gammal är barnet?
    Hur ser umgänget ut idag? Pappan kanske är orolig för att din flytt kommer att försvåra umgänget i framtiden..
    Isåfall förstår jag nämligen att han inte skriver på anmälan..

• Anonym (vårdnad)

Det är självklart att du inte får underhåll när barnet inte är folkbokförd hos dig. Påverkar flytten barnets umgänge med den andra vårdnadshavaren?

Varför flyttade du utan att ha fått godkänt att barnet fick flytta med dig?

Man kan även bli stämd och förlora boendet om man flyttar barnets boende mot den andra förälderns vilja.

• Anonym (Vet)

Det var ungefär samma här.
    I vårt fall en sk pappa som inte har nåt intresse i barnen, men som aldrig missar ett tillfälle att jävlas.
    Vi hade dessutom domstolsbeslut på att jag var boförälder - men det struntade folkbokföringen i, eftersom pappan hävdade att barnen skulle bo med honom (!)
    Vi levde på existensminimum i ett halvår innan skattemyndigheten utrett klart. Idag har jag inte gemensam vårdnad med kräket  mer.

• Anonym (vårdnad)
    Anonym (Vet) skrev 2013-03-18 19:33:21 följande:
    I vårt fall en sk pappa som inte har nåt intresse i barnen, men som aldrig missar ett tillfälle att jävlas.
    Vi hade dessutom domstolsbeslut på att jag var boförälder - men det struntade folkbokföringen i, eftersom pappan hävdade att barnen skulle bo med honom (!)
    Vi levde på existensminimum i ett halvår innan skattemyndigheten utrett klart. Idag har jag inte gemensam vårdnad med kräket  mer.
    Domstolen kan inte besluta var barn ska vara folkbokförda. Fk kan inte veta om domar efterlevs.
  • Anonym (..)

Hade nästan samma (förutom att pappan inte jävlades med flit). Vi flyttade bara någon kilometer (flera år efter vi separerat) och pappan hade ju inget emot detta, men visste inte om att han var tvungen skriva under ett papper för det. Då han inte mådde så bra och struntade i att öppna någon post öht så såg han heller aldrig brevet. Det gick heller inte få tag i honom då han inte svarade i telefonen eller ringde tillbaka.

När jag dock fick tag på honom (efter 4-6 månader) och berättade om att FK dessutom krävt tillbaka penger de skickat ut av misstag eftersom barnet då inte stod skriven hos mig, så gick han till fk och krävde retroaktiv betalning av underhållet och sa även att inte jag skulle få lida för att han inte mått bra eller hållt sig undan.

Jag tror att jag inte gick miste om något underhåll (fick retroaktivt) osv.

Men jag är fortfarande väldigt irriterad på hur fk sätter sina regler. En ej närvarande pappa gör ju att fk tjänar en hacka varje gång mamman flyttar och inte kan få tag i pappan.     

• Anonym (vårdnad)
    Anonym (..) skrev 2013-03-18 19:44:27 följande:
    Hade nästan samma (förutom att pappan inte jävlades med flit). Vi flyttade bara någon kilometer (flera år efter vi separerat) och pappan hade ju inget emot detta, men visste inte om att han var tvungen skriva under ett papper för det. Då han inte mådde så bra och struntade i att öppna någon post öht så såg han heller aldrig brevet. Det gick heller inte få tag i honom då han inte svarade i telefonen eller ringde tillbaka.

När jag dock fick tag på honom (efter 4-6 månader) och berättade om att FK dessutom krävt tillbaka penger de skickat ut av misstag eftersom barnet då inte stod skriven hos mig, så gick han till fk och krävde retroaktiv betalning av underhållet och sa även att inte jag skulle få lida för att han inte mått bra eller hållt sig undan.

Jag tror att jag inte gick miste om något underhåll (fick retroaktivt) osv.

Men jag är fortfarande väldigt irriterad på hur fk sätter sina regler. En ej närvarande pappa gör ju att fk tjänar en hacka varje gång mamman flyttar och inte kan få tag i pappan.     
    Fk tjänar inga pengar på att inte betala ut underhåll. Pappan kan väl ta ansvar och betala ur egen ficka?
  • Anonym (Vet)
    Anonym (vårdnad) skrev 2013-03-18 19:42:37 följande:
    Domstolen kan inte besluta var barn ska vara folkbokförda. Fk kan inte veta om domar efterlevs.
    Domstolen beslutar vem som är boförälder och hur umgänget ska se ut.
    Ser man till domen står det således mycket klart var barnens huvudsakliga dygnsvila är.

FK, skattemyndihgeten o alla jag pratade med, lyssnade hellre på det manipulerande exet än på domstolen. Nog är det underligt.
  • Anonym (mamman)
    Nyfikna72 skrev 2013-03-18 18:20:09 följande:
    Normalt sett får man inte flytta precis som man vill om man har delad vårdnad? Den ena parten ska väl alltid skriva under vid adressändring? Låter som du flyttade innan ?
    jo man får flytta. Ingen vuxen har husarrest i någon stad. Barnens flytt däremot ska godkännas av båda. Men eftersom han stalkar mig, hotar, trackaserar, ofredar mig, saboterar min bil osv så kände jag mig ej trygg i den staden. jag flyttade ca 2 timmars bilfärd bort men har kommit med barnen varannan helg till honom ändå. och hämtat dom efter umgängeshelgen. Vi har pågående vårdnadstvist och i den interimistiska domen, mntliga förberedelsen, gäller att barnen ska bo hos mig men ha umgänge varannan helg med pappan.
  • Anonym (mamman)
    Brumma skrev 2013-03-18 19:02:15 följande:
    Du nämner inget om hur långt du flyttade från adressen han skrev på för?
    Hur långt är det mellan pappans boende och din förra adress?
    Hur långt pappans adress och ditt nya boende?
    Hur är kommunikationerna?
    Hur gammal är barnet?
    Hur ser umgänget ut idag? Pappan kanske är orolig för att din flytt kommer att försvåra umgänget i framtiden..
    Isåfall förstår jag nämligen att han inte skriver på anmälan..
    barnet är 5 år
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Vet) skrev 2013-03-18 19:33:21 följande:
    fy fan för sveriges konstiga regler och lagar. boende-utredningen bör innebära att man får retroaktivt underhåll!! man kan ju inte sluta försörja barnet under tiden! Detta är ju inte att skydda sveriges barn från fattigdom!!!
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Vet) skrev 2013-03-18 19:56:09 följande:
    Ser man till domen står det således mycket klart var barnens huvudsakliga dygnsvila är.

FK, skattemyndihgeten o alla jag pratade med, lyssnade hellre på det manipulerande exet än på domstolen. Nog är det underligt.
    herregud. att det kan få gå till så här!
  • Anonym (vårdnad)
    Anonym (Vet) skrev 2013-03-18 19:56:09 följande:

Skatteverket och Fk kan aldrig veta om domar följs. Föräldrar får frångå domar om båda är överens.
    Anonym (mamman) skrev 2013-03-18 19:58:07 följande:
    jo man får flytta. Ingen vuxen har husarrest i någon stad. Barnens flytt däremot ska godkännas av båda. Men eftersom han stalkar mig, hotar, trackaserar, ofredar mig, saboterar min bil osv så kände jag mig ej trygg i den staden. jag flyttade ca 2 timmars bilfärd bort men har kommit med barnen varannan helg till honom ändå. och hämtat dom efter umgängeshelgen. Vi har pågående vårdnadstvist och i den interimistiska domen, mntliga förberedelsen, gäller att barnen ska bo hos mig men ha umgänge varannan helg med pappan.
    2 timmar? Det är väl klart att pappan inte vill att de ska bo så långt bort?

Är ni mitt i en tvist? Och han vill ha varannan vecka eller boendet?

• Anonym (mamman)
    Anonym (vårdnad) skrev 2013-03-18 19:19:04 följande:
    Det är självklart att du inte får underhåll när barnet inte är folkbokförd hos dig. Påverkar flytten barnets umgänge med den andra vårdnadshavaren?

Varför flyttade du utan att ha fått godkänt att barnet fick flytta med dig?

Man kan även bli stämd och förlora boendet om man flyttar barnets boende mot den andra förälderns vilja.
    Du låter som en principmänniska som jobbar på en myndighet och själv aldrig varit utsatt för orättvisa inom rättssystemet. 
    Det är inte alls självklart att inte få underhåll. Om barnet bor hos mig och jag försörjer det, ger det mat, kläder, aktiviteter, försäkringar, dagisplats, större bostadsutgifter med mera, och jag kan bevisa att barnet bor hos mig, varför skulle jag då INTE få underhåll? Ska det ligga så mycket makt i en liten signatur på ett papper? Är det till att se till barnets bästa tycker du?

Jag flyttade för att jag/vi var otrygga i den staden. Men orsak till flytt spelar väll mindre roll?!
    Ja, han kan stämma mig på boet, men jag har redan domstolsbeslut på att vara boendeförälder. 
  • Anonym (..)
    Anonym (vårdnad) skrev 2013-03-18 19:46:16 följande:
    Fk tjänar inga pengar på att inte betala ut underhåll. Pappan kan väl ta ansvar och betala ur egen ficka?
    En person som inte öppnar sin post, blir vräkt, har missbruksproblem, saknar bostad lär knappast börja ta ansvar och kunna (ens om han ville) betala underhåll. Tog något år innan han sjönk så djupt efter vår separation, men nog blev det illa.

Och naturligtvis tjänar man pengar på att slippa betala ut pengar genom att peka på några konstiga regler som säjer att barnet bor kvar ensam eller med helt främmande människor på den gamla adressen..

Var tror de barnet bor? Vem tror de står för barnets mat, kläder o dyl? Var i ligger rim och reson i det tänket. Jag hade fått utbetalt uh under 5 år från dem innan detta.    
  • Lilje

Men är det ett eller flera barn?  Du säger "dom" och "barnen", och sen plötsligt "barnet"?

• Anonym (vårdnad)
    Anonym (..) skrev 2013-03-18 20:15:25 följande:
    En person som inte öppnar sin post, blir vräkt, har missbruksproblem, saknar bostad lär knappast börja ta ansvar och kunna (ens om han ville) betala underhåll. Tog något år innan han sjönk så djupt efter vår separation, men nog blev det illa.

Och naturligtvis tjänar man pengar på att slippa betala ut pengar genom att peka på några konstiga regler som säjer att barnet bor kvar ensam eller med helt främmande människor på den gamla adressen..

Var tror de barnet bor? Vem tror de står för barnets mat, kläder o dyl? Var i ligger rim och reson i det tänket. Jag hade fått utbetalt uh under 5 år från dem innan detta.    
    Situationer förändras. Varför tror du att det måste utredas? Jo för att de inte vet.

• 0N0

Det hände mig, fast båda flyttade, det var menat att flytta tillsammans men där hade jag turen att ingen bodde kvar i den gamla. Skatteverket gjorde en utredning. Förstod inte riktigt men om barnet bor med dig och har gjort det de senaste 3 månaderna regelbundet så ska du ha rätt. Ring skatteverket och berätta och fråga om en utredning om barnens boende. Jag fick inte heller underhålls stöd under de månaderna men det gick 1,5 månad då de ger pappan 3 v tid att svara. sen bedömer de. Hoppas det ordnar sig. vet hur jobbigt det kan vara!

Svar på tråden Pappan vägrar skriva under dotterns adressändring. Nu får jag inget underhåll!