• Streetlights

Deppig efter förlossning. Nån fler?

Hej!
    Min son föddes för 10 dagar sen, och ända sen vi kom hem från bb har jag känt mig orolig/nedstämd. Jag har inga problem att knyta an till barnet, han är det finaste jag vet men jag går runt med en orosklump i magen hela tiden. Har haft väldigt lätt till gråt, men det har gått över litegrann. Har även ingen aptit alls, får verkligen kämpa i mig allt jag äter. Det känns så himla hemskt att jag inte ens kan säga varför jag känner mig deppig?

Förlossningen gick bra, bebis är hur snäll som helst och sover bra om nätterna så jag kan verkligen inte hitta någon naturlig förklaring till varför det känns såhär.

Nån fler som har känt som mig? Vad gjorde ni åt saken?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Deppig efter förlossning. Nån fler?
  • cj2

Grattis till bebisen! Och, du är inte ensam, där emot kan du nog sålla dig till dom normala!
    Berätta för BVC hur du mår så kan dom ha lite koll på dig, med extra möten och frågor. Babyblues är vanligt men man ska väl akta sig för en regelrätt förlossningsdepression! Prata med din sambo och personalen på BVC!

• ummabdilleh

jag var mkt kanslig de forsta typ 5 veckorna, grat latt, men var inte deppig, bara kanslig, vilket barnmorskan sa var normalt...man brukar fa en liten depression som ar pa en dag, som kallas 5 dagars depressionen, den har att gora med att gravidhormonerna sjunker eller gar ur kroppen vilket skapar obalans..hoppas du mar battre snart.)

• abinito

Har inte känt som du, men det är många som gör det. Prata med din BVC-sköterska om hur du mår, det är inget som du bara ska vifta bort.

• Jennass

En till.. Mitt tredje barn. Med första fick jag en förlossningsdepp (väldigt jobbig förlossningsupplevelse). Med andra barnet lite lätt nedstämd nån dag bara, nu med tredje, som föddes i torsdags känner jag att jag har ångest. Älskar den lilla finingen, och mina andra två barn med. Men har ångest och svårt att somna och koppla av. Min man har tagit bebisen två nätter i rad, och jag här sovit på soffan (när jag väl somnat).
    Imorrn har jag tid hos psyk, ringde dit idag och flaggade. Känns bra att få komma och prata med nån.

• Marie 166

Hej! Underbart att bli mamma, grattis! Men så tyckte jag inte till en början! Var jätteledsen hela tiden, och hade ångest och var oerhört orolig! Kunde inte äta om min dotter grät. Vilket hände rätt mkt i början! Jag fick jättebra hjälp av en psykolok på mödravården, rekommenderar jag alla nyblivna mammor! Ring BVC så hjälper de dej! Ska även tillägga att det går över!
    Kram!

Svar på tråden Deppig efter förlossning. Nån fler?