• Flickmamman

Råd, tips och hjälp. Islandshäst vs shettlandsponny.

Hej. Vi skall om ett par år köpa varsin häst åt våra döttrar som då kommer att vara 8 och 9 år. Jag har ridit innan och tagit hand om hästar men har aldrig ägt en häst själv, så jag och maken skall gå på kurs/utbildning + att vi har en nära vän som är van med hästar som kommer att hjälpa oss i början. Vi panerar att köpa hästar som är nåt år eftersom det kan vara svårt att "uppfostra" ett föl. En vän säger att en islandshäst är bättre än shettlandsponnyn för barnen. Men när jag läser på nätet, på olika forum och kommit fram till att shettlandsponnyn ändå är bättre alternativ? Vill inte heller börja med en större häst just pga risker och för att barnen skall kunna "hantera" hästen. Någon som har erfarenhet? Är det verkligen som denna vän säger? Att islandshästen är bättre? Eller finns det någon annan häst som skulle passa bättre?

• Svar på tråden Råd, tips och hjälp. Islandshäst vs shettlandsponny.
  • Mallis92

Varför köpa en åring som första häst?

Jag skulle ha valt en stabil och trevlig ponny som tjejerna kan rida direkt istället. Rasen spelar mindre roll än individ tycker jag. En shetlandsponny är kanske lite liten för tjejerna när de väl kan börja rida på den dock.

Kan ni inte låna en ponny på foder till att börja med? Ett jättebra sätt att se om ni tar tiden och ekonomin samt om tjejerna verkligen är intresserade :)

• KramKalas

Håller med föregående. Ta på foder först så ni får känna på hur det är att vara hästägare först. En/två äldre stabila ponnyer tycker jag är de mest kloka att köpa/ta på foder som kan lära dem en del och vara trygga.

Rider tjejerna på ridskola nu? Så de har viss grundkunskap själva också.

En shetlandsponny kommer vara nära på för liten när de kommer i den åldern du beskriver.

När de sen har egna hästar så låt dem ändå rida för tränare så de fortsätter utvecklas.

• Vinterankan

Undrar också varför ni ska köpa en oinriden häst. Och shettis blir ju snabbt för litet om de inte är extremt små i växten. Är väl i sådär 11-årsåldern man brukar börja rida på stora hästar istället för ponny. Jag tycker ni ska satsa på en lite äldre islandshäst som är trygg och stabil i humöret och som har rena gångarter.

• Sisisisi

Av vilken anledning ska ni köpa en 1-åring? Jag skulle välja en lite äldre världen ponny som funkar som läromästare. Kolla främst på ponnyns egenskaper, inte bara på ras. Finns ju många korsningar som är trevliga oxå.

Vad vill ni göra med hästen? Bara rida i skogen eller börja tävla? Vad gäller storleken så välj en som är lagom stor nu men ändå kommer att funka flera år.

• Kinya

Köp äldre ponnys som kan vara läromästare till era döttrar. Jag skulle säga ca 12-15 år gamla som är stabila, trygga (att ahntera och i trafiken) och som era döttrar kan lära sig av.

Köp inte shettis eller islandshäst tycker jag. Köp istället någon annan ponnyras som är lagom stor. Shettisar är för små för 8-9 åringar eller blir det inom kort. Islänningen kan lätt bli för stark. Det finns ju ett antal trevliga  och lagom stora ponnys från brittiska öarna bland annat. Hur länge kan man rida russ?  

• Sisisisi

Russ är väl lagom till en 8-åring. Jag red russ när jag va 9-12 år. Var definitivt för lång när jag var 12 år, hade fötterna vid hennes knän då... Otroligt trevlig och allsidig ras är det iaf

• Majsan70

Jag håller med övriga talar/skrivare.

Foderhäst och en häst som barnen kan rida på. En häst som fungerar som en läromästare och som är säker o som de kan rida ordentligt på under några år.

Min dotter har en 16 årig B-ponny som är väl skolad och tävlad samt HANTERAD ordenlitg vilket är det viktigaste av allt kan jag tycka. Vi har en Islandshäst på gården och hur go han än är så känner jag inte att det är en häst som är lagom för min dotter.  B ponny kan man tävla tills man fyller 13 om jag minns rätt och med rätt storlek på b ponnyn är det ju en möjlighet. Dotterns ponny är 130 cm vilket är på gränsen till C. Mycket mindre än så hade inte funkat för henne.

• Vinterankan

Ja jag får ta tillbaka vad jag sa om islandshäst och instämma med övriga om att ni bör skaffa en ponny. Fastnade i valet islandshäst/shettis och missade helt att tänka utanför det. Är inte så van vid islandshästar men har ändå ridit en del och även om de är snälla så är de lite väl starka för småtjejer.

• Jolines mamma

Jag hade inte köpt en shettis till min dotter.
    Mycket hellre en lite större ponny, åtminstone c-ponny. Jag kan inte heller rekommendera en oinriden ponny. Själv hade jag inte snöat in på ålder utan istället letat efter en snäll, lugn och lätthanterlig ponny. Särskilt när ni inte är så vana själva.
    Försök att få låna på foder innan köp så att nu hinner känna efter.
    Ta alltid hjälp av kunnig i tid vid tveksamheter så ska det nog gå bra.
    Lycka till!

• EllenBellen
    Jolines mamma skrev 2013-03-19 11:26:14 följande:
    Jag hade inte köpt en shettis till min dotter.
    Mycket hellre en lite större ponny, åtminstone c-ponny. Jag kan inte heller rekommendera en oinriden ponny. Själv hade jag inte snöat in på ålder utan istället letat efter en snäll, lugn och lätthanterlig ponny. Särskilt när ni inte är så vana själva.
    Försök att få låna på foder innan köp så att nu hinner känna efter.
    Ta alltid hjälp av kunnig i tid vid tveksamheter så ska det nog gå bra.
    Lycka till!

Jag anser att man ska köpa en lagom stor ponny som är lagom hög för barnen att pyssla med, så att de kan lära sig att sadla och tränsa själva och sen sitta upp utan att bli uppkastad. Det finns gott om bra och välhanterade shettisar som fungerar utmärkt till detta, maxade shettisar är rätt lagom stora till lågstadiebarn.
  • Jolines mamma

Alla är vi olika. Möjligtvis en B-ponny men en shettis hade jag aldrig köpt. Kanske för att jag själv har dåliga erfarenheter av flera shettisar.
    Hyrde en när jag var liten och tusan vad den kastade av mig många gånger. Bets och sparkades gjorde den också. Sen fick jag min c-ponny som var gudasnäll. Honom hade jag kvar och tävlade tills jag var 16-17 och gick över till stor häst.

• Majsan70
    EllenBellen skrev 2013-03-26 14:07:00 följande:

Jag anser att man ska köpa en lagom stor ponny som är lagom hög för barnen att pyssla med, så att de kan lära sig att sadla och tränsa själva och sen sitta upp utan att bli uppkastad. Det finns gott om bra och välhanterade shettisar som fungerar utmärkt till detta, maxade shettisar är rätt lagom stora till lågstadiebarn.
    Jag håller inte riktigt med dig. Jag anser att man skaffar en ponny som är lagom stor att rida vettigt på.
    Min dotter hade aldrig nånsin kunnat rida vettigt på en shettis. Hon fick en B- ponny direkt och sen bytte vi till en modell större i B-ponny storlek så nu har hon en ponny på 130 cm. PRECIS lagom fr hennes längd o vikt.
  • Essien

Russ är underbara barnponnyer, men köp inte en unghäst. Det kommer varken ni eller barnen att klara av och risken är istället att hästintresset dör på fläcken...

• Joohannah

Islandshästar är inga barnponnier!!! 
    De erafarenheter jag har av islänningar är att många är väldigt skarpa, pigga, starka och svåra. Islandshästen som jag rider just nu är den minsta men också svåraste hästen jag någonsin suttit på, så tro inte att det har med storleken att göra.,...
    Jag hade heller inte köpt en shettis. De är många gånger väldigt busiga och envisa - också svåra barnponnys.  Dessutom blir de för små.
    Självklart finns det lämpliga hästar inom båda dessa raser, som kan passa till barn! Men generellt sett är de kanske lite svåra, också ännu svårare som unghästar!!

Om det hade varit JAG som stor i din sits, så hade jag köpt en B-ponny av en lite nättare modell som är i lagom storlek för barnen. De skall tycka att det är roligt och de skall klara av att greja själva! Jag hade valt av en nättare modell just för att en som är lite grövre känns ännu större, och kasnke något jag hade bytt upp mig till då barnen är klara med förstaponnyn. Jag hade definitivt köpt en läromästare! 

Svar på tråden Råd, tips och hjälp. Islandshäst vs shettlandsponny.