• Solveig og Kosinus

Hur slutar man amma?

Jag har två barn, varav den yngste snart fyller ett. Äldste sonen slutade amma bara sådär rakt upp oh ner en dag när han var nio månader. Jag hade delammat honom fram tills då och så hade han fått ersätttning också. Plötsligt så ville han bara ta flaskan och så var det med den amningen.

Amningen har fungerat bättre denna gång och jag har helammat lillen tills han var sex månader och så fortsatt amma när han började med pureer. Han har aldrig tagit flaska, men kan dricka lite vatten eller filmjölk ur en kopp.

Nu är han snart ett och jag skulle gärna trappa ner med amningen så småningom, men känner mig osäker på hur man gör. Lillen är väldigt glad i mina bröst oh vill upp och snutta många gånger per dag. På natten ammar jag inte längre utan han sover 8-5.

Råd tack. Hur trappar jag ner?

• Svar på tråden Hur slutar man amma?
  • Nyfiken gul

eftersom han egentligen inte ammas på "riktigt" om du förstår hur jag tänker utan mer snuttar så är det ju upp till dig själv att stålsätta dig för hans intresse och istället erbjuda andra alternativ till  gos och mys. Kanske snuttefilt, napp, gör honom intresserad av andra drycker. Ge mellanmål istället för amma osv.

Du får helt enkelt klura ut vad snuttandet  kan ersättas med och erbjuda det och stålsätta dig för att det kanske blir protester under ett par dagar.  

Om han snutt-ammas 7 ggr under dagen - dra ner det då till kanske 3-4 gånger till att börja med.  Ta sedan små steg i taget och fasa ut amningen helt. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Zs1985

Enklaste men kanske det hårdaste sättet är ju att neka honom snuttandet och erbjuda något annat, närheten kommer inte att ta skada så du kan ge kramar, att han får sitta i knät osv.. det är väl det snabbaste och sen att du är konsekvent

• Solveig og Kosinus

Tack för svar!

Jag är lite osäker på hur mycket han egentligen dricker ur bröstet. På morgonen vid fem är kan vrålhungrig och dricker i stora klunkar och så på kvällen också innan han går och lägger sig. Det verkar komma rätt bra med mjölk ännu (kanske för att han är på brösten och snuttar jämt).

Men på dagarna är det mer snuttande som gäller.

Bebisar får väl börja dricka vanlig mjölk när de är ett? Jag har gett honom yoghurt och filmjölk och så, men inte vanlig mjölk ännu och aldrig ersättning. Hur vet jag att han får i sig tillräckligt med vätska - det har han ju liksom skött om själv genom att amma.

• Zs1985
    Solveig og Kosinus skrev 2013-03-17 14:44:45 följande:
    Tack för svar!

Jag är lite osäker på hur mycket han egentligen dricker ur bröstet. På morgonen vid fem är kan vrålhungrig och dricker i stora klunkar och så på kvällen också innan han går och lägger sig. Det verkar komma rätt bra med mjölk ännu (kanske för att han är på brösten och snuttar jämt).

Bebisar får väl börja dricka vanlig mjölk när de är ett? Jag har gett honom yoghurt och filmjölk och så, men inte vanlig mjölk ännu och aldrig ersättning. Hur vet jag att han får i sig tillräckligt med vätska - det har han ju liksom skött om själv genom att amma.
    Ja mjölk kan dom dricka vid den åldern om han inte visat någon överkänslighet sen innan mot mjölkprodukter.
  • Nyfiken gul
    Solveig og Kosinus skrev 2013-03-17 14:44:45 följande:
    Tack för svar!

håll koll på blöjan, är den våt ordentligt och verkar ha kissat vid varje blöjbyte är vätskemängden tillräcklig. 

Givetvis måste du erbjuda mer vätska när du inte längre ammar men dom brukar i regel säga till om dom är törstiga.  
    Se till att det alltid finns fri tillgång till först o främst vatten. Erbjud alltid en flaska med vatten, eller vatten i en pipmugg eller kopp.  Sånt går alltid att ha i kylskåpet redo och ge någon slurk då och då.

Jag lärde min son att dricka själv ur nappflaska när jag slutade amma genom att han alltid fick ha den som leksak, en slurk här o där i leken fick honom att inse att det fanns något i flaskan coh till sist kunde han komma på att flaskan gav vätska och han fick påfyllning när det var slut.   

Välling kan du prova att ge , tar han inte flaska kan du göra iordning det i en pipmugg tex.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Höghus

Jag har trappat ned lite allt eftersom. Du skriver ju själv att han verkar dricka mycket på morgon och kväll så varför inte börja med att ha kvar dessa amningar och erbjuda annat dagtid?

Svar på tråden Hur slutar man amma?